• nanci

Är detta "lagom" med julklappar till en 3,5-åring?

Vi föräldrar och alla släktingar har nu avslutat vår julshopping till sonen, 3 och ett halvt år. Det verkar ju råda delade meningar om hur mycket julklappar som är "lagom", så därför undrar jag nyfiket vad ni tycker om den här presentlistan:  (som alltså är helt komplett, detta är vad han kommer att få):

Dora PC-spel med liten mus
    Saxofon i plast
    Skridskor
    Hjälm
    Den gröna barnkammarboken
    Anki och pytte-DVD
    Boken: Rymd-Rakel och Gubben i månen
    Play Doh med "redskap"

Berätta gärna vad era barn kommer att få, även om ni inte är lika supertidigt ute som vi (vi brukar vara klara i november...)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta "lagom" med julklappar till en 3,5-åring?
  • gamm morsan

Lagom skulle ja väl tycka.
    Våran 6åring ska få;

My life "spel"
    En barbie
    Tattoo pennor med tillbehör
    Underkläder
    Badlakan + sängkläder (high school musical galen är hon)
    Armbandsklocka
    Datahögtalare

8 månaders tjejen ska få;

Body, byxa o kofta
    Sockar
    Badleksaker
    Lära gå vagn (eller vad det heter)
    2 st spelande leksaker
    Matstol då den vi hade gick sönder i flytten =/

Det är från familjen å mormor-sidan. Från farmor-sidan vet ja inte...

• DetVarEnGång

För mig låter det alldeles lagom men för och vara svensk låter det lite:)
    Min dotter på 3,5 år ska få byggleksak (Cranium Fort), stämplar och en tjejdocka. Sonen på 1,5 år kommer att få ett pussel och en killdocka. Det från oss eller rättare sagt från mig:D, eftersom det är jag som ägnar mig åt shopping.
    Dessutom blir det några julklappar till från släkten.
    Jag har hittat alldeles för många roliga saker på nätet men jag försöker hålla mig till max 3 saker till varje barn. Egentligen skulle det ju räcka med bara en grej.

• Snart sommar

Tycker väl det låter som en rimlig mängd.

Dottern kommer få av oss:

Traktor
    Prinsessdocka
    Tallrik (samlar servis till alla barnen)

Av släkten (som vi vet):

Bondgård (till alla barnen från farmor och morfar)
    Tallrik, den blå barnkammarboken, en Pingufilm (av mormor)

Och sen gissar jag ett par klappar till samt lite pengar av övriga, så brukar det se ut.

Rätt ok tycker jag.

• Trocadero
    BaraDove skrev 2008-11-29 17:04:46 följande:
    För er som tycker detta e lagom. Får era barn inga saker under året för övrigt? Får dem bara på jul och födelsedag?
    Nej vi köper leksaker utöver jul och födelsedagar också. Någon leksak/spel/film varje månad brukar det bli.
    AEL skrev 2008-11-29 13:36:49 följande:
    Jaha, haha! Tack för upplysningen =)
    Ja jag ser att du redan fått ett svar
    Kasta inte yxan i båten förrän du fått på dig flytvästen- Trocadero
  • Maggis Nervis

Tja jag tycker det är rätt lagom

Min tös på fyra får fem grejer av oss och lite böcker av resten av släkten.

Fuck Google, ask me
  • Svimpe

Tycker det är en ganska lagom mängd med tanke på att det är vad barnet får totalt av alla.

Vi tycker inte man skall ge så många leksaker att barnen tappar intresset redan vid öppningen av paket.
    En jul, annandagen faktiskt, var vi hos svärfar, våra barns kusiner var också där. Kusinerna är två och de fick sammanlagt fyra blå ikeakassar med paket. Till slut brydde de sig inte ens om att öppna paketen ordentligt. Det var ganska osmakligt faktiskt.

Vi kör mad få paket med leksaker i som barnen sen kan leka med rästen av kvällen och ha roligt på det sättet.

• Cerdrica

Jag tycker också det är lagom. Sonen (4 år) kommer, vad jag vet,
    att få:

* Bilbana för lite yngre barn
    * Vinterstövlar
    * Tröska till bondgården
    * Strumpor och kalsonger
    * Fyris (Byggare Bob)
    * Sängkläder (Byggare Bob)
    * Några böcker
    * Lego

Och det tycker jag är mycket men vi har godkänt det då det innehåller en del nyttosaker också. Det är från oss släkten i övrigt. Vi har sagt att de inte ska köpa en massa småkrafs bara för att det ska bli många paket.

Sonen fick för övrigt OBH Norcicas kaffekokare i födelsedagspresent och han älskar den! Den "kokar" ju vattnet på riktigt liksom (utan att det blir varmt dock)

• så mycket bättre
    nanci skrev 2008-11-29 17:36:09 följande:
    Det beror väl mest på att alla släktingar vill ge en egen julklapp, så då springer det lätt iväg. Vi föräldrar ger en sak från listan (Dora-spelet) och sen vill farmor/farfar, mormor och ny man, morfar och ny kvinna, och våra syskon ge varisinn present, så då blir listan genast så lång som i TS.
    Jag ber om ursäkt där, missade att det var från hela släkten! Då tycker jag att det är lagom!
  • nanci
    SigridA skrev 2008-11-30 14:36:08 följande:
    Jag ber om ursäkt där, missade att det var från hela släkten! Då tycker jag att det är lagom!
    Aha, då förstår jag att du förvånades över att så många tycket det var "lagom". Själv tycker jag vi har hamnat på en ganska rimlig nivå. Precis som påpekats ovan så är ju jul och födelsedagar inte de enda tillfällena då det ges presenter.
  • Juno

Oj inser att vi kanske ger väl många julklappar. Å andra sidan får de sällan leksaker och dyl annars

5-åringen får av oss, släkt och nära vänner

böcker (4)
    tillbehör till dockan
    påslakans-set
    barbiedocka
    pärlor
    lego
    mini-fåtölj (ikea)
    kläder
    pyjamas
    batteridriven katt
    utklädningskläder
    målargrejor
    mer kläder
    DVD-film

9-åringen får av oss, släkt och nära vänner

Böcker (3)
    taklampa
    påslakans-set
    CD
    pärlor
    lego
    mini-fåtölj (ikea)
    kläder
    pyjamas
    morgonrock
    utklädningskläder
    målargrejor
    skolväska
    DVD-film

• IsaW

Tycker det verkar lagom. Vi ger väl runt 7-8 grejer (från smått som klistermärken till stort som bilbana) men eftersom sonen (4,5 år) också får från släkten blir det ibland lite väl mycket. I år har vi tänkt tipsa släktingar främst om mjuka paket eller lite mindre hårda så det inte blir för mycket.

• Meah

Vår dotter kommer få en bob (av farmor, farfar och sina två kusiner) en my little ponny (större modell, från min sida där hon har två kusiner och sin morbror med sambo). 300kr från mormor o morfar. Från mamma o pappa kommer hon att få spöket laban (en bok eller mjukisdjur, vet inte ännu). En mindre röd traktor, garage för bilar. Sedan vet jag inte om hon ska få mer, tycker att det räcker gott o väl eftersom hon är ungefär 2,5 år.

Vår son kommer få lite saker också, men har inte kommit på exakt vad ännu. Han är 3 månader just nu...

• 4 prinsar

min 3 åring kommer få detta från oss:
    rorri-docka,hockeyspel,lego,målarväska,spel,kläder,batman-dräkt,dinosaurie,film
    och av mormor:horton-film,batmangubbe,morgonrock,verktygslåda
    av farmor:sängkläder,kläder,rorri-racerbil film,pengar

så min treåring får en hel del....men det är mina barn vana på julafton.dom får
    aldrig nåt om det inte e deras födelsedag eller julafton.

Liam,Elliot o Mio,älskar er
  • 23 år med 2 barn

Jag tycker att det låter lagom. Förra året fick barnen så många julklappar att vi fick ta hem hälften (oöppnade) för att öppnas hemma dagen efter, det blev så mycket och barnen tyckte inte ens att det var spännande längre, blev stirriga hehe, så i år köper vi mindre grejer. Då den största presenten är att åka till spaniel några dagar efter jul. =)

• En lyckans tår i månens sken

Helt okej tycker jag.
    Vi har en son på 7 månader som ska få:
    Specialsydd dregellapp (han har tänder på gång )
    Polokofta
    Matset med mugg, tallrik, gaffel och sked
    Tigerdocka

och så ska vi eventuellt köpa några nya nappar då de har en underlig förmåga att försvinna (?)
    sen får det räcka han blir så glad för julklappspappret också så *skratt*

• En lyckans tår i månens sken

Kan tilläggas att han har en stor släkt och redan har FÖR mycket leksaker enligt mig så från dem blir det mest lite större kläder att växa i

• PD77
    War skrev 2008-11-29 21:18:19 följande:
    8 klappar är väl ingenting, mina ungar kommer ju få runt 20-30 paket iofs då räknar jag in paket från hela släkten.
    Ja, det är väl rätt så vanligt med 20-30 paket. Frågan är ju bara hur nödvändigt det är? Ungarna tröttnar ju efter att ha öppnat hälften av paketen. De öppnar och öppnar och allt hamnar i en enda stor hög. Känns som att det blir svårare för barnen att uppskatta presenter när de får sådana mängder.
    Detta är alltså inget påhopp på dig, utan det är vad jag tycker i allmänhet om antalet presenter. Det som TS beskriver låter lagom.
    Och "Nej, det är inte av avundsjuka som jag tycker att 20-30 paket är mycket. Vi har råd med det, men tycker att det är onödigt."
  • oSOFIAo

Låter alldeles lagom =)
    Våran blivande 3 åring kommer få detta, men det är både födelsedagspresenter (han fyller 3 en vecka innan jul) och julklappar.
    matta
    babblarna (spel, figurer, ryggsäck),
    fjärrstyrd fyris
    Vattenflaska
    spencer tåg (till brio tågbana)
    rocky tåg (till brio tågbana)
    In i stallet sällskapspel
    Pärlplatta för stora pärlor

totalt landa vi på drygt 1500:-, för både jul o födelsedag.

• tösamajan

Jag tycker nog det är lagom.
    Vår dotter fyller år nästa vecka och då kommer hon få:
    - Hello kitty paraplysulky till dockorna
    - Snickar verktyg
    - Leksaksmat till dockspisen

I julklapp får hon:
    - Hello Kitty strumpor, strumpbyxor och pyjamas
    - Bil med hästsläp och docka+häst
    - Pippiperuk och Pippiutklädningskläder

Det är vad vi har handlat till henne. Sen kommer hon ju få lite mer både i födelsedagspresent och julklapp. Det blir väl ett berg med grejjer (tyvärr) ändå, vi har stooooora familjer
    Vi har ändå försökt att säga till alla att inte handla massa grejjer, men sen kan jag tycka att är det "nyttiga" saker t.ex. kläder, skridskor, cykel etc. så gör det inte så mycket. Jag minns förra året, dottern satt med ett berg av julklappar och hon hann inte med att fatta att allt var till henne... Hon ville bara öppna två, sen sa hon ifrån själv att "jag har redan fått en paket", då var hon nöjd.
    Jag känner mig "snål" med bara de presenter hon får från oss, men man får ju se till helheten! Jag är emot köphysterin och kämpar järnet i vår släkt för att hålla igen på julklapparna!

• theoIsac

vår son får en större julklapp av oss, eller ja påkostad, vad vet vi inte ännu. han kommer drunkna i julklappar från släkten iallafall så då kan vi vara snåla , sedan får han paketkalender nu i dec. då blir det många paket. 

Svar på tråden Är detta "lagom" med julklappar till en 3,5-åring?