Inlägg från: NightmareQueen |Visa alla inlägg
  • NightmareQueen

Änglatrumpet?

Hur farlig är den? Vad jag förstått så är det en hallucinogen växt. Jag köpt två på rea mest för att jag tycker att den är vacker. Men kan den skada mina grannars barn eller kattorna?

• Svar på tråden Änglatrumpet?
  • NightmareQueen

Jag räknade också med det men känner mig ändå lite orolig. Tänk om grannungarna helt plötsligt börjar jiddra om rosa kossor som flyger??

• NightmareQueen

Oj oj oj oj ... tänk om sambon skulle få för sig att klippa av snoppen

Jag får nog ställa undan dem på ett säkert ställe.

• NightmareQueen

Va synd! Tycker att den är så fin.

• NightmareQueen

Min svärmor har oxå änglatrumpet och katt och hon har jobbat som florist. Tror att jag ska fråga henne hur det ligger till. Tror inte att hon skulle ha en om den var så farlig. Men man är hellre säker ... Min blommar inte just nu. Är det blomman som är värst?

• NightmareQueen

Änglatrumpet
    Brugmansia suaveolens (Datura suaveolens)
    Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
    Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.

Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.

Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.

• NightmareQueen

Datura has been used traditionally by the Mapuche-Huilliche and the Jívaro tribes of South America as a last-resort punishment for unruly children.

Svar på tråden Änglatrumpet?