Inlägg från: sunshine82 |Visa alla inlägg
  • sunshine82

Hur gör ni korvstroganoff?

Jag bryner en hackad lök eller purjolök, vilket man tycker är godast.
    Steker falukorv som jag strimmlat, gärna scans falukorv (inte lantfalukorven) eller Rydbergs falukorv om den finns där du bor, är väldigt god smak på dessa.

Sen tillsätter jag matlagningsgräddde, chilisås, tomatpuré efter smak.
    Salt och peppar.

Klart

Serverar med ris till.

• sunshine82

Jag brukar fräsa löken först o sen lägga de på en tallrik eller skål och sen steka korven, blir ju roligast att äta om den fått lite färg, o inte bara värma i vätskan liksom.
    SEn lägger jag i löken igen, brukar göra detta i en gjutjärnsgryta.
    Sen på med matlagningsgrädden, chilisås, tomatpuré och salt o peppar.

Tror det där med krossade tomater i är i skolköken för det är mycket billigare än matlagningsgrädde och tomatpuren..

Om du vill ha ännu smalare alternativ så kan man ju spä med mjölk eller köra med laga lätt eller nått annat.

Men jag tycker det är godast med matlagninggrädde, brukar köra med 2st 3 dl, beroende på hur mycket man ska göra.

Det där med att man ska göra så fettsnål mat stämmer ju inte längre, jag har gått en del matutbildningar och man ska ha så obehandlade produkter som möjligt i maten, när jag växte upp (är bara 26 år idag) så va det grädde i maten och röd mjölk till maten och bregott.
    Inte blev jag fet för det, gäller bara att röra sig o inte låta barnen sitta vid datorer o tevespel för mycket.

Svar på tråden Hur gör ni korvstroganoff?