• JMA84

Upphittad kattunge..

Idag var jag nere och handlade mat i den lokala ICA-butiken. Då jag bor i en mindre by promenerade jag hem, en tur på ca 15-20 minuter. När jag kommit 1/3 av vägen kom en liten kattunge springades emot mig. Den kan inte vara mer än ca12-14 veckor gammal.
    Då den gned sig mot mitt ben kunde jag inte motstå den utan klappade den och fortsatte sedan hem, dessvärre följde katten efter mig. Eftersom jag promenerade längs genomfartsvägen i byn och det kom många bilar och lastbilar hade jag inte hjärta att låta den trippa efter mig utan tog upp den (efter 2/3 av vägen) och tog med den hem. Till saken hör att det var mulet väder när jag gick, katten har inget halsband eller tatuering i örat. Med tanke på att den är så pass liten tycker jag att det verkar ansvarslöst att släppa ut en så liten kattunge.
    Ska i vilket fall sätta upp lappar både på ICA och Konsum i byn imorgon.
    Är kluven om jag gjorde rätt som tog med katten hem. Har inte alls för avsikt att göra katten till min egen men tänker ändå på att det säker sitter någon och saknar sin lilla kattunge..

Vad hade ni gjort??

• Svar på tråden Upphittad kattunge..
  • Sommarkatten

Klart du var tungen att ta med den eftersom den följde efter bland bilar och lastbilar. Annars hade väl kattbebisen blivit överkörd

• fialottan

Det du kan göra är att sätta ut en lapp vid ICA-butiken där det står "upphittad kattunge", sen finns det en hemsida som heter www.upphittat.se, där kan du kolla ifall det är någon som har tappat bort sin kattunge i ditt område, även om det finns risk för att de har använt sig av hemsidan. Vet inte hur många det är som använder den hemsidan.

• JMA84

Sommarkatten: Skönt att det finns fler som tänker som jag själv. Ville väl mest få det bekräftat. Hade det varit en fin sommardag ute i en skog och katten haft halsband hade jag aldrig ens tänkt tanken att ta med den hem.

fialottan: Har aldrig hört talas om den adressen innan men ska gå in och titta om det är någon som saknar den lilla killen.

• Fraggelgirl

Tycker du gjorde rätt...men måste bara påpeka att numer gör de inga tatueringar i örat...utan sätter in ett chip i nacken. Trist för att det inte syns att katten är märkt, utan man måste till en vetrinär och scanna in chipet för att se vem ägaren är.

Själv ville jag ha tatuering i min katts öra, just för att det då syns...men fick till svar att det inte gör så längre. Och halsband hittar jag inget bra med säkerhetsspänne, för fastar katten i träd eller något så släpper säkerhetsspännet, men som sagt, hittar inget sådant. Så vår lilla katt går utan.

• Sommarkatten

Hör av dig till polisen. Den kan ju faktiskt ha chip eller så har ägarna hört av sig dit redan

• JMA84

Fraggelgirl: Vi tatuerade örat på vår ena katt i början på året. Kanske olika djursjukhus gör olika? Tycker själv att tatuering i örat är ett bättre alternativ då vem som helst kan se siffrorna, lite svårt att känna chipet. Men det är ju givetvis bättre att ha chip än inget alls!

Ska ringa polisen och höra om de fått in någon anmälan om saknad kattunge..

• ming

Jag tror att misstaget från hela början var att klappa katten. Troligtvis bodde den i närheten, men när du klappade den tyckte den att du var trevlig och följde efter dig.
    Att det var mulet ser jag inte som en anledning till att inte släppa ut katten.

• JMA84

ming: Skulle gissa på att katten är runt 12 veckor. Jag hade aldrig släppt ut min kattunge utan halsband eller tatuering när den är så pass liten. Särskilt inte med tanke på att det var/är mulet och började skymma (jag vet att katter ser utmärkt i mörkret men ändå).
    Men jag håller dock med dig om mitt misstag, inser själv att det inte var något genidrag från mig att klappa katten. Dock hade jag svårt att motstå när den kom fram och strök sig runt mina ben. Hur som helst kan jag inte göra något ogjort nu. Ska sätta upp lappar i butikerna imorgon.

• Sommarkatten

Tycker det är jättebra att du engagerar dig i att kissen ska komma till rätta. Och det ÄR faktiskt väldigt svårt att låta bli att klappa en ensam liten kattunge som myser med ens ben.

Det kan ju ha varit så att kattungen smitit ut utan lov oxå Därav inget halsband

JMA84 skrev 2008-11-27 18:15:13 följande:
    ming: Skulle gissa på att katten är runt 12 veckor. Jag hade aldrig släppt ut min kattunge utan halsband eller tatuering när den är så pass liten. Särskilt inte med tanke på att det var/är mulet och började skymma (jag vet att katter ser utmärkt i mörkret men ändå). Men jag håller dock med dig om mitt misstag, inser själv att det inte var något genidrag från mig att klappa katten. Dock hade jag svårt att motstå när den kom fram och strök sig runt mina ben. Hur som helst kan jag inte göra något ogjort nu. Ska sätta upp lappar i butikerna imorgon.
  • ming
    JMA84 skrev 2008-11-27 18:15:13 följande:
    ming: Skulle gissa på att katten är runt 12 veckor. Jag hade aldrig släppt ut min kattunge utan halsband eller tatuering när den är så pass liten. Särskilt inte med tanke på att det var/är mulet och började skymma (jag vet att katter ser utmärkt i mörkret men ändå). Men jag håller dock med dig om mitt misstag, inser själv att det inte var något genidrag från mig att klappa katten. Dock hade jag svårt att motstå när den kom fram och strök sig runt mina ben. Hur som helst kan jag inte göra något ogjort nu. Ska sätta upp lappar i butikerna imorgon.
    Jag tycker inte heller att man ska släppa ut så små katter ensamma om de kommer till en ny plats, men det kan ju vara så att katten är uppvuxen där den bor (i närheten där du hittade den), och då är det väldigt naturligt att den är ute med sin mamma.
    Det kan ju också vara så att ägarna var ute med den och den sprang iväg. Halsband kan den ha haft, men katter tappar ju såna jämt och ständigt.
    Det kan ha varit en innekatt som har smitit ut, eller helt enkelt bara en ägare som inte vet så mycket om katter och som trodde att det var okej att släppa ut den när den är så liten. Det finns många tänkbara anledningar till varför den var ute där själv.
    Men att sätta upp lappar är nog en bra idé, även att kontakta polisen (och en veterinär som kan kolla om chip finns, om inte polisen gör det).
    Har du funderat på vad du skulle göra med katten om inte någon ägare hör av sig (vilket inte är särskilt otroligt)? Ska du behålla den eller lämna till katthem? Ge till någon du känner? Det är sånt man får fundera på om man tar med en katt hem, risken finns ju att man inte hittar den riktiga ägaren.
Svar på tråden Upphittad kattunge..