• Clis

Problem med fodervärd!

Hej.
    Oj, oj..hur ska jag förklara detta?
    Min syster äger en häst, som hon nu har haft ute på foder hos en trevlig tjej. Eller, hästen är ute på foder ännu.
    Iallafall.
    Fodervärdens kompis ringde till min syster ikväll och påstod att hon inte skulle få ta hem hästen igen pga av att hon inte hälsat på hästen på länge.
    Hon påstår också att det finns nå regler hos djurskyddsföreningen(?) som säger att så är fallet.
    Det kan väl för tusan inte stämma?
    Min syster har skrivit på köpebrev och är laglig ägare till hästen. Men fodervärden och min syster skrev inte på något fodervärdsavtal, kan det bli ett problem?

Jag är så arg!! Sa till fodervärdens kompis att om vi måste så tar vi upp detta med en advokat, men det ska väl ändå inte behövas?
    Så nu behöver jag lite hjälp, vill se till att min syster har rätten på sin sida.
    Snälla hjälp! Någon som vet?

• Svar på tråden Problem med fodervärd!
  • Cuthalion

Fodervärden har fel.

Dock så får din syster inte hämta tillbaka hästen hur som helst. Vägrar fodervärden lämna tillbaka hästen, kontakta polisen eller en jurist som kan hjälpa er.

• Clis

Super tack för ditt svar!!

Får jag fråga varför hon inte kan hämta hem hästen?
    Egentligen så spelar det ingen roll, för hon skulle hämta hem honom först till sommaren. Men det kan vara bra att veta iallafall.
    Om du kan svara lite mer precist :)

• LiCaNo

Din syster är laglig ägare till hästen och kan hämta den vilken dag som helst, allra helst när hon och fodervärden INTE skrivit några papper på utlånandet. Fodervärden och "kompisen" är helt ute och cyklar. Man kan inte bara "ta åt sig och börja äga" en häst för att det inte funnits ett visst "umgänge". Ett ägande övergår inte bara efter en viss tid. Då skulle folk kunna börja "äga och få" djur kors och tvärs. Man lånar ju ofta ut ett djur just på foder för att man har ett förhinder att ha det själv och då kan besök vara ett av dem under tiden. Men vore jag din syster skulle jag snabbt hämta hästen, då hon uppenbarligen INTE kan lita på fodervärden. Folk gör så tokiga saker och det finns de som faktiskt tex säljer andras djur fastän de inte har laglig rätt att göra det osv.
    Har ganska mkt erfarenhet när det gäller djur och allra främst hästar, men fick tillbaka min egen häst i bedrövligt skick efter utlånande på foder. Tyvärr var fodervärden mkt oseriös, trots grundlig research och besök under tiden från min sida. Vill inte skrämmas, men ta tag i problemet omedelbart!!!
    Lycka till.

• LiCaNo
    Cuthalion skrev 2008-11-28 20:27:54 följande:
    Fodervärden har fel.Dock så får din syster inte hämta tillbaka hästen hur som helst. Vägrar fodervärden lämna tillbaka hästen, kontakta polisen eller en jurist som kan hjälpa er.
    Varför skulle hon inte få hämta sin häst? Möjligtvis kan jag förstå att systern kan få betala ev. uppsägningstid i det stall hästen står, men hon har rätt att hämta hem sitt djur.
  • Clis

LiCaNo
    Jätte tack för ditt svar!! Blir genast på bättre humör!
    Vi vet att han har det bra där han är nu, så det är inte det. Men vi ska försöka hitta en stallplats så fort som möjligt och hämta honom!

"Man lånar ju ofta ut ett djur just på foder för att man har ett förhinder att ha det själv och då kan besök vara ett av dem under tiden."

Exakt!!!
    Min syster kände att hon inte hade ork att ge hästen all den tid och omhet han behövde så hon såg till att han kom till en bra tjej på foder.
    Men nu tycker ju då fodervärden och fodervärdens kompis att hon är en dålig ägare som lämnat bort honom.

Usch va less man blir.

Om någon har en länk till någon laglänk som bevisar att vi har rätt så är ni väldigt välkomna att lägga in den här!
    Känns som om vi behöver all hjälp vi kan få!

• LiCaNo

Detta är ingen lagtext, men ack så bra info inför ett utlånande på foder...

www.islandshingstar.se/artiklar/a11.htm

Om ni nu vill ha hästen kvar hos denne fodervärd eller om ni hittar en annan kan det vara bra att köpa ett färdigt avtal som ni kan justera med era uppgifter, på en bokhandel tex och skriva på, så är ni mer skyddade i fortsättningen.

• Clis

Tack!!

Jo, absolut! Om han lämnas ut på foder igen så ska det skrivas ett avtal! Man lär sig tack o lov av sina misstag!
    Och stor tack för din hjälp!
    Nu ska jag kolla in länken!

TACK!

• Cuthalion

På grund av att besittning och ägande inte alltid hör ihop och man kan göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

I och med att fodervärden verkar ha inställninge att hon skall behålla hästen så kan det vara tryggt att ta det säkra före det osäkra och se till att allt går helt rätt till.

Svar på tråden Problem med fodervärd!