Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?
sjunks dripp dropp dripp dropp på dagis längre?
sjunks dripp dropp dripp dropp på dagis längre?
Ett gammalt fult och elakt troll det var en gång
som kom till detta landet i en luftballong.
Han lade sig i Småland
med huvudet på Åland,
och fötterna de var i samma stund i Lund.
Och hos det gamla trollet fanns en trollmadam,
en näsa hade hon som hela Amsterdam.
Hon lagade till maten,
och lade upp på faten
en kaka utav sand
så stor som Svealand.
Och hos det gamla trollet fanns en gammal katt,
som var så stor så stor som hela Kattegatt.
Långt bort till Yokohama,
man hörde hur han jama
och svansen var så rund
som hela Öresund.
Nu är denna visa slut för denna gång
och trollen redan gett sig av i sin ballong,
nu är de nog vid polen
ja, kanske mitt i solen
och kära vän,
de kommer aldrig mer igen.
Jag minns hur den gick :) sjöng den mycket som barn
Sen har vi ju den här svamp sången man sjöng på hösten...*tänker*
Något...Har du sett har kantarell, bort i enebaken, han kom dit i söndagskväll med sin hat på nacken. Han är gul och han är gran passar just en sådan man...
sedan minns jag inge mer :/
Hej hå över en ko, som fortsatte tugga och glo
Uppför en backe med blommande hägg. Nerför en backe och genom en vägg. Hej hå genom en vägg och krossade trehundra ägg
Lurksmulan: jag älskade den låten när jag var liten, och jag kan sjuk mycket barnsånger för mamma min jobbade på dagis och hon sjöng ofta för mig och min bror hemma :) Även när jag var tonåring var jag många gånger med på dagis och sjöng barnsånger med barna :) Fast sångerna de hade sist jag var där var typ "doppa tårna i vattnet och hajarna kommer.." inget jag minns sedan jag var liten
Kjellis: den låten "kungens lilla piga" är ju en underbar barnlåt. Minns så väl hur min farbror satte mig på hans knä och sjöng den låten...hahaha :)
jag minns bara att den slutar med...och en slank han dit och en slank de dit och en sak de ner i diket :)
vårblomma: det var ju den jag mena. "när lillan kom till jorden" var ju en av låtarna dockan Skrollan sjöng :)
just nu skulle jag helt klart sjunga "vi ser det snöar" om jag hade ett barn här :) För just nu kommer det ner underbar julsnö :) rena lapphanskar :D