• Anonym (Orolig)

Bostadsbidraget!?

Sitter här med en klump i magen då jag såg att mitt bostadsbidrag inte kommit in. Skickade in en förnyan inför det nya året den 21:a.

Ringde till en handläggare där, som då säger att handläggningstiden är 6-8 VECKOR!??

Det stod INGENTING om det på papprerna. Okej jag kanske var sent ute, men det har varit så mycket på sistione. Så hjäälp vet inte vad man ska göra nu!?

• Svar på tråden Bostadsbidraget!?
  • Nyfiken gul

tyvärr är 6-8 veckor den allmänna handläggningstiden oavsett vad det gäller på F-kassan så det gäller verkligen att man är ute i god tid om man ska begära föräldrapenning, bostadsbidrag, underhåll och sjukpenning...

det som gäller för dig är att ringa och tjata, tjata och tjata... det kan löna sig!

min föräldrapenning blev sen när jag fick barn men jag ringde o tjatade sönder dom och efter 2 veckor kom mina pengar fast det egentligen skulle ha gått minst en månad till...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (Orolig)

Okej tack!

Det här bostadbidraget är nämligen vad vi har kvar, och det ska handlas mat och julkappar och allting för de.

Så har så ont i magen nu. Men jag får tjata då..Men två veckor går liksom inte...även om det är snabbare än 7-8.

Känner mig dum som inte visste att det var så lång handläggningstid. men det stod ju ingenting i papprerna.

• Anonym

bara som upplysning så står det aldrig i papprena hur lång handläggningstiden är oavsett vilket bidrag man är berättigad till.

• Anonym

skickade du in 21/11?det är ju enbara en vecka seda,du får du nog vänta ett tag.Sakadar ju inte att ha framförhållning med ansökningarna...

• Anonym (Orolig)

Nej jag vet. Men sist jag skickade in tog det bara 1 vecka. Då ansökte jag för FÖRSTA gången . Det här var endast en förnyelse för nya året, utan någon ändring. Inte så lätt att alltid ha framhållning när man har massa papper varje månad som ska skickas hit och dit.

Anonym skrev 2008-11-28 13:07:51 följande:
    skickade du in 21/11?det är ju enbara en vecka seda,du får du nog vänta ett tag.Sakadar ju inte att ha framförhållning med ansökningarna...
  • Anonym

Om det är så att du har haft bostadbidrag innan o detta är den årliga dom ska ha in så ska du ha samma summa som du haft innan till det nya beslutet är klart , utan ska du inte bli.

• Anonym (Orolig)

Jo precis. Men handläggningstiden både för förnyan, eller ändring är tydligen 6-8 veckor! Är helpank och vet inte vad jag ska ta mig till. &-8 veckor är ju långt efter nästa månad.

Anonym skrev 2008-11-28 13:15:15 följande:
    Om det är så att du har haft bostadbidrag innan o detta är den årliga dom ska ha in så ska du ha samma summa som du haft innan till det nya beslutet är klart , utan ska du inte bli.
  • Anonym (??)

Men om du har haft Bostadsbidrag och bara skulle förnya så borde det väl pengar komma som vanligt eller har jag missat nåt??

• Anonym (Orolig)

Det var det jag trodde...Men tydligen så tar det 6-8 veckor ÄVEN om man bara skickar in papper som förnyas. Tänkte liksom också att det skulle gå fort..
    Anonym (??) skrev 2008-11-28 13:41:01 följande:

Men om du har haft Bostadsbidrag och bara skulle förnya så borde det väl pengar komma som vanligt eller har jag missat nåt??
  • Anonym

Ska det inte göra du har fortafarande ditt gamla bostadbidrag till det nya är klart , sen om det skulle bli ändrade summor på det nya så rättas det till när det är klart. Du kan inte bli utan bostadbidrag för att dom har handläggningstid. Har precis haft så själv så jag vet , jag fick det gamla i 3 månader sen det högre retoativs när det var klart men det nya.

• Anonym (Orolig)

jaha, är det så? då måste jag ringa igen. Så patetiskt, handläggaren satt med mina pappaer i handen men säger ändå att jag får vänta 6-8 veckor. Handläggningstid..

Anonym skrev 2008-11-28 14:29:29 följande:
    Ska det inte göra du har fortafarande ditt gamla bostadbidrag till det nya är klart , sen om det skulle bli ändrade summor på det nya så rättas det till när det är klart. Du kan inte bli utan bostadbidrag för att dom har handläggningstid. Har precis haft så själv så jag vet , jag fick det gamla i 3 månader sen det högre retoativs när det var klart men det nya.
  • Anonym

Det gamla bostadsbidraget ska väl inte ha nån handläggningstid? Det ska betalas ut till det nya är klart , om du inte lämnade in papper på nya för sent så att det gamla har gåt u i tid för då måste dom göra ett helt nytt bostadsbidrag istället, eller om du flyttat för då får man oxå göra en helt ny ansökan .

• Anonym (Orolig)

Ringde dit. Kom till samma handläggare.

Samma svar. Jag får vänta, hon noterade att jag var utan pengar och att jag vill att det påskyndas men hon trodde inte det skulle gå. Handläggningstiden är tydligen densamma...:(

Så vet inte vad jag ska ta mig till nu..

• Nyfiken gul
    Anonym (Orolig) skrev 2008-11-28 16:47:03 följande:
    Ringde dit. Kom till samma handläggare. Samma svar. Jag får vänta, hon noterade att jag var utan pengar och att jag vill att det påskyndas men hon trodde inte det skulle gå. Handläggningstiden är tydligen densamma...:(Så vet inte vad jag ska ta mig till nu..
    ring igen på måndag!! tjata, tjata och tjata....
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym

Då är det olika från kommun till kommun då , dom kan ju inte stoppa pågående bostadsbidrag som ska gälla i ett år innan det året gått, det du haft för ett år ska ju komma i 12 månade oavsett för att man gör en årsansökan.

Svar på tråden Bostadsbidraget!?