• Alvi

Är en behå i 75A mindre i omkrets än en behå i 75 B eller C?

Jag har GRAVA problem med att hitta en behå! Tänker inte ens gå in på det, utan nöjer mig med att fråga min fråga som är i rubriken: Är en behå i 75A mindre i omkrets än en behå i 75 B eller C?

Jag har 76 i omkrets, och 83 runt tuttarna. Tycker alltid att 75 är för stort. Men hur kan det vara det när alla måttabeller säger tt 76 i omkrets blir en 75:a?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Är en behå i 75A mindre i omkrets än en behå i 75 B eller C?
  • Carisma95

Ja, 75 cm runtom bör det ju vara oavsett kupa.

Däremot har ju otroligt många kvinnor fel storlek på sin BH generellt sett!
    Om den t.ex. åker upp i ryggen, så ska man testa gå upp en kup-storlek och minska en omkretsstorlek.

• marjalena

Alla 75:or ska väl vara lika breda runtom oavsett kupstorlek (tror jag)

• Evangeline72

Här har du lite info som jag hittade på nätet=)

"Det är inte det lättaste att få reda på, men ack så viktigt när man idag kan handla så många snygga BH?s på internet idag. Det lättaste sättet att få reda på sin storlek är att mäta på följande sätt.

För bandstorlek
    Bandstorlek är i stort sett mätt på samma sätt som man kan tänka sig.
    1. Placera ett måttband tight runt kroppen precis under brösten.

Detta resultat blir din bandstorlek.

För kupstorlek
    1. Mät helt enkelt ett bröst i taget. Mät från det punkt det börjar på utsidan av din kropp och rakt över brösten till den punkt det slutar på insidan mot bröstbenet.

2. Mät på det stället där bröstet är som fullast, vanligtvis i våg med bröstvårtan.

3. Om dina bröst är fasta och yppiga kan du mäta stående.

4. Är de däremot stora och lite hängiga bör du mäta liggande.

Om avståndet över bröstet är 17,5 cm är du en A kupa.
    Om avståndet över bröstet är 20 cm är du en B kupa.
    Om avståndet över bröstet är 22,5 cm är du en C kupa.
    Om avståndet över bröstet är 25 cm är du en D kupa.
    Osv.
    23,7 cm innebär en full C och 21,5 cm innebär en full B kupa etc.

Då kupstorleken ändras lite med bandstorleken kan ofta någon som är en 75 full C, kan ofta ha en 70 D eller tvärtom. Samma sak om du får ett udda nummer på bandstorleken kan du ofta välja mellan en kupa större och den mindre bandstorleken eller en mindre kupa om du väljer att gå upp i bandstorlek.

Varför inte provawww.victoriassecret.com i USA, jättemycket snygga kläder och BH till humana priser som fungerar perfekt på bröst med implantat.

• Alvi
    Carisma95 skrev 2008-11-27 09:51:21 följande:
    Har du testat 70 förresten?
    Ja, och 70 sitter alltid bäst. Men B är för litet och C är för stort...

Evangeline: Oj, ska testa det du skrev!
  • Spartacus

det är INTE sant att 75 alltid är 75! tro mig, jag har alltid varit på jaktefter den perfekta bh:n

jag trodde också jag hade 75, 75 b körde jag med ett tag, sen 75 c tror jag.... men egentligen hade jag 80 b sen så varierade det lite med graviditet osv. såklart.

gå in på en affär med underkläder, t ex lindex (dom har bäst underkläder enligt mig) och fråga om råd med bh-storlekarna... dom hjälper gärna till!

lycka till!

• Alvi
    Evangeline: Okej... omkrets under är fortfarande 76...
    Över en tutte i taget blev det 21 cm. Inte så himla konstigt då, att jag upplever att B är för litet och C för stort, när jag ligger mitt emellan!
    Men...  om 21,5 innebär en full B-kupa... har jag då "nästan" en full B-kupa?! Åååh...
    Men det jag har märkt, låter ju logiskt när jag läser allt det du skickade... Frågan är då bara vilken modell jag ska ha. Det kanske hänger på det?
  • Senap

Är du 76 så kan du kanske ha en BH i storlek 70. Den ska sitta bra över ryggen. Man ska bära brösten med ryggen inte med axlarna. När du provar den första gången ska du börja på yttersta haken. BHn kan då sitta ganska hårt för en BH töjer sig.
    ABC osv är själva kupan över bröstet. Kupan går ned i storlek när du minska omfång.
    Så om du har 75B idag kan du pröva en 70C för att få samma kupstorlek men mindre omfång. (stämmer inte helt men på ett ungefär)

My sugar is raw
  • underbara jag
    Alvi skrev 2008-11-27 09:53:45 följande:
    Ja, och 70 sitter alltid bäst. Men B är för litet och C är för stort... Evangeline: Oj, ska testa det du skrev!
    har du tillgång till butiken Change där du bor?

har också haft samma problem med att hitta bh.
    där fick jag rätt hjälp o helt plötsligt har jag bra stöd.
  • Alvi
    underbara jag skrev 2008-11-27 10:01:33 följande:
    har du tillgång till butiken Change där du bor? har också haft samma problem med att hitta bh. där fick jag rätt hjälp o helt plötsligt har jag bra stöd.
    Nej... men kanske där jag går i skola, men det blir inte förrän efter nyår. Men har jag väntat i över ett år, kan jag vänta 1,5 månad till....
  • Senap
    Alvi skrev 2008-11-27 09:53:45 följande:
    Ja, och 70 sitter alltid bäst. Men B är för litet och C är för stort... 
    Vissa BH-märken har halvstorlekar. Du ska då ha 70BB
    My sugar is raw
  • xxmeyaxx

Jag håller på att bli TOKIG när det gäller BH:ar.

A-kupor är för små, brösten trillar ut eller så kläms de sönder.
    Med B-kupa är det samma sak. Och tro mig, mina bröst är för små för C.

• Carisma95
    xxmeyaxx skrev 2008-11-27 11:20:58 följande:
    Jag håller på att bli TOKIG när det gäller BH:ar. A-kupor är för små, brösten trillar ut eller så kläms de sönder. Med B-kupa är det samma sak. Och tro mig, mina bröst är för små för C.
    Javisst är det en djungel!
    Men sen tycker jag det beror lite på modell. Push-up BH som jag gillade som yngre (och som jag tyvärr hållt mig fast vid av gammal vana) "puttar" nästan ur brösten ur kupan. Bättre med vanliga bygel-BH:ar tycker jag nu !
  • xxmeyaxx

Jag gillar push-up. Det får mina små bröst att se en aning fylligare ut
    Amnings-BH var skönt, när man ammade. Nu är dom tillbaka i sin lilla form igen *mutter*

Jag tror det är det som är grejen. Min BH puttar ut brösten ur kupan. Haha.

Min extra hjärna försvann. Den rann ut med bröstmjölken. Tuttarna är tomma nu. Damn!
Svar på tråden Är en behå i 75A mindre i omkrets än en behå i 75 B eller C?