• Metropolis Diana

Åkgräsklipparen har tappat kraft! Varför?

Vi har en Dynamark ca 10 år gammal, 15,5hk och den har fungerat bra. Tills nyligen. Den är extremt slö, kommer knappt upp för en svag lutning på backen. Motorn låter som den ska och den har bensin och vi bytte olja i somras.

Kör man den en stund ökar den farten lite men inte mer. Den luktar svagt bränt gummi om jag pressar gasen för hårt.

Vi ska sälja den nu men behöver ju få fart på den först! Så lite tips vore guld värt!

• Svar på tråden Åkgräsklipparen har tappat kraft! Varför?
  • Jaccan

Kollat det vanliga som igensatt luftfilter, skräp i förgasaren osv? Är ju väldigt vanligt att det skräpar igen på gräsklippare.

Annars kan det vara så att motorn har tappat kompressionen. Då får man symptom som kraftlöshet, den förbränner säkert olja därav lukten och ibland kan dom låta lite annorlunda.

Genom tändstift får man mycket information om motorns kondition! Skruva ur tändstiftet och kolla hur det ser ut. Det skall vara fint gyllenbrunt(som oboy) på elektroden.

Avgaserna. Ser dom normala ut, luktar normalt eller är dom blåaktiga? Är dom blåa så förbränner motorn olja vilket överensstämmer med min teori om komplöshet. Avgaserna blir då rätt "tunga".

• Metropolis Diana

Avgaserna är normala och tändstiftet byttes för ett tag sen enligt min sambo. Vi har fått tipset om att det kan vara något med hydrostaten. Vet du hur man kollar den själv?

Tack för alla tips!

• Jaccan

Hydrostaten ja, ett annat ord för automatlåda. Tyvärr är mina kunskaper om åkgräsklippare rätt begränsade så några specifika tips kan jag inte ge.

På bilar kollar man alltid oljenivån i automaten det första man gör. Borde finnas två pluggar på undersidan av lådan. En för avtappning och en för påfyllning. Påfyllningspluggen fungerar även som nivåkontroll. Skruvar du ur den och det droppar ur hålet är nivån OK, droppar det inget alls är det för lite olja och rinner det är det för mycket.

• Jaccan

Nu var jag lite för snabb. Har du tur finns det en oljesticka till lådan, alltså inte den till motorn. Kolla det först innan du börjar skruva ur pluggar =)

• Metropolis Diana

Hehe, ska kolla när jag kan. Oki tack tack

• Metropolis Diana

Nu blev den såld iallafall. Det verkar som om det är en ny rem till hydrostaten som behöver fixas. En packning saknades till avgasröret med så den lät ju lite för mycket. Tack för all hjälp.

• Jaccan

Okej!

Bra att det löste sig.

Svar på tråden Åkgräsklipparen har tappat kraft! Varför?