-
Här har du hela texten till "vid en väg på en sten...": home7.swipnet.se/~w-134536/mel240c.htmcissi j e skrev 2008-12-04 12:49:42 följande:Min mormor sjöng alltid: vid en väg på en sten satt en liten flicka bara fötter bara ben mager som en sticka... och en godnatt visa Lille john blund med sitt paraply, han får den ljusan dagen att fly, när vi ska sova och vi oss lagt. kommer den lille och håller vakt. Det finns en andra vers till den men jag kommer inte ihåg den. Någon som känner igen den och kan hjälpa?
-
Yokohama: Här var den text jag hittade på nätet när jag googlade (tyvärr verkar inte den vara helt komplett heller:
Flaggan vajar på sin stång.
Lyssna på vår sommarsång.
Snart så sjunger vi den blomstertid.
Vist var vårterminen lång.
Men den sprack som en balong.
Snart så blir det ro och frid.
Ingen klocka ringer mer.
Ingen skola snart man ser.
Hej och mors god bye gamla plugg.
Klockan ringer bara ut.
Vårterminen är nu slut
inte gör det oss ett dugg.
Rektorn har nu hållit tal.
Om moral och ideal.
Kören sjunger högt och fint och bra.
Fröken får en blomsterkvast.
Vi får årets längsta rast.
Tack för det det vill vi ha.
I morgon bara sov, sov, sov.
I morgon har du sommarlov.
Hej du kompis ha det bra och skönt.
Ta och gör det som du vill.
Sånt som du har längtat till.
Det har slagit om till grönt. -
Gogglade på Marsipangrisen och hittade två nya verser:två lingon och ett blåbär skrev 2008-12-05 11:19:24 följande:Har inte läst hela tråden utan halkade in. Så här i juletider så kommer jag ihåg en sång som vi sjöng på lucia när jag var liten, som jag inte hört på länge En liten gris av marsipan jag fått av mor, Jag undrar just, jag undrar just när den blir stor? Den blir nog stor till nästa jul, min gris av marsipan om jag den göder riktigt bra, den blir nog störst i stan!
Marsipangrisen
En liten gris av marsipan jag fått av mor.
Jag undrar just, jag undrar just när den blir stor.
Den blir nog stor till nästa jul min gris av marsipan.
Om jag den göder riktigt bra blir den nog störst i stan.
2 nya verser 081118:
Och sen när den är rund och trind liksom en boll,
då syns vi grisen min och jag på långa håll.
Och alla människor i stan
på gatan häpna stå.
"Se där en gris av marsipan!" de säkert säga då.
Och jag går stolt bredvid min gris jag fått av mor.
Tänk nästa jul, tänk nästa jul då är den stor.
Men det är långt till nästa jul,
den kanske smakar bra.
Jag tror i alla fall att jag en liten bit ska ta -
Gogglade på hej vind och hittade detta:två lingon och ett blåbär skrev 2008-12-05 12:02:10 följande:Hej Vind! Kommer inte ihåg texten helt men det var något sånt här: Hej vind, vad gör du bakom hörnet hej vind vad gör du bakom hörnet, vill du leka med mig.......
HEJ VIND
Hej vind, vad gör du bakom hörnet?
Hej vind vad gör du bakom hörnet?
Hej vind, jag vill leka med dig,
kan du inte stanna hos mig?
Jag har en vän, du känner den,
han blåser omkring kallas vinden
Nyss var han där, nu är han här,
har leker med bladen i linden
Ref..
Hej vind vad gör du bakom hörnet?
Hej vind, vad gör du bakom hörnet?
Hej vind, jag vill leka med dig,
kan du inte stanna hos mig? -
Den kommer jag också ihåg. Vi sjöng den på avslutningen från 3:an till 6:an. Jag är uppvuxen i Åkersberga (strax norr om Sthlm). Kommer inte ihåg om det sas nått om nån låtskrivare till den.YokohamaNr2 skrev 2008-12-05 11:54:30 följande:ah tack för namnet nu ska jag göra lite efterforskningar och se om det var sant jag är uppvuxen i Sthlm men jag kan ha blandat ihop sången med någon annan också. Rolig avslutnngssång är det dock och jag kommer till och med ihåg melodin!
-
Jag gick bara på vad som stod på hemsidan. Har aldrig hört den förut...Bonanza skrev 2008-12-10 12:02:39 följande:Nya och nya verser... de sjöng jag när jag var barn.