• copernicus

Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?

Åsa Ystad skrev 2008-12-04 11:07:42 följande:
    kjellis: Som motvikt; "I en sal på lasarettet". Inte ett öga torrt!
    precis den jag tänkte skriva
    Jag kan också massor med gamla sånger, och det är tur med mitt jobb eftersom jag jobbar med babyrytmik.
    Många mammor och pappor blir lite nostalgiska när man kör igång de gamla sångerna.

Vi sjöng också en sång om ett tivoli, men den texten kommer jag inte ihåg riktigt.

Rida, rida ranka är ju också en.
  • copernicus
    Magnolinda skrev 2008-12-04 11:17:37 följande:
    Men den som Tjorven sjöng då? Nu ska lillan sova någonting!? Någon som minns??
    sov i ro slumra in i vaggan så fin?
  • copernicus
    Linnpinn skrev 2008-12-04 11:29:13 följande:
    Vet inte om någon tagit upp denna sången tidigare i tråden men jag älskade sången om Skeppet alberina. Så här sjöng jag den: Det byggdes ett skepp ut i norden, Albertina, det var det skeppets namn - pumpa läns. Albertina må så vara, Albertina ingen fara, Albertina, det var det skeppets namn - pumpa läns! Någon mer som känner igen den?
    den sjunger de i en Saltkråkan film som min son ser ofta.
  • copernicus
    kjellis skrev 2008-12-04 11:47:20 följande:
    Retar mig på att jag kommer ihåg fragment av en massa sånger men får liksom inte ihop det tex Kamelen i öknen, kamelen i öknen vandra och gick, vandra och gick och sand mellan tårna ständigt han fick sen var det nåt om väst som gick sönder i slagsmål med bönder en till Hej Ville Valross hur mår du och säg hur mår din feta fru Hej Ville Valross hur mår du och alla dina ungar små sen minns jag inte mer
    den första är inte det en vers från MOrs lilla Olle. Den varianten där man härmar varandra.
  • copernicus
    shadowstorm skrev 2008-12-04 12:44:03 följande:
    är inte såna jag menar....fanns en serie barnböcker på början av 60-talet som var både visor och sagor...och det var t.ex. om kungens piga...då var det visan plus man hade gjort det som en saga..med bilder.....jag är nästan hundra de heter något med barnkammar...men jag får nog fråga mamma :)
    Ja de heter barnkammarböckerna om jag inte minns helt fel. Fanns 12 stycken tror jag. De böcker som finns nu är en upphottad variant som inte är riktigt lika bra.
  • copernicus

HA! det tog nästan hela dan innan jag kom på text och melodi till cirkussången jag skrev om tidigare. Den heter "Jag står här på ett torg"

Jag står här på ett torg,
     ett cirkuståg passerar
     en clovn, en vind passerar
    men jag är full av sorg

Mitt hjärta är en sång
    den handlar om hans läppar
    den handlar om hans ögon
    som spelade en gång

osv osv osv

• copernicus
    Duddes mamma skrev 2008-12-04 17:11:21 följande:
    Tack Bidosas för masktexten! Jag har försökt komma på den länge men fastnat.
    tror att den är med på JOjje Wadenius "Zoooooppa" cd
    superbra skiva!
    ticktick skrev 2008-12-04 16:44:00 följande:
    Oj, vilken rolig tråd! Någon som minns den här? I Kinamockaskogen, där bodde en familj och mamman laga maten och pappan rensa sill och lillan satt på taket och gjorde marmelad då kom den lilla råttan och fråga vad det var osv. Vi sjöng den jämt på dagis, och den blir fulare och fulare vad det lider... Något med någon som föder ungar med rumpan uppochner i slutet också tror jag.
    Har jag aldrig hört!
    vad kul!
  • copernicus
    Matte till en hårboll skrev 2009-02-03 21:36:35 följande:
    Babe skrev 2009-02-03 14:36:50 följande:
    " target="_blank">

såååååååååå bra serie! Haha tänk om den skulle gått nu, vilka rubriker det skulle bli.
    All reklam för choklad och Nisses tuggummi, ojojoj
  • copernicus
    Kina79 skrev 2009-02-04 14:59:52 följande:
    Nån som kan Klas Klättermus.....det står helt still i huvet just nu.
    menar du
    Vyss lull lilla palt leka får du sedan,
    alla musbarn överallt sover alla redan
    somna sött i vaggan du, jag ska inte störa
    räven sover också nu, med svansen under örat
  • copernicus
    Leniz skrev 2009-02-06 06:59:23 följande:
    Oh, så var det en annan låt som går: -Vad har du i din ficka.. hmmm.. nynnar men kan inte texten alls. Någon som vet vilken sång jag menar?
    vad har du i din ficka Jan är det en jättebanan? ...

är det den du tänker på???
  • copernicus

Miss Cee:
    det var favoriten nummer 1!!
    minns fortfarande hur skviomslaget ser ut, med en ung Lillbabs på framsidan {#lang_emotions_laughing}
    blåbäsmaräng och mandelchoklad låter fortfarande GOTT!!

Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?