Berätta för barnet att ägget donerats?
Jag är ensamstående och kommer (om jag nu får barn, har precis plussat) berätta från start hur den/de har kommit till. Jag tänker troligen inte ens vänta tills de är runt 4 år, man kan ju börja träna tidigare även om de inte förstår vad man säger. Men det får väl ge sig när det är så dags. Jag har gjort ÄD och alltså även använt en spermadonator. Båda är anonyma eftersom det i stort sett är det alternativet som finns när man gör behandlingen utomlands. Visst, det verkar som jag hade kunna "importera" öppen donator från Danmark men för min del tycker jag det skulle kännas superkonstigt att kunna ge barnet information om att det är en anonym och en öppen donator. För min del kändes det mest rätt att vara konsekvent, antingen eller. Och öppen äggdonator existerar inte utomlands vad jag vet. Men vilket beslut man än tar så tar man ju det för någon annan. Jag har ingen aning vilket slags barn jag ev kommer få. Det viktigaste för mig i den situationen är att jag själv kan stå för mitt beslut och att jag är öppen med det. Jag är även relativt öppen med det i min närmaste omgivning, familj, vänner och även en del närmare arbetskamrater.
Även barn som vet allt om sin bakgrund kan få identitetsproblem under sin uppväxt så hur ska man veta hur just detta barnet kommer uppleva sin tillkomst? Jag kan bara försöka vara ärlig, förklara och ge kärlek och trygghet i den situationen vi befinner oss.
Ang sjukvårdspersonal, så kommer jag troligen berätta att jag gjort ÄD, mest med tanke på min ålder också (43 år). Tycker det känns tryggast att de har hela bilden klar för sig.