• Annnah

Måste man ha skafferi?

En tanke slog mig efter att ha tittat på några amerikanska serier.
    I köken där verkar det som att de inte har maten i skafferi utan i köksskåpen.
    Flingor, pasta och annat tar de fram ur köksskåpen ovanför köksbänken.

Det som jag har i mina köksskåp är 90% porslin som används typ en gång per år och plastbunkar och sånt.
    Allt porslin som används till vardags ryms i ett dubbelskåp.

Skulle det vara knäppt att ha skefferivaror i köksskåpen och porslinet och allt det som inte används så ofta i skafferiet? Eller skippa skafferi helt och satsa på ett snyggt vitrinskåp istället?
    Då skulle man få nära till allt när man lagar mat och man slipper bära maten och flingkartonger fram och tillbaka (skafferiet står en bit bort från köksbänkarna).

Någon som har det såhär hemma?
    Låter det dumt?

• Svar på tråden Måste man ha skafferi?
  • La Lola

Idag är det väl inte så jättemånga bostäder som har ett äkta skafferi?
    Det som brukas användas är just ett vanligt köksskåp.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Butterscotch

Vi har all mat i köksskåpen/lådor, skafferi har vi aldrig haft i någon lägenhet vi bott i. Fast det hade varit najs.

• Annnah
    Svar på #1

La Lola skrev 2008-11-28 12:09:37 följande:
    Idag är det väl inte så jättemånga bostäder som har ett äkta skafferi? Det som brukas användas är just ett vanligt köksskåp.
    jaså? det viste jag inte. Trodde att det skulle vara världens knäppaste att skippa skafferi.

wawoom: ryms all mat i köksskåpen då?
  • Trill

Nix... det finns inte många som har skafferi i sitt hus/lägenhet nuförtiden :)

• La Lola
    Annnah skrev 2008-11-28 12:12:52 följande:
    Svar på #1 La Lola skrev 2008-11-28 12:09:37 följande: jaså? det viste jag inte. Trodde att det skulle vara världens knäppaste att skippa skafferi. wawoom: ryms all mat i köksskåpen då?
    Det finns väl mest i äldre lägenheter o kanske i bostäder när man renoverat o gjort ett skafferi skulle jag tro.
    Det brukar ju vara ventilation o sånt i de....

Här är skafferiet borttaget sen många år tillbaka.
    Vi har alla torrvaror i ett vanligt köksskåp.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Hallonröd

Vi har äkta skafferi....bostadsbolaget som jag bor hos de ville ta bort dem från köken när de skulle renovera men det blev ramaskri bland hyresgästerna. Det är så bra med ett skafferi...får plats med allt där Flört 

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Annnah
    Trill skrev 2008-11-28 12:14:12 följande:
    Nix... det finns inte många som har skafferi i sitt hus/lägenhet nuförtiden :)
    jag är helt paff över att det är på det viset.
    Då fick jag lära mig något nytt idag
  • Trill

Dessutom... genom att använda dina vanliga köksskåp och lådor kan du få en bra ordning.

Mjöl, socker och andra bakprodukter i ett skåp.
    Pasta, ris, såser, burkar etc i ett annat skåp.
    Kryddor, te, kaffe etc i ett tredje.

You get the point

• MissLillan

jag önskar att jag haft ett skafferi. eller ett helskåp till mina torrvaror. nu är det utspritt över hela köket typ lite ovanför kyl och frys lite bland tallrikarna och lite i ett skåp över min kaffebryggare jämte spisen. tycker detta är jätte opraktiskt att inte ha allt på samma ställe men finns inget annat sätt att göra på (vad jag kan komma på!). får ju inte heller plats med allt porslin och vinglas så de får stå i sonens rum i en garderob. finns två där och han behöver bara en. hade varit bättre att en av dem fick plats i köket. förövrigt så bor vi i lägenhet och detta är det enda som är fel på den som gör att det känns som att jag vill flytta för att det inte finns tillräckligt med förvaring i köket!

Svar på tråden Måste man ha skafferi?