• Hallonsaft

Ska man rapa barnet efter amning?

Jag har läst att man inte behöver få barnet att rapa efter amning, stämmer det? Min dotter är nu 3 v och vi har inte rapat henne någon gång. Hon är mestadels glad och har ont i magen efter att ha ätit.

Rapar Du Ditt barn?

• Svar på tråden Ska man rapa barnet efter amning?
  • vill bli tre

ingen av mina har typ velat rapa... ibland kanske... lillen rapar mest innan han spyr.. o det är inte alltid i samband me maten

• symaskinen

Vi har inte rapat våra barn...någon gång då det behövdes, men mestadels inte !

• Kaktusen

Vi är tvungna att rapa vår son och han är snart 8 månader. Har vi gjort ända från början annars kräks han istället.

• Zindie

Direkt efter mat så är det inte säkert att det kommer en rap, men jag försöker genom att lägga honom på axeln.
    Rapen brukar annars komma ett tag senare, ibland när som helst. Och det känns lite som en lättnad när den kommer faktiskt, som om det är skönare för honom när han gjort det. Men han kräks lika mycket vare sig han rapar eller inte ändå...

• BBQ

Är bättre att försöka rapa dom så gott man kan iaf. Kan sammlas luft i magen annars så dom får ont eller så kan dom kräkas.. Men går det inte så går det inte.. Oftast så går det att rapa min son men ibland vill det inte alls och då finns det ju inte så mycket att göra åt saken.

• Moran

Min mamma har alltid tjatat på mej om att det är sååå viktigt att rapa barnen! Men det märker man ju om det behövs! Om de är lessna när de ätit, kan man ju prova att rapa dem, kanske var det just det som behövdes!

• Moj Katile

Min son rapar ofta inte efter han ätit men en stund efteråt. Rapar lika ofta liggandes som sittandes.

• Dramaonline

Jo, han rapar.
    Vi håller inte på och skakar och knuffar på honom, då kräks han nog, men vi håller honom vertikalt en liten stund efter amningen, så det kan bubbla upp.
    Och det gör det oftast, men om han inte rapar så behöver han väl inte det.

Fast ibland somnar han ifrån det, då får han sova.

• Jen80

Min kille är 6 veckor och jag måste alltid rapa honom efter och under tiden jag ammar. Annars kan han hålla på och småkräkas lång tid efteråt. Vet inte om det beror på att jag har så mycket mjölk, men det går inte att inte rapa honom. Det jobbiga är på natten och han somnar när han äter. Vill ju helst inte väcka honom, men rapar jag honom inte så kommer det kräks när han vaknar och det är dags att amma igen...

• Marlin

Jag lade upp min dotter på axeln varje gång jag ammade, varje gång jag bytte bröst, för att hon skulle få rapa. Hon hade det jättejobbigt med sin mage när hon var pytteliten och det var helt nödvändigt för henne att rapa vid maten, annars blev det elände och magknip senare.

• Jenna74

Har rapat båda mina barn...Min tjej hade magont jämt som bebis så henne var det nödvändigt med...Lillkillen däremot kräks massor om man inte rapar honom ..... Som tur är e de lättrapade...

• Hallonsaft

Vår lilla tjej har bara rapat en gång och hon är 3 v. Däremot är hon duktig på att fisa.

• Cornflakes

Japp. Hon har sen börjat haft problemet med luft i magen. Det har blivit bättre av Minifom och att hon blir större. Rapar henne mitt i amningan och det är inga små rapar

Svar på tråden Ska man rapa barnet efter amning?