Inlägg från: Njure nr 2 |Visa alla inlägg
  • Njure nr 2

Vi transplanterade !

Hej.
    Av en slump hittade jag den här tråden,känns riktigt roligt. Skönt och oroande på samma gång att få läsa om andras med transplanterdes funderingar och historia. Jag känner igen mig! Fick mars 2006 min andra njure, den första 73.Så jag har ätit medecin större delen av mitt liv.

Njuren nr 2 fungerar perfekt. Har dock fått mkt problem med huden. Tumörer, vårtor och nu svamp, vilket receptbelagda krämen inte hjälper alls. Någon som känner igen sig?

Har ätit kortison hela tiden. Har inte haft några bevär av benskörhet och äter nu en sk veckotablett mot detta. Fick också ett dropp två gånger ett halvår ca efter transplantationen.

Har gått upp alldeles för mycket i vikt. Har haft svårt att få igång kroppen efter transpl. Seg seg seg...Någon som känner igen sig?

• Njure nr 2

Hej.
    Jag är en 45 årig kvinna som blev transplanterad mars 2006 på HS. Har haft en fin transplantation resa. Inga avstötningar, kanon värden plus att urinproduktionen kom lätt igång trots att jag inte kissat alls på 8 år. Fantastiskt!!! Fick dock ett magvirus på sommaren vilket gav mig tre trista veckor på infektion. Till sist plockade dom bort Cellcepten en vecka,då blev jag frisk. Intressant!
    Mina besvär med huden började under min dialystid och har väl triggats igång mer nu efter starkare och tuffa medeciner. Går var tredje månad för koll.Har varit lugnt under ett år,men sist tog dom 4 biopsier som jag nu väntar på svar. Mina händer är i princip försörda av vårtvirus och solskador. Tumörerna har mest uppstått på händer, runt brösten och ryggen. Numera har jag prickar över allt och vad som är vad är just det luriga. Men allt som ser ovanligt ut,som kliar och inte läker skall man kolla upp. Sola skall man absolut inte göra.Jag har givetvis solförbud, så det är kläder,keps och solkräm som gäller. Med våra medeciner är vi jätte känsliga....mot det mesta tror jag.
    Jag åt cellcept,prograf och kortison dom först två åren. Tanken var att ta bort kortisonet,men pga hudproblemen tog dom bort cellcepten. Glad för det blev jag, för min mage blev helt bra efter det. Sedan hade det varit skönt att slippa kortisonet..Ta väl hand om er där ute!!!! Mvh

• Njure nr 2

Hej.
    Tror att ganska många njurtransplanterade får urininfektion,men vet inte riktigt säkert. Efter att aldrig haft urininfektion innan så fick jag en rejäl i somras med blodförgiftning. Blev chockad och skit arg, mycket blev förstört pga 4 veckors antibiotika och sedan återkom bakterier 4 ggr efter det med pencellinkurer. Jag tror att vi är extra känsliga pga vår imunnedsättande medeciner så det gäller att va försiktig....Men som en "tröst" så känner jag allt för många friska kvinnor som går med urininfektioner titt som tätt.
    Själv har jag slutat simma i bassäng.
    Ta väl hand om dig!!!

• Njure nr 2

Hej
    Marija,vill bara säga att ta det väldigt försiktigt med solen. Jag levde och mådde kanon i 23 år med min första njure,solade och blev jätte brun...tack vare medecinerna. Ingen varnade mig och nu visar sig skadorna,både gamla och nya. Vi äter cellgifter för att behålla våra organ och givetvis ger det biverkningar. Bla med hudskador ( vårtvirus är vanligt,lite eller mkt),magproblem,allergier,benskörhet,,diabetes mm. Alla får inte allt,men ju längre man äter dessa tuffa piller,ju större är ju risken att det blir något problem så småningom.Så ta det lugnt nu med solen,vår hud är ju så eponerad och vi åker dessutom till andra länder där solen är ännu tuffare.
    Jag beundrar er stort att ni skaffat barn!!!!Modigt och fint.Finns det någon risk för era transplanterade organ under en graviditet?

Jag tar prograf och min koncentration skall ligga runt 5...kan det vara olika värden pga av vilket organ man fått? Jag är har fått njure och alla mina njurkompisar äter prograf men olika stora doser, men samma koncentration värde. Troligtvis indiveduellt...
    Ta väl hand om er...

• Njure nr 2

Ni modiga kvinnor med barn och transplantat!!! Jag är imponerad!!! Marija,alla varma starka tankar till dig!!!Vi med njurproblem har ju tillgång till dialys om allt går snett,där man kan leva ett hyggligt liv tills en, förhoppningsvis, en ny transplantation kan bli aktuell. Vet så lite om hur det är med er hjärtan,lever,lungor....där ställs ju allt på sin spets direk.
    Det är så viktigt att prata med familj,vänner mfl om att ta ställning kring donation...Tufft,men viktigt.
    Lätt att anmäla sig på socialstyrelsen hemsida. Tackvare männsikor som tagit ställning för,finns vi alla i livet. Tala om hur ödmjuk och tacksam man blir inför dessa peroner.

Take care...:)

Svar på tråden Vi transplanterade !