Inlägg från: Lilla Ego |Visa alla inlägg
  • Lilla Ego

Vilda bebisarna jollrar vidare IV

Filippa brukar få kanel på yoghurten ibland, det tycker hon är gott:)

• Lilla Ego

Alice: Socker/salt-lösning - 1 liter vatten, 8 tsk socker, ½ tsk salt. Koka upp och rör tills allt löst sig i vattnet och låt svalna. Ge 1 tsk var femte minut om hon kräks. Fick det rådet när F hade magsjukan i höstas.

Det är nog klokt att ställa sig i kö nu om det är svårt att få plats men var beredd på att låta henne börja tidigare om ni råkar få plats innan ni egentligen tänkt er. Vi behöver plats till Filippa senast 1 sept och då tänkte vi söka till 1 juni och OM vi skulle få en plats då får hon gå minimiantalet timmar under sommarmånaderna.

• Lilla Ego

Jag tänkte mer på doseringen...man kanske kan dosera lösningen annorlunda om det inte är magsjuka. Torde iofs vara samma dosering och tillvägagångssätt oavsett anledning till kräkningarna. När Filippa hade magsjuka vägrade hon äta, fick bara i henne lite välling och den kom upp direkt. Tror hon mådde riktigt illa...det var efter det hon lade av med alla purésorter utom en. Nu har hon överlevt på det i snart två månader:)

Eftersom du får söka tidigast 4 mån innan önskat datum tror jag du måste ange 4 mån från nu som startdatum. Rätta mig om jag har fel ni andra, så har jag uppfattat det iaf.

• Lilla Ego

Du kan ju ringa och kolla köstatus, är det så att det verkar otroligt att du får plats där inom 4 månader kan du ju ställa dig i kö mer än 4 mån innan september för att på så sätt få bättre köstatus. Om du ställt dig i kö 6 mån innan september har du bättre köstatus än någon som ställt sig i kö 4 mån innan september.

• Lilla Ego

Maaaaaagsjuuuuuuuka...! Filippa har kräkts hela natten och nu imorse kom racerbajjet. Fy faen vad jag INTE tycker om det här. DEt skumma är att hon är pigg och glad och verkar knappt påverkad av det, hon gråter när hon kräks men annars leker hon som vanligt. FUnderar på om det kan vara typ matförgiftning..? Hon råkade komma åt lite bajs igår när jag bytte blöja och snabbt upp i ansiktet med det - det är ju inte omöjligt att hon fick i sig lite innan jag var där och spritade och tvålade;)

Mica: GÖTT! Vill åxå komma igång o träna ju! :)

• Lilla Ego

Hon kräks fortfarande...hon har inte fått behålla något alls på hela dagen och nu vägrar hon dricka också:( Hon åt en tesked fruktpuré nyss och den kom upp efter ett par minuter, vad gör man?? Har testat ALLT jag kan tänka mig att hon tycker om (det gick rätt snabbt iofs;)

Sitter i kö till sjukvårdsrådg nu..blä.

• Lilla Ego

PRatade med sjukvårdsrådg igår och fick rådet att åka in till Östra men när vi kom dit var det 8h väntetid så vi fick en spruta att testa ge vätskeersättning med och då gick det mycket bättre. När vi suttit där utan kräkningar i 1h bestämde vi oss efter att ha pratat med sköterskan att åka hem och avvakta...gav henne vätskeersättning fram till 22 igår och började igen vid 06 imorse. Testade med lite lite majsvälling tidigare men det kräktes hon upp direkt, nu har hon fått 1 msk välling som faktiskt stannat nere...men hon är sååå ledsen och svag. Sitter i kö till rådgivningen igen.

Hur länge får man ge bara vätskeersättning innan man måste börja med mat? Hon får ju inte behålla något..blä. Nu har hon inte ätit något sedan 20 i fredags, förutom den här matskeden välling då.

• Lilla Ego

Hua! Vilken pärs! Vi fick åka in med F igår, hon låg med dropp 5 timmar eftersom hon började bli ordentligt uttorkad, vi hade så svårt att få i henne tillräckligt och om vi ökade takten på vätskeersättningen började hon kräkas direkt så vi hade inte så mkt val. Nu verkar hon bättre, hon kräktes igår kväll men sedan imorse har hon ätit lite yoghurt, välling och gröt idag och fått behålla allt. Hon får pytteportioner, bara några teskedar..
    Anyways, igår på akuten började jag också kräkas och racerbajja...såklart. Kristoffer fick stanna där med F när jag åkte hem o kräktes vidare..fy fasen vilken sjuka! Tror det är VKS, har haft så ont i hela kroppen och feber inatt och får fortfarande inte behålla något alls. Känner mig ganska pigg ändå, konstigt nog.

Här delar vi nog ganska lika, jag tar alla vardagsnätter och på helgerna tar vi varannan natt. Kristoffer tar det mesta av kvällarna, det är oftast han som badar och lägger henne. Ang packa grejer till henne är det nog oftast jag som gör det när vi ska ut o resa, har lite väl stort kontrollbehov och måste alltid matcha hennes kläder;) Däremot har jag märkt att jag på helgerna nästan kopplar bort det helt, då tar jag för givet att K ser till att vi har blöjor och mat med oss till henne...
    Kristoffer tar oftast ansvaret för henne när hon är sjuk, som nu..det är han som haft koll på hur mkt och när hon druckit/ätit hela helgen.

• Lilla Ego

Den overallen var ju döööläcker! Now that´s what I call colours!

Tror ni inte att Filippa verkar gå och bli förkyld nu också? FAAAAN! Tar det aldrig sluuuuuut? Sedan jag slutade amma har hon haft tre förkylningar och tre magsjukor. Alltså sedan mitten av oktober! Fasen Carina, sluta aldrig amma! ;)

Efter vi varit på akuten i lördags blev vi uppringda av en läkare som sa att de upptäckt en tjej med vattkoppor i väntrummet precis när vi var där. De ringde runt till alla som befann sig där under den kvarten flickan var där för att informera ifall det var någon med nedsatt immunförsvar som behövde vaccin. Nu blir det spännande att se om F åkte dit, det visar sig om 1-3 veckor..

Så njae, jag tror vi håller oss hemma den här veckan även om vi vill komma och träffa er!

Mica: Trist att sömnen är värre igen...vad säger BVC om det? Det finns ju barn som har sömnstörningar menar jag, hur hanterar man det?

Carina: F blev mer intresserad av mat när jag slutade amma, däremot slutade hon ju som sagt amma helt och hållet själv när jag fimpade nattamningen. Jag hade ju också gärna fortsatt amma mornar/kvällar..men å andra sidan, står det mellan att amma konstant och aldrig få sova eller inte alls och få sova hela nätter väljer jag nog ändå 'inte alls' nu såhär med facit i hand.

Tack för alla stöttande ord och krya-på-dig-hälsningar under helgen! Ni är guld!

• Lilla Ego

Det är luftburet och man kan smitta innan man själv blir sjuk om man blivit exponerad enligt smittskyddsinst...det blir ju direkt lite lurigare eftersom det kan vara svårt att veta att man blivit smittad om man inte har symptom.

Jag hade nog gärna sett att hon fick det så snart som möjligt men ärligt talat, först var det hög feber under julhelgen, sen förkylning under nyårshelgen och nu vinterkräksjukan en vecka senare. Tre sjukor på tre veckor, jag tror att Filippas reserver är rätt slut nu..och jag misstänker att det är som med andra sjukdomar, det blir värre ju sämre skick du befinner dig i från början. Vill nog att hon ska hinna repa sig och äta upp sig lite innan nästa sjuka kommer. Så jag HOPPAS innerligt att hon inte blivit smittad, annars är ni välkomna hit om ett par veckor för att smitta ner era småttingar;P

Är så glad förresten, mitt tjejgäng från gymnasiet började prata om att åka någonstans i vår för att fira att vi blir 30 allihopa under året och nu blir det verkligen av! Vi är 8 tjejer som ska till Köpenhamn under Valborg, har hittat ett jättefint hotell hyfsat centralt och de uppe i norrland har redan bokat flyg ner. Så himla kul! Det är flera år sedan vi alla sågs:)

Svar på tråden Vilda bebisarna jollrar vidare IV