• uno

Amning, alla tips tas tacksamt emot!

På fredag kommer vår bebis och jag funderar på detta med amning. Har köpt apotekets värmare, behå ilägg som går att tvätta, kräm för ömma vårtor, koppar + plastvårtor, ersättning bl a. Väntar med pump till senare, apoteket har dygnet runt öppet så det går att få tag i .

Är det nu någon som har några goda råd för hur man enklast får detta att fungera? Har förstått att personalen på BB inte alltid är så hjälpsam och att amning är svårare än att lära sig cykla + att det ska göra väldigt ont så alla tips och trix tax tacksamt emot.

Jag känner ingen prestige med att amma eller ej men jag vill verkligen ge det en chans för det verkar så mkt enklare att ha maten där än att behöva värma ersättning överallt.

• Svar på tråden Amning, alla tips tas tacksamt emot!
  • Auro

Vad bra att du gärna vill amma, fast du verkar tro det är svårt. Det är det nödvändigtvis inte. Det kan t o m vara mysigt.

Kroppen är en klok sak, men visst kan det göra ont i början. Stå ut minst en månad, det borde bli bättre. Bästa tipset nummer ett för mig var att använda bröstmjölken till allt. Får du såriga bröstvårtor: gnid in lite bröstmjölk och låt det lufttorka. Får barnet torr hud: smörj in med lite bröstmjölk och låt det torka. Bästa tipset nummer två: ju mer barnet får amma, ju mer mjölk producerar du. Strunta alltså i fyratimmarsregeln! Det är passé! Våga också lita på att barnet troligen vet bäst själv - den är skapad för att suga tutte ju! Vill den ligga länge, låt den göra det. Se då bara till att du själv sitter/ligger bekvämt så att du orkar. För axlarna kan ta stryk! Prova på så många olika amningsställningar du kan komma på, och fråga andra mammor efter fler!

När du är på BB, kolla om de har en sköterska med extra kompetens inom amning och om du känner dig osäker på att lillen suger rätt: KRÄV att få hjälp av henne/honom, t ex genom att hon/han tittar på när lillen suger.

Jag har en 9 månader gammal dotter och ammar än, lite grann. Allt har gått bra för oss båda, tror jag. Jag har t o m donerat mjölk, men jag är ingen superamma för det. Jag hade turen att få bra råd på BB - det var Internationella amingsveckan när min dotter föddes!

Om du inte känner att du får bra råd och stöd på BB får du jättegärna skriva till mig här på familjeliv. Annars finns Amningshjälpen att ringa till - de kan råda både i smått och stort. Det är kvinnor som själva har ammat och sedan gått utbildning för att kunna hjälpa andra.

Lycka till!

• Nyfiken gul

* vänta dig inte rosa fluffmoln o himlatrumpeter när du ammar.... Det kan göra ont, det kan blöda, det kan ta timmar, du kan gråta av ilska o smärta, det kanske inte kommer någon mjölk osv osv...

*var beredd på att amningen kan krångla ofta, mycket, länge o redan från början.... Ge inte upp utan låt perioderna gå över!

*var beredd på att kämpa! Ge inte upp vid första försöket o introducera ersättningen...

*stressa inte igenom amningen... Låt bebisen styra ... försök inte amma 5 min innan bussen går... Bebisen släpper när han/hon är mätt o nöjd.

*trilskandes bebis, verkar inte nöjd o mätt?? Mjölken är inte slut!! Sannorlikt har bebis nått en växtperiod som kräver mer mjölk... Amma ofta så får du mer mjölk...

*ju mer du ammar o pumpar, ju mer mjölk producerar du....

• Helene OSV

Det ska inte göra ont att amma! Om bäbisen har rätt tag så ska den kunna snutta i flera timmar utan att man blir öm. När mjölken rinner till, det kan ta allt från 2 dagar till uppemot en vecka, så spänner brösten och det är mestadels lymfvätska som gör ont! Tro inte att brösten SKA kännas så under hela amningsperioden, de anpassar sig och känns som vanligt efter några dagar, så tro absolut inte att de sinar bara för att de känns tomma!
    För att bäbisen ska få ett bra tag så låt den roota och böka och själv söka sig till bröstet.

Läs på www.amningshjalpen.se där finns massor med bra saker att läsa. (och hjälpmammor att ringa sen om du undrar över något.)
    Tycker även du ska läsa Att amma av Nanna Bylund och amningsboken av Kristin Svensson och Malin Nordgren. Där står ALLT man behöver veta!

• Helene OSV

Såg förresten att du hade köpt amningsnapp och ersättning och ville bara säga lite om det!

Amningsnapp:
    KAN vara bra att ha MEN börja inte använda den förrän det är absolut nödvändigt. Det kan göra så att det blir svårare för bäbisen att "tömma" bröstet och således kan då produktionen minska. Den kan även vara svår att vänja av med.

Ersättning:
    Råmjölken ska räcka tills den mogna mjölken rinner till (om bäbisen är frisk och allt är som det ska men det är inget fel ifall bäbisen går ner ca. 10% av födelsevikten) så var inte för snabb att ge ersättning. I början kan man tro att man inte har tillräckligt eftersom bäbisen vill snutta heeela tiden men amningen är så mycket mer än bara mat. Det är dels mys, närhet och trygghet och ett sätt att umgås och anknyta och dels är bröstmjölken väldigt lättsmält. det tar bara 20 min för den att passera magsäcken och bäbisen är ju van vid en ständig ström av näring från moderkakan.

Lycka till och tänk på att försöka slappna av och bli servad av pappan

• Pallas

Mitt starkaste tips är: Om det känns obehagligt eller gör ont så _avbryt_ barnets tag om bröstet genom att lossa vacuumet med ett pekfinger i barnets mungipa och börja om med att lägga till igen.

Läs på om hur du skapar förutsättningar för ett bra sugtag, tex här: www.amningshjalpen.se/radgivning/ratt_tag.htm, och vilka tecknen på att taget behöver justeras är. Till exempel skall bröstvårtan vara rund och opåverkad efter avslutad amning. Är den platt, missformad eller pekar åt något håll behöver taget justeras. Ibland kan det röra sig om millimeterjusteringar och gör man inte detta kan det gå fort att få sår och svår smärta.

Får du sår så är det inte rätt, oavsett om någon annan säger det! Lita på din kropp, den talar om för dig om det är rätt. Var inte rädd för att söka hjälp och se till att du känner förtroende för den som skall hjälpa dig. Stämemr inte kemin så sök annan hjälp på en gång. Gör INGENTING som inte känns bra för dig, det skapar bara stress och osäkerhet. Låt ingen dra och slita i dina bröst om du inte vill det, säg då till att du vill prova själv men med deras feedback.

Gå inte och lid i onödan för att andra säger att det ska göra ont, sök hjälp vid minsta lilla fundering, amningsrådgivning är gratis. Även om du får ont så kan det vara skönt att veta varför och hur man kan tänkas få bukt med det. Den mentala tryggheten är lika viktig som den fysiska, att ha förtvivlat ont utan att ha något som helst begerpp när och om det kan tänkas gå över är alldeles för påfrestande.

• hedeskoga

Det är bra att du är förberedd att kämpa om det skulle vara jobbigt, men det är inte alls säkert. För mig var det inga problem och jag ammade tills Liam var 18 mån. Det var ibland lite jobbigt vid tillväxt men då pumpade jag för att öka mängden fortare. Nu vet jag att det inte är så enkelt för alla, men ge inte upp. Bara ta det lugnt och njut av stunderna.
    Jag planerar att amma mina tvillingar så länge som möjligt och hoppas att det fungerar.
    Inte tror jag att de på BB inte vill hjälpa till, de vet ju hur bra det är för ditt barn. Annars kanske de på bvc kan hjälpa dig om det skulle kännas jobbigt. Jag har nog snarare fått känslan av att de som inte ammar har svårare att få hjälp.

• Pallas

Just det ja: Hudkontakt är väldigt bra, försök att ha barnet nära dig så tidigt du kan, det stimulerar både din mjölkproduktion och bebisens vilja att suga.

• Peggy O

Mitt bästa råd är bara TA DET LUGNT!!!!
    Sitt bekvämt och stressa inte. Låt det ta den tid det tar!!
    Det viktigaste är att bebisen har rätt tag och att du inte är stressad.
    Har själv ammat 2 barn, sammanlagt 19 månader och vet att det kan fungera jättebra.
    Har aldrig ens haft såriga bröstvårtor.
    Håller tummarna!

• uno

Tack för alla svar! Trodde smärtan hörde till men det verkar det ju inte göra utan det är tydligen greppet det handlar om, ska komma ihåg det.

Ersättningen har jag nog mest köpt för att jag ska slippa känna mig stressad och veta att det finns en utväg och jag tror att det gör att det blir enklare att amma. Lurar mig själv helt enkelt (blond, ja).

• jtoao

Hej!!
    Jag önskar att jag frågad detsamma före min dotters födelse=))
    Mina tips (en del kan vara repriser från ovan):
    1. Sätt dig bekvämt(el ligg) med ett stort glas vatten brevid, man blir toktörstig!!
    2. Se till så att bäbisen tar så mkt bröstvårda i munnen som möjligt det går att lixom "mata in" mera efterhand annars kan det blir för ytligt sugade= ajaj*vet*
    3: Köpe INTE apotekets pump helt kass!! Jag köpte en avent så småningom mkt bra fast svindyr.
    I viklet fall är en pump bra att ha ifall du får som jag en MASSA mjölk efter tre dager min dotter hade inte en chans att hänga med.. då är det bra att pumpa ut så det inte stockar sig.
    4: värmegrejorna ska du inte använda för ofta... värme ger bra grogrund för bakterier och nu är det sommar och rötmånad dessutom.
    5:Amma länge på varje bröst så att bäbisen för grädden i slutet... tunnaste mjölken kommer först.
    6:Det ska inte göra ont men kan slit klia och kännas skumt men inte ONT...
    7: om bäbisen somnar vid tutten och du vill att den ska fortsätta sova så vänta 20 min med att flytte h*n till sängen .. då sover h*n hårdare och vaknar itne lika lätt.
    8:Mjölk är värsta mirakelmedicinen har ni något problem mjölka på det *S* (vi har rapsrolja oxå till rumpan hon har aldrig varit röd*S*)
    ... kom av mig återkommer om jag kommer på något mera!!!

*kram och lycka till!!!

• Frippa

Uno, bra tråd! Sparar den i favoriter till senare!

• krümmel

Hej hej!

Håller med Helene o Olivia MEN min lilla tjej fick inget tag i bröstvårtan för jag har ganska små vårtor och stora bröst så plastnappen var nödvändig för att hon skulle få nåt i sig överhuvudtaget innan "bomberna" mjuknat lite. Kan vara bra att veta för storbröstade utan några bröstvårtor att skryta med ;). En till grej: råmjölken borde räcka men om barnen föds väldigt stora kräver de mer och om mjölken inte kommit igång kan man alltid amma först och koppa lite ersättning efteråt. Det rådet fick vi från Sachsska när lilltös gick ner för mycket.

Och du förresten, när du ammar, glöm inte ställa fram MASSOR att dricka. Det tar på krafterna. Hoppas det funkar från början för dig och ha inte för höga krav. Det ger med sig. För mig tog det 3 veckor, för min kusin 3 månader och för en kompis 3 minuter.

Lycka till och hoppas bebisen kommer på fredag

• ringblomma

Nar din amning kommit igang pa BB eller hemma, sa ar mitt rad till dig att varje gang du ammar sa sitt med en kanna vatten eller annan dricka som du tycker om, Det ar oherhort viktigt att du fyller pa med vatska innan paborjad amning och under amningen, sedan ar det viktigt att din omgivning ar lung o harmonisk. Sjalv ammade jag i nastan 11 manader, var lite orolig hur det skulle ga men lite pa dig sjalv det ar viktigast av allt!

• Helene OSV

krümmel: Det stämmer att stora barn KAN behöva ersättning men det är inte ALLA som behöver det! Man måste hålla koll på dem och se till att de inte går ner för mycket i vikt och att blodsockret inte sjunker för mycket.
    Olivia var stor (4815g) och det första de sa på BB var att hon nog behövde mer MEN jag ammade på hela tiden (hon låg och snuttade hela nätterna ) och fast mjölken inte rann till ordentligt förrän efter 4 dagar så klarade hon sig på råmjölken och vi behövde inte ge ersättning.

• Foxy1

Fick också uppfattningen att det där med amning skulle minsann vara så svårt, så svårt... Men det har det inte alls varit hittills! (Linette fyller exakt en vecka om en dryg timme).
    Fick hjälp med Linette till bröstet och "amningsskola" redan en timme efter förlossningen och sedan gick det på räls. A o. O är ju STORT grepp om vårta och vårtgård samt kroppskontakt. Hade också köpt bröstnappar, amningsinlägg, bröstvärmare, salva för såriga bröstvårtor, bröstskydd, etc. Hittills har jag bara haft användning av amningsinläggen eftersom det läcker nåt så grönjä...ja, hm, alltså det blir inte LITE blött...

Lite tufft med för mycket mjölk första dygnen när den riktiga mjölken rann till, men det går bra om man mjölkar ur lite själv. I början, innan mjölken runnit till ordentligt kan det vara lättare att handmjölka än att använda pump. Det är i alla fall min erfarenhet. Ett hett tips är att ställa sig i en varmdusch och masera/handmjölka. Klart skönare än pump.

Att amma är skönt både för Linette och mig. Hon blir mätt och nöjd och jag slipper ömma knöliga bröst. Alla nöjda och glada!

• lena ekman

Har inte läst allal svar så med risk för upprepning:
    1. Amma så ofta barnet vill och så länge barnet vill oavsett kommentarer från andra. Du och ditt barn känner när det är dags.
    2. Se till att barnet tar ett bra tag. Läpparna ska puta ut och så mycket som möjligt av bröstet ska vara i munnen.
    3. Ligg eller sitt på ett sådant sätt att det är bekvämt för dig när du ammar. Sen kommer du säkert att göra det smatidigt som du sätter på en tvättmaskin eller målar tånaglarna men det kommer sen
    4. Om det inte funkar så är det inte hela världen, gör som du själv känner och var inte rädd för att ta till falskan (ersättning alltså) om du känner att det är det som krävs.

• Fridolin

Vill bara säga att det kan vara så att det bara funkar utan problem från början, det behöver inte tjorva och göra ont. Om du får problem, be om hjälp (såg att det fanns en massa fina tips ovan) men för mig gick det jättebra från första dagen, trots en traumatisk förlossning för både mig och dottern (sugklocka) så när de kom med henne till uppvaket (fick åka till op och lossa moderkakan efter förlossningen) och lade henne till bröstet så var det som om vi aldrig hade gjort annat än ammat. Kram!!

• Pallas

Jooooo, kom på en viktig grej!

Omgivningens eventuella reaktioner, tips och fördomar:

* Jag kunde inte amma dig, så du kanske inte heller får någon mjölk
    * Jag sinade efter X månader, kanske du också gör det
    * Ska h*n äta nu IGEN?
    * H*n kan inte vara hungrig redan, det är bara nyttigt att lufta lungorna!
    * Amma var fjärde timme, annars får barnet ont i magen

Lämnar denna eminenta länk som du kan printa ut om släkten (framförallt den kvinnliga delen brukar vara experter på detta *ler svagt*) är dryg på dig: www.helsingborgslasarett.se/medicinskinfo/efterforlossningen/vigratulerartillbarnbarnet.4.c791f41027c5c29c980006675.html

• Helene OSV

Foxy1: Vilket härligt inlägg!

Pallas: Jo, det är viktigt att förbereda sig mot släkten och diverse andra som tycker sig ha rätt att kommentera!
    Det får man göra under heeeela amningsperioden!
    Först är det det du skrev: du ammar för ofta, för länge, har du verkligen mjölk, osv, osv, sen är det: nu ska du väl börja med "riktigt mat" snart, inte räcker väl det där blasket, stackars barn som bara får mjölk, liiite tårta ska h*n väl få smaka, vilken dum mamma du har som inte låter dig smaka, osv tills bäbisen blir kring 6-7 mån, då låter det: men nu ska du väl snart sluta amma, nu är h*n ju sååå stooor, nu har du väl ändå ingen mjölk, det är bäst att avvänja dem innan de "kan" protestera, osv, osv.
    Fortsätter man då så brukar de ge sig när barnet är 1½-2 årsåldern! Då äntligen har de fattat att det inte är nån idé att kommentera.

Svar på tråden Amning, alla tips tas tacksamt emot!