• CeciliaBa

Villalarm - vilket ska man välja?

Funderar på att sätta in larm i villan. Men vilket ska man välja egentligen? Någon som är insatt i det hela?

• Svar på tråden Villalarm - vilket ska man välja?
  • Kalle Karls mamma

Vi har kopplat in sector alarm med invändig och utvändig väktartjänst direkt kopplat till SOS.

Är kanon nöjda med det har även hemma larm så vi larmar garage och dörrar när vi är hemma.

• CeciliaBa

Ska läsa deras hemsida. Är det dyrare än Securitas? Det kanske ligger på samma?

• Caranlachiel

Vi har Securitas och är väldigt nöjda med dem.

Finns även larm man kan koppla in själv, som tjuter och skickar meddelande till valfria telefoner och mobiltelefoner. Som alltså inte skickas ut till väktare eller nån larmcentral eller så. Också ett alternativ om man känner att man kanske har grannar som skulle uppmärksamma en larmsignal. Tjuvar blir ju avskräckta när det låter också.

Vecka 24 - and counting! (BF 21 mars)
  • SVejsan

Sector hade vi på besök hos oss innan vi valde Securitas...

Vi valde bort Sector då , deras bilar/ deras underleverantörs bilar + väktare skulle vara stationerade mycket längre bort (det vet ju tjuven) samt att det var vid det tillfället bara långa bundna abbonemang som erbjöds, vilket vi inte tog som något seriöst förfaringssätt - litar de inte på sin tjänst?.

Securitas rfid-nyckelbrickor uppskattas av barnen som utan problem kan larma på resp av (8 och 10 år)...

• Firefairy

vi håller oxå på och väljer larm nu. har haft ett i huset som vi köpte, men det fungerar inte längre.
    det enda vi vet är att vi vill ha ett som är direkt kopplat till larmcentral/SOS/väktare, och inte bara till mobiltelefon.
    har kollat både på sector, securitas, svenska säkerhetsgruppen och nu väntar vi på offert från trygga hem.
    är man medlem i villaägarnas riksförbund har dom jättebra erbjudande på trygga hem just nu - lutar åt det...

jag vill nämligen kunna larma entreplan när jag sover ensam, för vi har suteräng och uppe skall vi ha magnetsensor + glaskross, så då kan jag röra mig där uppe, men ha larmet på nere.

• SeTa

Vill man ha det bästa på marknaden ska man välja securitas.
    Sector "ger" ofta bort sitt larm, av den enkla anledningen att dom måste. Detta ger också ofta en bindningstid och ett säkerhetspaket som inte är lika bra matriellt sett.

det man ska titta på är:
    Vad vill man ha för skydd?
    Det absolut vassaste på marknaden är Kameraövervakning.
    När larmet går, vet larmcentralen varför, och kan då sätta in rätt åtgärd redan från början. Gäller det tex en brand och man ser en rökutveckling har man rätt att skicka brandkår utan optisk besiktning.
    Detta kan bara Securitas Direct erbjuda sina kunder.

Tittar man på äldre system där det handlar om vanliga rörelsevakter (ir) så kan man jämföra securitas och sector på samma plan. Det som skiljer är att securitas har gsm som standard, vilket innebär att tjuvarna kan kapa teleledningen utan att larmet störs av det. Man kan också ha iptelefoni utan att larmet berörs.
    Sector har det endast som tillval, till en ganska stor engångskostnad plus en rejäl månadskostnad.

Tittar man på väktarna, så är securitas överlägset störst. Detta gör att sector ofta får hyra in securitas väktare, och då hamnar man på prio 2.
    Larmentralen är en annan viktig del. Kopplar du ditt larm till SOS är du absolut inte ett högprioriterat larm. Där går banker, affärer osv före dej alla gånger.
    Securitas däremot har en egen larmcentral, dit bara privatkunder är kopplade, det innebär att alla har samma prioritet.

Dessutom har securitas Aroundio Patrol, en lokal områdespatrull som åker som väktarassistans på larm i ett speciellt område.
    Det innebär att på varje larm dag & kvällstid åker både väktare och patroul på larmryck.

Trygga hem använder sej av gamla securitaslarm, det är alltså ingen ny teknik där. Inget jag kan rekomendera.

Vad gäller månadskostnaden måste man jämföra
    1: Priser. Tänk då på att jämföra samma paket mellan de olika företagen! Äpplen och päron bör inte jämföras!
    2: Vad ingår i abbonnemanget? Har du fri service? Om inte, vad kostar det dej när något pajjar? Ingår fria väktare? Om inte, vad kostar det vid fellarm?
    3: Garantier? Finns det sådana?

Fråga gärna mer. Jag är hyfsat insatt.

Och tänk på att bara för att man kan koppla ett larm till securitas larmcentral innebär det inte att det är ett securitaslarm! Bevakningen kopplar in vilka larm som helst på sin larmcentral, men då tappar du alla fördelar jag har rabblat upp. Det är uteslutande Securitas Direct jag har jämfört med"!

• SeTa

Kan tillägga att det kan vara bra o prata med sitt försäkringsbolag innan man väljer system. Vissa bolag sänker premien för godkända larmsystem.

• CeciliaBa

Ska läsa igenom tråden noggrant (kom just hem) men är det någon som vet hur Länsförsäkringars larm är? De har ju erbjudande nu. Men det lutar åt Securitas...

Svar på tråden Villalarm - vilket ska man välja?