• Joelina

Åderbråck i underlivet?

Jag har tyckt att det har gjort ont när jag kissat, och i går när jag duschade kollade jag med spegel i underlivet. En stor blodådra!

Någon med erfarenhet? Vad ska man göra? Jag är i vecka 19, men bebisen trycker väldigt mycket neråt.

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet?
  • mina1

Mina i underlivet har gått tillbaka efter förlossningen. Inte kul att ha plus att man ser helt grotesk ut . Det värsta är att det gör ont, men tipset är att som vid åderbråck på benen vila med benen högt (hur lätt det nu är).

• LillaMammaMys

Jag hade oxå otroliga varicer i underlivet vid min förra graviditet, men de gick tillbaka direkt efter förlossningen.

Nu är jag gravid igen och har återigen underlivsvaricer. Förutom att göra det mina1 föreslog kan jag rek att hålla magen igång. Måste man sitta en längre stund på toaletten för att sköta magen fylls de snabbt på och det gör otroligt ont! Så drick mkt, rör på dig så mkt det går (jag har foglossning och det gör en rätt begränsad) och ät mat som innehåller fibrer.

• Joelina

Jag var på ul i dag och frågade den bm vad jag skulle göra. Han tyckte jag skulle ringa min bm, men hon svarar aldrig, och få en tid till läkaren. Men kan de göra ngt? I så fall kan jag väl gå till min vanliga gyn-läkare?

• anju79

De kan inte göra något åt det. Jag har talat med min bm om det. Klaffarna i kärlen är påverkade av det ökade ventrycket och försvinner inte förens efter förlossning. Inte kul alls men vi får väl ta o bita ihop...*L* Läste här på forum att om man har ont av dom kan man kyla dom med nått kallt men det är ju bara tillfälligt.

• Cezanne

Hej hej!

Jag har ifs, inte så mycke åderbrock i underlivet, men i ljumsken/blygdbenet & i stort sett hela mitt högra umderben/fot..fick nu en receptbelagd salva för att lindra + att jag har stödstumpbyxa för gravida, tar även blodförtunnande sprutor(fast de e för jag har småproppar i ljumse/benen)...hör me bm om man kan ha den salvan runt underlivet..kanske hjälper lite iallafall.
    hoppas de löser sig! kram

Svar på tråden Åderbråck i underlivet?