• MrsQuitaz

2 kilo hel lax, hur tillaga?????

på lördag ska jag ha en middagsbjudning och är sugen på att tillaga den frysta hela laxen på 2 kg som jag har hemma. jag undrar dock hur man tillagar den bäst. vill ha den hel och i ugn men mer vet jag inte.

någon som har ett gott recept?

• Svar på tråden 2 kilo hel lax, hur tillaga?????
  • levandecharader

Fyll den med goda örter och citron, linda in den i folie och in i ugnen. Servera med kokt potatis, romsås och goda grönsaker.

• MrsQuitaz
    levandecharader skrev 2008-11-26 18:42:20 följande:
    Fyll den med goda örter och citron, linda in den i folie och in i ugnen. Servera med kokt potatis, romsås och goda grönsaker.
    hur fyller jag den, vad är goda örter och ska jag linda in den i folie eller hela ungsformen? vilken temperatur och hur länge ska den stå inne>?
  • dio

Skär jack i hela laxen (köttiga sidan) Fyll skårorna med en god mögelost (grön eller blå) eller västenbottenost, salta och häl på 2 paket matlagningsgrädde. (laxen ska ligga i en form) In i ugnen på 225 grader. Servera med potatis i någon form och vitvinssås.

• minSaile

En gammal kollega gav mig ett tips många år sen och jag har bjudit på det några ggr och det har alltid varit uppskattat.

Du rengör fisken och torkar, sen gnider du insidorna med salt. Efter det fyller du den med färska örter, färsk citron och binder ihop fisken med sytråd några varv så den inte öppnar sig. Sen 1 tim och 30 min i 75 grader...det gör så att fisken blir väldigt mör och köttet nästan bara trillar av.

• levandecharader

Du fyller den i "buken" med citronskivor och tex dill, persilja eller nån annan ört du tycker om. Salta och peppra och lägg dit några klickar smör. Gnid in utsidan med olja eller smör och krydda (ev kan du skåra skinnet) Linda in fisken i folie och in i ugnen på 225 min. Vet inte hur lång tid en sån stor fisk tar.
    Servera med kokt potatis och tex broccoli eller sparris. Gott till är även en tomat/lök/mozzarella sallad.

Här kommer några såsförslag:

Romsås (serveras varm)
    2-3 scharlottenlökar
    1/2 dl vitt vin
    5 dl creme fraiche
    1/2 dl vatten
    100 g röd stenbitsrom
    1 fiskbuljongärning

Gör så här:
    Hacka och fräs löken. Häll i vinet och låt koka in. Smula och rör ner buljongärningen. Rör ner creme fraiche och värm upp. Späd med vattnet. Vänd ner stenbitsrommen.

Romsås (serveras kall)
    2 dl crème fraice
    ½ dl majonnäs
    ½ tsk salt
    2 msk stenbitsrom

Rör ihop ingredienserna.

recept.nu/1.5749/okand/saser_marinader/romsas_med_dill

Vitvinssås (3?4 portioner)
    1 finhackad schalottenlök
    2 msk smör
    1?2 msk vetemjöl
    1/2-1 dl vitt vin
    1-2 dl vatten
    1-2 dl grädde
    1/2 fiskbuljongstärning
    salt och peppar
    dill
    Gör så här:
    Fräs schalottenlöken i smöret så den blir mjuk.
    Strö över mjölet och fräs några sekunder
    Häll i vinet och rör runt så att mjölet löser sig
    Späd med vatten och grädde.
    Tillsätt buljongtärningen och låt den lösa upp sig under omrörning.
    Koka några minuter. Salta och peppra.
    Tillsätt lite klippt dill innan servering.

• levandecharader

Ännu en variant på romsås som serveras kall är: creme fraiche, rom, hackad rödlök, hackad dill, citronsaft, smaka av med s&vp

• MrsQuitaz

jag vill göra den med citron och dill tror jag, gillar den kombinationen med fisk.

ska jag tillaga den på 75grader som någon skrev eller 225??

ska fisken ligga i ett foliepaket eller ska jag täcka hela formen? ska jag ha vatten i formen eller fastnar inte fisken?

• levandecharader

Jag skulle linda in fisken inte formen. Glömde skriva att det kan vara gott att hälla lite vitt vin i foliepaketet. Inget vatten behövs. Om du lindar in fisken i paket blir den som ångkokt.

• MrsQuitaz

hur vet jag när fisken är klar i mitt foliepaket? kan jag efter att den blivit klar ta ta bort foliet och få lite fin färg på fisken?

• ElinOlsson

Fisk är klar redan vid 75 grader. Ett bra knep är att se om köttet lossnar från ryggbenet. Tillaga den inte längre än nödvändigt, torr lax är ingen hit, när den är så god, rätt tillagad

• irgafos
    ElinOlsson skrev 2008-11-26 21:03:29 följande:
    Fisk är klar redan vid 75 grader. Ett bra knep är att se om köttet lossnar från ryggbenet. Tillaga den inte längre än nödvändigt, torr lax är ingen hit, när den är så god, rätt tillagad
    75°C låter mycket. Vi brukar bara ugnsbaka vår lax till 58-60°C och då brukar den vara bra!
  • MrsQuitaz

nu är det så att jag inte har en ungstermometer och inte kan ta temperaturen på fisken. hur är knepet att se om den är klar utan att förstöra den fina fisken. vill ju att den ska ha sin form när jag lägger upp den

• minSaile
    MrsQuitaz skrev 2008-11-26 22:20:55 följande:
    nu är det så att jag inte har en ungstermometer och inte kan ta temperaturen på fisken. hur är knepet att se om den är klar utan att förstöra den fina fisken. vill ju att den ska ha sin form när jag lägger upp den
    vid 75 grader så ska den vara i ugnen i 1 tim 30 min...
    du kollar bara lite vid skinnet o om köttet lossnar så är den klar...inte svårare än så...behövs ingen termometer
  • minSaile

förresten så har jag inte folie runt min fisk ...

• MrsQuitaz

ok jag ska testa på det sättet. tyvärr blir det så att jag drar mig för att laga vissa saker eftersom jag inte vill misslyckas. denna gång måste det dessutom bli extra bra eftersom jag ska ha folk över.

Svar på tråden 2 kilo hel lax, hur tillaga?????