• Sagomamma

Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?

YokohamaNr2 skrev 2008-12-05 10:19:07 följande:
    Kom nu på en riktigt snuskig ramsa som definitivt inte är barnvänlig men som vi ändå körde på låg/mellanstadiet. Kommer ihåg att vi satt under bordet och viskade den för den var ju så förbjuden Måste varit något äldre syskon som l ärt oss den Kommer inte ihåg början men slutet var nåt liknande detta: Efter nio månars slut, kom en liten Jäkel ut Stora öron liten KU... oj fy fan vad han såg ut Nån som har början i färskt minne ?
    På en bondgård fanns en lada
    och i ladan fanns en säng
    och i sängen låg en piga
    och på pigan låg en dräng

Efter nio månar´s väntan
    kom en liten jäkel ut
    han hade röd peruk, rostig K'k
    fyfan som han såg ut!

...så sjöng vi...
  • Sagomamma

Vilken fantastisk tråd, många av dessa sångerna (inte den jag skrev ovan då...) sjunger jag ofta för mina barn och de älskar dem lika mycket som jag en gång gjorde!

Särskilt kul att läsa alla de som skriver ut hela texterna!

• Sagomamma

Cia o krabaten skrev 2008-12-04 11:47:59 följande:

Trileia skrev 2008-12-04 11:45:02 följande:
    Hos oss har vi alltid sjungit en bit före också "Lillflickans dag är slut, leken är nu förbi. Kinden är blek än blicken matt, Mor tror du jag får besök inatt? Har jag vart snäll hela da´n idag, det är inte så lätt må du tro. Mamma säg till John Blund att jag varit snäll, och be honom komma ikväll. Mamma tror du att John Blund vill komma nu Jag har lagt mig och jag väntar kära du Mina händer har jag tvättat, lagt om tummen som jag stött Och jag känner nu att jag är ganska trött Jag vill drömma samma drömmen som igår Du var liten, kära mor, och jag var stor Tänk vad du var rädd för katten, men jag trösta dig en stund Och då somna du och sedan kom John Blund"
    Vilken söt sång... Har aldrig hört, skulle gärna vilja höra melodin...
Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?