Inlägg från: MrsQuitaz |Visa alla inlägg
  • MrsQuitaz

2 kilo hel lax, hur tillaga?????

på lördag ska jag ha en middagsbjudning och är sugen på att tillaga den frysta hela laxen på 2 kg som jag har hemma. jag undrar dock hur man tillagar den bäst. vill ha den hel och i ugn men mer vet jag inte.

någon som har ett gott recept?

• Svar på tråden 2 kilo hel lax, hur tillaga?????
  • MrsQuitaz
    levandecharader skrev 2008-11-26 18:42:20 följande:
    Fyll den med goda örter och citron, linda in den i folie och in i ugnen. Servera med kokt potatis, romsås och goda grönsaker.
    hur fyller jag den, vad är goda örter och ska jag linda in den i folie eller hela ungsformen? vilken temperatur och hur länge ska den stå inne>?
  • MrsQuitaz

jag vill göra den med citron och dill tror jag, gillar den kombinationen med fisk.

ska jag tillaga den på 75grader som någon skrev eller 225??

ska fisken ligga i ett foliepaket eller ska jag täcka hela formen? ska jag ha vatten i formen eller fastnar inte fisken?

• MrsQuitaz

hur vet jag när fisken är klar i mitt foliepaket? kan jag efter att den blivit klar ta ta bort foliet och få lite fin färg på fisken?

• MrsQuitaz

nu är det så att jag inte har en ungstermometer och inte kan ta temperaturen på fisken. hur är knepet att se om den är klar utan att förstöra den fina fisken. vill ju att den ska ha sin form när jag lägger upp den

• MrsQuitaz

ok jag ska testa på det sättet. tyvärr blir det så att jag drar mig för att laga vissa saker eftersom jag inte vill misslyckas. denna gång måste det dessutom bli extra bra eftersom jag ska ha folk över.

Svar på tråden 2 kilo hel lax, hur tillaga?????