• LykkeLee

HESHET - finns det någon bra receptfri medicin eller ngt annat??

Min mamma har helt tappat rösten och hon ville att jag skulle fixa ngt åt henne så det blev bättre. problemet är att jag vet inte vad. Ngn som vet??

• Svar på tråden HESHET - finns det någon bra receptfri medicin eller ngt annat??
  • NiXxI

Åhhh, hänger gärna på och puffar då jag har samma problem. Tappade rösten igår på mitt arbete och jag sitter mycket i kassan :-/
    Dessutom en jobbig rethosta som tillkommer av "locket" som sitter på stämbanden...

Tips, tips tips...

2008 ska blända skiten ur mig
  • LykkeLee
    NiXxI skrev 2008-11-27 09:11:43 följande:
    Åhhh, hänger gärna på och puffar då jag har samma problem. Tappade rösten igår på mitt arbete och jag sitter mycket i kassan :-/Dessutom en jobbig rethosta som tillkommer av "locket" som sitter på stämbanden...Tips, tips tips...
    Irriterande... Det är så himla jobbigt att tappa rösten!!
  • storhumlan

Ett läkarbesök.
    Kan vara stämbandsinflamation.

Men att vara tyst inte prata alls på ngr dagar.

bafucin från apoteket.

Dricka rumstemp. vatten

Dricka the med honung.

• NiXxI
    LykkeLee skrev 2008-11-27 09:16:08 följande:
    Irriterande... Det är så himla jobbigt att tappa rösten!!
    Fruktansvärt. Och min minsta tjej var ursinnig igår när jag skulle sjunga godnatt-visor till henne. Samma sak nyss när jag tvunget fick ringa ett samtal till mitt fack. Ingen förstår ju och ju mer man väser ju mer jobbigt blir det för alla...

Lider med din mamma kan du hälsa

Finns där verkligen ingen som har något knep mot heshet???
    2008 ska blända skiten ur mig
  • Eisa
    storhumlan skrev 2008-11-27 09:16:48 följande:
    Ett läkarbesök.Kan vara stämbandsinflamation.Men att vara tyst inte prata alls på ngr dagar.bafucin från apoteket.Dricka rumstemp. vattenDricka the med honung.
    Ett läkarbesök behövs inte bara för att man tappat rösten. Ibland drabbar virusinfektioner även stämbanden. Det kallas stämbandskatarr och det gör att man kan tappa rösten eller bli hes.
    Det går över av sig självt på några dagar och tills dess ska man helst inte prata alls.

Mot röstbortfallet finns inget som direkt hjälper. Man kan ju dricka något lenande typ honungste som kan göra det marginellt bättre.
Svar på tråden HESHET - finns det någon bra receptfri medicin eller ngt annat??