• lillsnurpan

hur gör ni med adventskalender?

Vad för adventskalender har era barn? Köper ni små paket som barnen får varje dag, eller har ni något annat? Förra året hade vi en paketkalender barnen fick paket varann dag. Men jag är egentligen lite emot att barnen blir bortskämda med leksaker varje dag, får så otroligt mycket i jul av alla släktingar. Men jag vet inte hur jag ska göra, vi började förra året ju, men barnen minns inte den. Nu har ju mormor gjort en kalender med små öglor i, att hänga paket i. Kanske man kan skriva små meddelande o något som händer denna dag, jag vet inte vad tror ni? Känns lite konstigt att inte använda kalender då mormor gjort en nu, så de har varsin, samtidigt läggs det ner så mycket id och pengar på paketen!!! Hur gör ni?

• Svar på tråden hur gör ni med adventskalender?
  • Maggis Nervis

Vi kör på en med paket. Men det är inga stora saker i den. En sån där kula till badet, en liten chokladtomte, ett hårspänne etc. Mina barn får varannan dag förutom lucia och julafton då får de bägge två. Det är småprylar för nån krona st. då tycker jag det är ok.

Fuck Google, ask me
  • Nyfiken gul

även om det är en paketkalender behöver sakerna inte kosta många kronor.

man får vara lite uppfinningsrik så hittar man mängder med småsaker för bara någon krona styck.

ett tips: allting måste inte vara nytt, det går utmärkt att hitta i princip nya prylar på second hand för några ynka spänn.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • strojes

Vi ska köra med paketkalender till vår 4 åring i år (första året för henne). Jag har köpt hårsnoddar, hårklämmor, suddisar, figurer som man sätter på foppatofflor, små pennor, godis på lördagarna, ett docktält till julafton (beg för en 20:a). De grejerna som det är lite mer i kommer jag att dela upp på två dagar så summan per dag blir ca 10:- förutom julafton, lördagarna kommer jag tom undan med 3:- (tablettaskarna var i en trepack för 10 .

• VISAMÅ

Jag har köpt massa stämplar med bokstäver, sen har vi några glaskulor. Så det blir inte direkt olika saker varje dag, stämplarna räcker gott och väl till 15 paket. Förra året körde vi med magnetbokstäver ett par stycken varje dag.

• syrra

Mina pojkar ville ha en legokalender var och de kostade 199kr/st så de fick faktiskt betala halva var, de är 10 och 12 år gamla 1 åringen får ingen kalender

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • zazla

Min ena dotter fyller år i december plus att vi firar dubbel jul så det blir ändå mååååånga paket. En paket-kalender hade gjort det helt hysteriskt så vi låter bli. tre-åringen har fått tevekalendern och ettåringen fick icas gratiskalender att tugga på

• OMWF

Åh jag ska ha haribokalendern! En godiskalender utan choklad, yaay!

Lillebror fick en legocastlekalender, han är mycket nöjd.

• Jessa med 3

Vi har tänkt lägga mer krut på kalendern än på klappar till julafton till våra grabbar (2 och 4 år). Det blir lätt för mycket med alla paket, så vi sprider ut klapparna lite. Bl.a. har vi köpt en stor låda duplo (dinosaurier!) som vi delat upp i småpaket. De får paketen tillsammans och vi försöker satsa på sånt de leker med tillsammans för att det ska bli roligt för båda. Något paket kommer att vara bil från "Bilar"-filmen, men det kommer också att vara sånt som "idag åker vi och badar" eller "idag bakar vi pepparkakor" - 24 dagar att fylla ger ju verkligen utrymme för lite variation!!

• Mimmi69

Dottern på 3 år kommer att få julklappar på "adventsdagarna" dvs hon kommer att få 4 innan jul.

• lillsnurpan

Om man inte vill ha paketkalender. Men ändå vill använda dessa fina tavlor som mormor sytt. Kan man ju skriva små meddelande för varje dag. Jag skulle dock vilja ha hjälp att komma på vad jag ska skriva. Har några exempel. Idag ska vi baka lussekatter, idag ska vi baka pepparkakor, men vad ska man komma på mer. Tacksam för alla svar!!!

• syrra
    lillsnurpan skrev 2008-11-29 20:34:31 följande:
    Om man inte vill ha paketkalender. Men ändå vill använda dessa fina tavlor som mormor sytt. Kan man ju skriva små meddelande för varje dag. Jag skulle dock vilja ha hjälp att komma på vad jag ska skriva. Har några exempel. Idag ska vi baka lussekatter, idag ska vi baka pepparkakor, men vad ska man komma på mer. Tacksam för alla svar!!!
    I dag ska vi ta fram tomtar, klä granen, läsa en bok, koka knäck, fira lucia
  • Dixie

våra barn kommer att få paket på advent, på söndagarna

• syrra
    lillsnurpan: julpyntet kan delas upp på flera dagar, jylpyssel är också något som kan vara på flera dagar.
  • Marsipanen

Vi har haft julkalender med pusselbitar. På helgen har de även fått nåt extra. När pusslet är klart (julafton) har de fått vända på det. på baksidan har vi gjort en liten karta till ett större paket. Oftast har det större paketet varit en film eller liknande. Något som fördriver tiden tills man ska iväg eller får hem gäster. Samma system har vi haft som barn och jag har hakat på den. man kan även köpa en byggsats av lego och ge några bitar varje dag...

• Tygtiiger

Jag älskade paketkalender som liten, så det vill jag föra vidare till min son. Men det blir mycket prylar! I år blir det legokalender för det kommer han att älska, han har drabbats av legofebern

Man kan ju satsa på att ha pepparkakor i kalendern på vardagarna, en godisbit på lördagarna och ett paket på söndagen, så blir det ändå något att plocka ner varje dag men inte så mycket pryttlar.

• Jessicath

Våra barn får paket de dagar som de är lediga från förskolan. I år blir det 10 paket.

Svar på tråden hur gör ni med adventskalender?