• ellie2

Någon som bytt från Losec till Nexium?

Hej!
    Har idag varit i Lund med min son som har cp-skada och epilepsi. Han har även problem med magen och han har ätit Losec väldigt länge men det verkar nu inte som det hjälper honom riktigt.

Ska nu byta till Nexium, vilket läkaren sa att man gjort med flera andra barn. Min son får alla mediciner genom sin knapp och det råder tydligen lite tveksamheter om Losec får samma verkan när man löser upp tabletten.

Undrar nu om någon har bytt från Losec till Nexium och om ni märkt någon förbättring.

• Svar på tråden Någon som bytt från Losec till Nexium?
  • ellie2

Attans, vad illa...! Hoppas det går bättre för Vilmer.
    Fattar inte heller, det står ju på att man kan lösa den i vatten, dock ej krossas eller tuggas. Men hur som helst så verkar det inte som det hjälper honom så bra längre så vi testar detta.

menar du att ni betalar för Losec? Vi får det gratis. Har fått ett kundnummer så apoteket debiterar landstinget.

Snuffe skrev 2008-11-27 18:15:08 följande:
    Vi fick byta ut Losec mot Nexium när subventionen på Losec togs bort. Olivia började kräkas. Vi höjde dosen men hon kräktes bara mer och mer. Så vi fick byta tillbaka till Losec, och kräkningarna försvann. Så ingen får röra hennes Losec. Olivia får också Losec i knappen, upplöst i vatten.
    Ärligt talat så förstår jag inte varför Losec skulle få sämre verkan för att den löses upp "utanför" kroppen. Effekten av losec kvarstår ju 36 timmar.
  • ellie2

Tack för alla svar!
    Vilmer har 20 mg losec per dag nu. Vår läkare skriver ett kundnummer på receptet så att det debiteras landstinget (eller kanske det är barnkliniken) Har aldrig varit några problem på apoteket.
    Läkaren i Lund menade att Just när man ska lösa upp Losec så har de nu börjat fundera över om det är optimalt. Nexiumgranulat är gjort för att lösas upp så det var därför han ville att vi skulle testa. Vilmer skulle få en hög dos.

Han har haft så mycket spänningar på sista tiden och det har påverkat även magsyran. Han har börjat lukta rutten fisk;) i munnen.

Ulrica: Det nämndes ingenting om Nexium och Stesolid... Ska absolut kolla upp det med läkaren.

• ellie2

Ah, ibland går det några minuter innan han får i sig det. Jag skakar och väntar till det har löst sig ordentligt i och med att det ska igenom knappen. Är annars rädd för att det ska klogga igen... Kanske det tappar effekt då...

Snuffe skrev 2008-11-28 09:43:41 följande:
    Däremot så har apoteket + läkare sagt åt oss att har man löst upp losecen så skall den ges omgående. Efter 10 min så har den inte samma effekt längre.
Svar på tråden Någon som bytt från Losec till Nexium?