• Anonym

Varför står det inte rätt födelseort?

Visste inte var tråden passar in men testar här.

Jag har sekretess å lever alltså under skyddade förhållanden.
    Båda mina barn har jag fött i denna stad där jag bor.
    Men jag är kvarskriven i en annan stad.
    På födelsepapperna från skatteverket så står det att mina barn är födda i staden som vi är kvarskrivna i men det är dom ju inte.

Varför ändrar dom födelseorten på barnen? det spelar väl ingen roll om dom är födda här? (vi är ändå skyddade så ingen lär ju hitta oss, plus att personen vi är skyddade ifrån inte vet att jag har barn numera)
    Jag menar, om jag tex kommer från sundsvall men råkar föda i göteborg så ska det väl ändå stå att mitt barn är fött i göteborg fastän vi bor i sundsvall?

• Svar på tråden Varför står det inte rätt födelseort?
  • Licens To Kiss

Oavsett var du bor står födelseorten där ni är skriva då barnen föds. Om jag skulle föda i Danmark står födelseorten på den ort jag är skriven på inte födelseort i Danmark.

• Anonym

Men blir inte det lite fel i statistiken då?
    alltså var det fötts flest barn detta året m.m.?

låter ju dumt att ha det så...

• Anonym

Vi har inget BB här utan åker iväg till en stad i närheten o föder men barnet är ändå fött i vår stad enligt skatteverket..så är det alltid..

• Licens To Kiss

Folkbokförings adressen är de som gäller. Har man ingen adress utan bokförd på kommunen är det fortfarande så att de är den kommunen som är födelseort och sen kan man bo/leva nån helt annanstans.

Anonym skrev 2008-11-28 14:53:08 följande:
    Men blir inte det lite fel i statistiken då? alltså var det fötts flest barn detta året m.m.? låter ju dumt att ha det så...
  • TjorveniSkåne

Har en kompis som fick brev från skattemyndigheten att hennes son var född i "Berlin, Malmöhus län". Lite OT men helt sant!

• JOJS

Men vaddå? Jag är född på Nacka BB och det står Nacka BB på alla papper från skatteverket, pass osv och jag har ALDRIG ens bott i Nacka, bara född där då mina föräldrar tillhörde/närmast det sjukhuset och nu bor jag i Borås.

Samma för min syster och bror.

G C 06 en v, 08 sex v och nu 09 obestämd tid *skryt*
  • JOJS

Eller ja, det står inte BB

G C 06 en v, 08 sex v och nu 09 obestämd tid *skryt*
  • Anonym

Förstår inte heller det där att det skulle stå folkbokföringsorten. Vi bor i stockholm men barnet är fött på KS i Solna och det står solna som födelseort. Vi har aldrig bott i solna

• Kluvenflicka

Låter onekligen som att det är olika i olika städer..mitt barn är fött i en annan stad men det står vår hemstad som födelsestad..Står ju faktiskt födelse(hem)ort på personbeviset (har det framför mig)

• Dessie
    Anonym skrev 2008-12-01 08:33:46 följande:
    Förstår inte heller det där att det skulle stå folkbokföringsorten. Vi bor i stockholm men barnet är fött på KS i Solna och det står solna som födelseort. Vi har aldrig bott i solna
    Det har inte med saken att göra om ni har bott i Solna eller ej - födelseort är just FÖDELSEort
    Båda våra barn är födda i Uppsala men de har aldrig bott där.
  • Dessie
    Kluvenflicka skrev 2008-12-01 08:48:51 följande:
    Låter onekligen som att det är olika i olika städer..mitt barn är fött i en annan stad men det står vår hemstad som födelsestad..Står ju faktiskt födelse(hem)ort på personbeviset (har det framför mig)
    På mitt personbevis står det:
    HEMort: Enköping (=jag bor där)
    FÖDELSEort: Uppsala (=jag är född där)

På min mans personbevis står det:
    HEMort: Enköping (=han bor där)
    FRÖDELSEort: Upplands Väsby (=han är född där)
  • Kluvenflicka
    Dessie skrev 2008-12-02 16:55:56 följande:
    På mitt personbevis står det:HEMort: Enköping (=jag bor där)FÖDELSEort: Uppsala (=jag är född där)På min mans personbevis står det:HEMort: Enköping (=han bor där)FRÖDELSEort: Upplands Väsby (=han är född där)
    Jo, det är ju detta som är konstigt eftersom det står BÅDE hem o födelseort på samma rad och där står det endast den staden vi bor i..Alltså är slutsatsen att det inte står lika på personbevisen!!
Svar på tråden Varför står det inte rätt födelseort?