• shadowstorm

Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?

sjunks dripp dropp dripp dropp på dagis längre?

• shadowstorm

Ett gammalt fult och elakt troll det var en gång
    som kom till detta landet i en luftballong.
    Han lade sig i Småland
    med huvudet på Åland,
    och fötterna de var i samma stund i Lund.

Och hos det gamla trollet fanns en trollmadam,
    en näsa hade hon som hela Amsterdam.
    Hon lagade till maten,
    och lade upp på faten
    en kaka utav sand
    så stor som Svealand.

Och hos det gamla trollet fanns en gammal katt,
    som var så stor så stor som hela Kattegatt.
    Långt bort till Yokohama,
    man hörde hur han jama
    och svansen var så rund
    som hela Öresund.

Nu är denna visa slut för denna gång
    och trollen redan gett sig av i sin ballong,
    nu är de nog vid polen
    ja, kanske mitt i solen
    och kära vän,
    de kommer aldrig mer igen.

Jag minns hur den gick :) sjöng den mycket som barn

• shadowstorm

Sen har vi ju den här svamp sången man sjöng på hösten...*tänker*

Något...Har du sett har kantarell, bort i enebaken, han kom dit i söndagskväll med sin hat på nacken. Han är gul och han är gran passar just en sådan man...

sedan minns jag inge mer :/

• shadowstorm
    fraggelanna skrev 2008-12-04 10:47:14 följande:
    det finns någon sång man sjönt på förskolan... med bilder... den gick typ: upp för en backe å över en bro?
    jo det var om en biltur :) tror den går så

Uppför en backe och över en bro Nerför en backe och över en ko

Hej hå över en ko, som fortsatte tugga och glo

Uppför en backe med blommande hägg. Nerför en backe och genom en vägg. Hej hå genom en vägg och krossade trehundra ägg

• shadowstorm

Lurksmulan: jag älskade den låten när jag var liten, och jag kan sjuk mycket barnsånger för mamma min jobbade på dagis och hon sjöng ofta för mig och min bror hemma :) Även när jag var tonåring var jag många gånger med på dagis och sjöng barnsånger med barna :) Fast sångerna de hade sist jag var där var typ "doppa tårna i vattnet och hajarna kommer.." inget jag minns sedan jag var liten

• shadowstorm
    sassy74 skrev 2008-12-04 10:55:11 följande:
    shadowstorm skrev 2008-12-04 10:46:24 följande: Fanns det inte en visa som hette "gubben höst"
    Men heter inte låten de då? den handlar ju om herr och fru kantarell ;)

Nasse7: jag älskar de böckerna :) jag och min bror har fått ärva dem av pappa, och jag sa senaste i förrgår att jag ska låna hem de nu sedan när jag själv fått barn :)

Vad heter låten som dockan Skrollan jämt sjön? den är så vacker...handlar om våren
  • shadowstorm

Kjellis: den låten "kungens lilla piga" är ju en underbar barnlåt. Minns så väl hur min farbror satte mig på hans knä och sjöng den låten...hahaha :)

jag minns bara att den slutar med...och en slank han dit och en slank de dit och en sak de ner i diket :)

• shadowstorm

vårblomma: det var ju den jag mena. "när lillan kom till jorden" var ju en av låtarna dockan Skrollan sjöng :)

• shadowstorm

just nu skulle jag helt klart sjunga "vi ser det snöar" om jag hade ett barn här :) För just nu kommer det ner underbar julsnö :) rena lapphanskar :D

Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?