Inlägg från: primusbarn |Visa alla inlägg
  • primusbarn

Vilda bebisarna jollrar vidare IV

Sådär, då var julgranen klädd och skinkan står i ugnen
    Imorgon ska jag göra två olika sillsorter, känner mig jättehuslig

Carina: Kan du inte amma halva måltiden? Börja eller avsluta med amning, så får hon lite mat i sig och bröstmjölken blir måltidsdryck. Fast det är kanske så du gör redan?
    Och leverpastejmackor som plockmat så hon får lite mer järn. Bröstmölk innehåller mindre järn, men det är å andra sidan mer lättupptagligt än järn i annan mat. Ös på med järnrik mat i det lilla hon äter så är det nog ingen större risk för järnbrist.

Alex: Schysta sovtider. Ska föreslå det till Inez också

• primusbarn

Just det! Glömde skriva det, men Inez har börjat gå
    Igår så började hon ta några steg och idag har hon gått ganska mycket. Det går oändligt sakta, men hon är väldig stadig och kan knäböja och plocka upp saker och sedan resa sig igen och fortsätta gå. Min duktiga tjej!

• primusbarn

Kajsa: Det står då inget om det på livsmedelsverkets hemsida, så det är nog väldigt gammal information.
    Ägg finns ju som sagt i massa barmatsrecept. Bakpulver har jag då aldrig tänkt på men det finns väl mest i kakor och sånt så det kanske man undviker av andra anledningar

• primusbarn

Carina: Vi brukar ge Inez halva mackor, men det är mest för att hon ska ha något kvar när hon slängt den på golvet Annars skulle vi nog kunna ge hela, med kanter och allt. Vi ger henne det vi har hemma helt enkelt. Har Elly inte ätit mackor förut så brukar ljust mjukt bröd passa bra. Vi började med såna formfranskor som vi skar i fjärdedelar.
    De är bättre än man tror på att inte sätta i halsen faktiskt. Med Edvin var jag ganska nojig, men Inez har fått plocka i sig ganska stora bitar redan från start och det har gått jättebra.

• primusbarn

Just det, det där med dagsömnen.
    Inez sover allt oftare bara en gång per dag, men hon ligger fortfarande mitt mellan att behöva sova en och två gånger. Så är hon trött får hon sova på förmiddan, annars försöker jag vänta till efter lunch. Drt funkar bättre och bättre, förut var hon dödstrött redan kl 18 när hon bara sovit en gång.

Ann-Sofie: Usch, det lät tråkigt.
    Känner mig lite bortskämd, hade inte Edvin väckt mig skulle jag säkert kunna ligga kvar i sängen än

• primusbarn

Städdag idag. Sitter och samlar mig inför uppgiften
    Har väntat med det eftersom det inte är någon poäng att städa för långt innan, det hinner ändå raseras på ett dygn. Egentligen spelar det inte så stor roll, det är bara svärmor som kommer hit. Men lite extra julfint vill jag nog ha det.
    Bakade det sista och gjorde sill igår och de flesta klapparna är inslagna. Egentligen är det ju lugnt, kanske skulle vänta med städningen tills Johan kommer hem

• primusbarn

Hallå! Hoppas ni har haft en bra jul. Grattis till Jennie och Lotta som fyllt år också.
    Så skönt att Alexande blivit bättre, har tänkt jättemycket på er.

Vi har haft en ganska lugn jul, det var ju bara vi och Johans mamma som var här. Jag har inga såna problem med svärmor som Carina verkar ha, så det var väldigt trivsamt. Edvin var ganska otålig under middagen på att få öppna klapparna

Inez har fått en ögoninfektion, i morse var hennes ögon helt igenkladdade. Hon verkar då inte lida av det, men hon ser lite svullen ut, det ser ut som hon gråtit jättemycket. Det jobbiga är att vi har varit hos Johans pappa idag och de har katt (som jag är allergisk mot). Så nu kliar det ganska mycket i mina ögon, men jag vill inte vara där och gnugga för då lär ju jag också får en infektion. Det är ju hyfsat smittsamt.

• primusbarn

Vi också att vara själva på nyår. Det är faktiskt 3:e nyåret i rad som vi firar själva med att laga massa god mat och ha det mysigt. Vi gör nog en repris på förra året då vi åt vanlig middag med hela familjen först och sedan äter en massa smårätter på kvällen då barnen somnat. Årets snacksmeny är:
    tunnbrödsrullar med räkröra och pepparrot
    pannacotta med gräslök och löjrom
    quesadilla med sherryfräst svamp och enbär
    smördegsknyten med oliver och getost
    minipajer med obestämd fyllning
    nachos med guacamoledip
    ... och så lite till det

Kajsa: Vilken härlig stil

Carina: Om hon biter dig mer, se till att du trycker henne mot dig. Då måste hon gapa för att komma loss, dessutom är det en ganska tråkig reaktion (för henne). Om man hoppar till och sliter loss dem så blir det en rolig grej, dessutom gör det mycket ondare.
    Det är faktiskt otroligt effektivt att "kväva" dem så med bröstet. Inez bet mig i somras men hon lärde sig snabbt att hon inte tjänar på det.
    Hon har 8 tänder och har haft det ganska länge nu och det är inga problem med bitning. Vid minsta tendens till att hon börjar leka med bröstet så pressar jag henne mot mig och plockar bort henne, sedan får hon snällt vänta med amning ett tag.

• primusbarn

Åhh, vad alla är ute och reser. Det låter underbart, är inte aaaalls avundsjuk
    Sist jag var utanför Sveriges gränser var när jag var gravid med Edvin. Då var det jobb, en insamlingsresa, men den blev inte alls så kul. Satt på en båt en vecka utanför Kaliforniens kust och mådde pyton och ville bara hem och "boa"

Just nu planerar vi att renovera köket till hösten, så alla pengar vi lyckas spara kommer nog att gå dit, det kommer att krävas en del pengar till arbete i stugan också. Hade varit jättekul med en resa, men nu prioriterar jag faktiskt ett nytt kök (med diskmaskin!!!). Sitter för fullt och planerar, men det finns inte så mycket man kan göra annorlunda, vi har ett typiskt långsmalt lägenhetskök. Tråkigt som tusan, men vad ska men göra. Det kommer att bli underbart med en diskmaskin iaf

Svar på tråden Vilda bebisarna jollrar vidare IV