• NightmareQueen

Änglatrumpet?

Hur farlig är den? Vad jag förstått så är det en hallucinogen växt. Jag köpt två på rea mest för att jag tycker att den är vacker. Men kan den skada mina grannars barn eller kattorna?

• Svar på tråden Änglatrumpet?
  • zikoriat

Man kan göra te av blommorna, då blir det "ängla-te" som man får hallisar av.

Men jag vet tyvärr inte om det är farligt att tugga på "råa" blommor, för barn o djur... Fast isf borde det ju vara med ngn slags varning när man köper växten tycker jag..

• NightmareQueen

Jag räknade också med det men känner mig ändå lite orolig. Tänk om grannungarna helt plötsligt börjar jiddra om rosa kossor som flyger??

• puss

kolla aftonbladet idag:

September 2003. En 18-årig student i tyska Halle klippte av sin penis och tunga med en trädgårdssax efter att ha druckit en kopp te med drogen änglatrumpet i. Läkarna lyckades inte operera tillbaka organen.
    -Han kommer behöva år av terapi, sa läkaren.

känns lite som en chansning att skaffa en sån växt, tycker jag.

• jasminen

Det är farligt att tugga på råa blommor för barn å djur.
    De är giftiga!

• jenalsam

Den är mycket giftig, men jag tror att det är högst osannolikt att man skulle tugga på den äv misstag. Klia dig inte i ögonen efter att ha handskas med den bara, då kan du få skador på hornhinnan..

• puss

barn och djur kan tugga på de mest konstiga saker... eller bara ta på blommorna och sen peta sig i ögat, då får man ju skador.

urs en sån dum växt

• NightmareQueen

Oj oj oj oj ... tänk om sambon skulle få för sig att klippa av snoppen

Jag får nog ställa undan dem på ett säkert ställe.

• NightmareQueen

Va synd! Tycker att den är så fin.

• yaaniz

tycker det e knas att en sån växt e laglig att ha.
    sån växt låter ju mer farlig än majjaplanta exp.

ursh..var försiktig

• zikoriat

puss

Det som hände mannen i Tyskland var ju just efter att han druckit TE på blommorna. Inte det smartaste att göra kanske.. Har en del vänner som druckit änglate, men dom har könsorganen i behåll. Helt OT :)

Men NightmareQueen, ställ den på ett säkert ställe så ska det nog vara lugnt. Jag ska själv köpa en änglatrumpet, de är så otroligt fina. Min sambos föräldrar har en och jag vet andra "normala" som har de som vanliga krukväxter så...

• Glowstar

En liten bit från Giftonformationscentralen:

"Ett mindre antal växter är mycket giftiga, och även förtäring av en liten mängd innebär
    stor förgiftningsrisk. Exempel på sådana är fingerborgsblomma, nerium, sprängört, stormhatt och änglatrumpet."

• NightmareQueen

Min svärmor har oxå änglatrumpet och katt och hon har jobbat som florist. Tror att jag ska fråga henne hur det ligger till. Tror inte att hon skulle ha en om den var så farlig. Men man är hellre säker ... Min blommar inte just nu. Är det blomman som är värst?

• zikoriat

Vad är det andra för växter ? Är det sådana man har hemma ?
    Konstigt som sagt om de inte säljs utan ngn varning. Om det är så att även den råa blomman är giftig, vilket den då tydligen är.

Var det inte en massa diskussion ang änglatrumpet, i media, för ett antal år sedan ? Fast det var mest om att ungdomar kokade te och ev rökte (?) oxå ?

• NightmareQueen

Änglatrumpet
    Brugmansia suaveolens (Datura suaveolens)
    Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
    Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.

Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.

Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.

• Liziz

Jo, det var nånstans på södra västkusten där de hade den utanför ett kommunhus. Och så hade några små slynglar fått reda på att det var coolt att brygga te på blommorna och blev höga som små hus... Politikerna blev väldigt hårt anklagade... Fast rätt korkat att ha giftiga blommor ändå.
    Och fruktansvärt dumt av barnen att inte ta reda på HUR giftig växten var...

• lumewi

Om/när man har plckat av vissna blommor tex. ska man genast gå och tvätta sig, mer än så vet jag inte.

• NightmareQueen

Datura has been used traditionally by the Mapuche-Huilliche and the Jívaro tribes of South America as a last-resort punishment for unruly children.

Svar på tråden Änglatrumpet?