• Special K

Nyårs middag!

Hej!

Har fått äran att tillaga en nyårs supe i år!
    Kommer att vara mellan 10-12 gäster.

Har funderat på att ha canapeer (vet inte om det stavas så!!) som tilltugg till mousserande vin, följt av

Förrätt:
    Toast Skagen eller en Hummersoppa

Varmrätt:
    Kalvfile Oscar eller Oxfile Tournedos

Dessert:
    Mjölkchoklad mousse med Hallon coulis (har inga andra förslag än så länge)

Om ni ska laga mat på nyår, VAD BLIR DET? Tar gärna emot så många recept som mojligt så jag har tid att planera den bästa middagen mojlig!

• Svar på tråden Nyårs middag!
  • anorca

Hej!
    Jag gjorde en enkel men god förrätt i helgen. Som jag kom på medan jag stod med huvudrätten.

Jag tog en skiva vittformbröd, berdde på lite vitlöksmör sen la jag på coctailtomater som jag skar i klyftor. På det la jag några skivor mozzarella ost. Satte in i ugnen till osten smält och brödet hade fått lite färg.
    Sen när jag lade upp mackan på tallriken duttade jag lite hallonbalsam vinäger (den som är lite tjockare) vid sidan om.
    Det smakade smaskens.

Huvudrätt

Stek kyckling fileer, häll på lite vatten och en buljontärning. Koka några minuter. Ta upp fileerna skär ett snitt,och bred på lite valfri vitlöksost i skåran,och linda sen in dom i bacon.
    Lägg i en ungsform.

Häll på lite mer vatten på buljongen i stekpannan,häll på lite grädde, smaksätt med lite valfria kryddor och lite dijonsenap. Har du mer vitlöksost kan du röra ner det oxå.

Ta av och häll på såsen på fileerna.
    Sätt in i ugnen i 30-35 minuter i 225 grader.
    Servera med ris eller klyftpotatis.

Vill du ha mer sås häll inte över allt på fileerna,utan spara och späd ut med mer grädde. (spelar ingen roll vilken grädde du använder)

Efterrätt
    Inte så lyxigt kanske men gott

Vaniljglass med varma hallon..

Ha en trevlig nyår

• Ciccilionaa

En nyår hade vi:
    förrätt kommer jag faktiskt inte ihåg..
    Jo, blini! Jag älskar blini och skulle aldrig kunna tröttna på det!!

Varmrätt:
    Stekt Renfilé med chevre&potatispuré (som gratineras i ugn) och svampsås. Helt sagolikt!
    Ett fantastiskt alternativ till oxfilé som jag personligen gillar sådär, men maken ÄLSKAR! det.

Efterrätt:
    whiskey-chokladmousse i små kupor. Underbart!

Lycka till,
    C

• Ciccilionaa

Både blini och whiskey-moussen är bra för att man kan laga dem bra i förväg.
    Blini:n kan man också välja att ha som små tilltugg på stående fot om man känner för det. Blini:n äts kall, så dem kan du göra i förväg.

C

• Ciccilionaa

Special K,
    Om Du bor i Stockholm m omnejd så finns det en fantastisk "affär" nere i Hötorgshallen, typ snett ned till vänster när Du kommer åkande nedför rulltrappan. Kan inte komma på vad de heter, men typ ngt "nr 47" eller så?!
    Där gör de sagolika små rätter som man kan köpa och ta med hem, antingen helt färdigt eller halvfärdigt. Som ett komplement till det man själv tillagar.

Prova dem om inte annat om Du är i Stockholm ngn gång.

C

• Special K
    Ciccilionaa skrev 2008-11-28 10:59:57 följande:
    En nyår hade vi:förrätt kommer jag faktiskt inte ihåg.. Jo, blini! Jag älskar blini och skulle aldrig kunna tröttna på det!!Varmrätt: Stekt Renfilé med chevre&potatispuré (som gratineras i ugn) och svampsås. Helt sagolikt! Ett fantastiskt alternativ till oxfilé som jag personligen gillar sådär, men maken ÄLSKAR! det.Efterrätt:whiskey-chokladmousse i små kupor. Underbart!Lycka till,C
    Cissilionaa vad har man till blinisar? :)
  • Ciccilionaa

Till blini har man löjrom (eller annan rom som man vill), smetana (eller vanlig creme fraiche) och hackad röd lök, det är i alla fall vad jag brukar ha.
    Till det passar det utmärkt med kall champagne, om man vill det till förrätt/ tilltugg på stående fot.
    Mumma!!

Lycka till, enkelt att göra och supergott!!!

Tänk dock på att köpa bovetemjölet i tid då både jag och min bror som råkade ha samma förrätt (blini) samma nyår fast på olika fester och hade då dagen innan svårt att få tag i det. Kanske var det en tillfällighet, eller så är det populärt runt nyår?!

Lycka till,
    C

• sweetyz

Detta ska vi ha som varmrätt på nyår.
    efterrätt blir nog vitchoklad pannacotta. Funderar på att ha en räkcoktail som förrätt.

Parmalindad oxfilé med svampkräm och balsamvinägersås
    8 pers
    Ingredienser

1.2 kg oxfilé
    8 skivor parmaskinka
    2 msk margarin eller smör
    2 tsk salt
    ½ tsk grovmald svartpeppar

Svampkräm
    3 schalottenlökar
    1-2 vitlöksklyftor
    200 g svamp t.ex Karl Johan, trattkantareller, champinjoner
    1 msk margarin eller smör
    2 dl crème fraiche
    1 tsk soja (kinesisk)
    1 tsk salt
    1 krm peppar
    Sås
    2 schalottenlökar
    2 msk margarin eller smör
    3 msk socker
    1-2 krm grovmald svartpeppar
    4 dl vatten
    1 dl koncentrerad kalvfond
    1 dl balsamvinäger
    2 msk soja
    2-3 msk maizenaredning för mörka såser

Gör så här
    1. Börja med svampkrämen. Skala och finhacka lök och vitlök. Ansa och finhacka svampen smått. Fräs de båda löksorterna och svampen i matfettet i en kastrull tills all vätska kokat in. Låt kallna.
    2. Vispa crème fraichen riktigt fast, gärna med elvisp. Vänd i svampfräset och smaksätt med soja, salt och peppar. Ställ kallt till servering.
    3. Skala och finhacka löken till såsen. Fräs löken i hälften av matfettet i en kastrull. Tillsätt socker och peppar och låt fräsa tills sockret smält och börjar bli brunt.
    4. Häll på vattnet och tillsätt fond, vinäger och soja. Låt koka utan lock ca 10 min.
    5. Vispa i maizenaredningen och låt koka 1 min. Rör i resterande matfett.
    6. Putsa och skär oxfilén i 8 tjocka skivor. Linda parmaskinkan runt om köttet och fäst ihop med små trästickor. Bryn köttet runt om i matfettet i en stekpanna och krydda med salt och peppar.
    7. Ställ köttet på ett ugnssäkert fat. Sätt in fatet vid servering och tillaga mitt i ugnen i 225°C, 10-15 min beroende på om köttet är kallt eller hur pass stekt man vill ha det.
    8. Servera oxfilén toppad med svampkräm, med såsen, klyftpotatis och tomatsallad.

Svar på tråden Nyårs middag!