• Ebbiz

Tre-rätters middag! Förslag?

Jag vet att jag sett en sån här tråd här innan! Men jag hittade inte den nu!

Jag ska ha middag hemma nästa helg och får snart panik! Någon som kan lämna ett par förslag?

Detta har jag tänkt mig:
    1. en lättare förrätt
    2. kyckling eller något gott kött till varmrätt
    3. Gino till efterätt (frukt med vit choklad på)

Absoluta inga skaldjur dock (allergiker)!
    Någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Tre-rätters middag! Förslag?
  • Julie

Hej!

Varför inte kokt färsk sparris med hollandaise, eller skirat smör till förrätt???
    Enkelt, vårigt och jättegott!

//Julie

• Ishtar

Fyll kycklingfileer med en blandning av pesto och smulad fetaost. Pensla med soya och tomatpuré. IN i ugnen på 200 grader, ca 20-25minuter. Ät till tagliatelle, gärna färsk, pesto och parmesan. Gott och enkelt. Svårt att misslyckas med.
    Sparris tycker jag låter bra som förrätt. Vitlöksbröd till är alltid gott.

• Ebbiz

Åh det lät gott! Tack för tipset!

• JsN

Tänkte föreslå kokt grön sparris med äggsås till förätt. (Äggsåsen jag gör till sparris är väldigt lik hollandaise, enkel och god, men inte nyttig...)

Fläskfile som du stoppar i halva vitlöksklyftor, basilikablad och små limeklyftor i små snitt. Bryn i panna eller på grilljärn, sätt i stektermometer och gör färdigt i ugnen. (TA ut köttet några grader innan den temperatur du vill ha och låt vila inrullat i folie ca 10-15 minuter) Blir mört och gott. Till det serveras sallad (blandade sorter med smak+rostade pinjenötter+hyvlad parmesan) med vinagrett (balsamvinäger+honung+fransk senap+god olja, salt och peppar) klyftpotatis (eller hasselbackspotatis) Vill man ha sås så går nästan vad som helst... Annars är lite hemgjord pesto alternativt kryddsmör gott.

Varmrätten kan förberedas tidigare på dagen och så bara in i ugnen när gästerna kommer.

• Parvelns mamma

Här kommer förslag på förätt och varmrätt:

förrätt:
    Löjroms tallrik.
    vattna ur creme freisch under dagen (typ i ett kaffefilter)
    när du lägger upp så ta en klick av den, löjrom, en rostad toast delad på diagonalen, rödlök och gräslök. Så himla gott..

varmrätt:
    kyckling i foliepaket med västerbotten ost och salami
    Du behöver en kycklingfile till varje person.
    Du gör några snitt på filen där du ska stoppa in salami och osten, lägger sen filén på folien och häller på lite olivolja. Kryddar med citronpeppar, salt och rosmarin.
    När detta är gjort viker du över folien och viker ihop kanterna så det blir tätt.
    Lägger alla paket på en plåt och in i ugnen ca: 20 minuter i 250 grader

Hoppas du fattar vad jag menar, lite svårt att beskriva så här...

Detta var iaf några förslag och himla gott blir det.

Ha en bra dag
    K

• Parvelns mamma

kan tillägga att du kan servera kyckligen antigen med bandpasta eller ris. Om du gör ris är det gått med örtagårdssås till (keldas färdiga) ha gärna ångkokta grönsaker till ex. grön sparris och morötter...

• Glad i hågen

Åh gud vad gott!!! Min mage vrider sig av hunger när jag läser. Får nog torka av tangentbordet här sen...

Ett annat tips på god kyckling är att ta kycklingfiléer som du marinerer några timmar innan, i en marinad av pressad lime, citrongräs, sambal oelek (var försiktig) och olja, salt och peppar.

Tillaga sen som vanligt i ugnen och servera med ris och en chutney av tomater, lök och vitlök.

Om du gillar kassler är ett enkelt och rätt snitsigt tips att breda vitlöksost på en kassler"rulle" och klä in den med vanlig färdigköpt utkavlad smördegsplatta. Pensla med ägg och in i ugnen så det får färg och blir varmt. Vill du piffa till det ordentligt kan du skära ut några blad eller nåt och lägga ovanpå.
    Servera med pressad potatis och en färgglad sallad.

• BellaH

Ska äta en vårigt god meny i helgen...

Förrätt: Grön ärtsoppa med chili och räkspett (litet glas soppa på frysta gröna ärtor, lök, vitlök, kycklingfond och creme fraiche paprika/chili)

Varmrätt: Grillade kycklingspett med klyftpotatis, tzatziki och sallad

Efterrätt: Jordgubbs och lime pannacotta

Längtar!!

• kardemumma

Detta är gott!

Satayspett med kokosris och jordnötssås

4 port.
    Satayspett

500 g fläskfile´
    Marinad
    1msk honung
    1msk soja
    2 msk sesamolja eller majsolja (jag hade vanlig olja.)
    1/2 hackad färsk ingefära eller 1tsk malen ingefära
    1/2 tsk gurkmeja

Putsa fläskfile´n från hinnor och skär den i centimetertjocka skivor.
    Blanda marinaden.
    Lägg kött och mariand i en plastpåse och marinera minst en timme.
    Blötlägg små grillpinnar av trä.
    Trä pinnen två-tre ggr genom köttskivan och trä två -tre skivor på varje pinne.
    Grilla spetten på galler(med plåt under)mitt i ugnen.
    Vänd dem när de fått färg på ovansidan.

Kokosris.
    4 port.
    1 liten gul lök
    1 bit ingefära ,ca 2 msk hackad.
    1 vitlöksklyfta
    2 msk olja
    2 1/2 dl långkornigt ris
    1/2-1 tsk gurkmeja
    1 burk , 4 dl kokosmjölk
    1 dl vatten
    1/2 tsk salt
    1/2 msk curryblad(kan uteslutas)

Skala och haka lök,ingefära och vitlök och fräs dem i olja under omrörning.
    Lägg i ris och gurkmeja och fräs ytterligare ett par minuter.
    Häll i kokosmjölk,vatten,salt och cúrryblad och låt koka upp.
    Sänk värmen och låt riset koka mjukt ,cirka tio minuter.

Jornötssås
    4 port
    1 liten gul lök
    1-2 vitlöksklyftor
    1 liten chili
    1 msk olja
    1 msk tamarindpasta eller 1 tsk citronsaft
    1 dl jordnötssmör
    1 dl kokosmjölk
    1/2-1 dl vatten
    1/2 mks soja

Skala och hacka lök,vitlök och chili.
    Fräs dem en stund i oljan.
    Tillsätt tamarindpasta,jordnötssmör och kokosmjölk och låt såsen koka ihop några minuter.
    Späd med vatten och smaka av med lite soja.

Ps: Jordnötssås finns även att köpa färdig på burk .
    Kallas Sataysås.

• Aihnoa

Kycklingrecept: 4 pers

Kycklingbröst
    färska bambuskott
    champinjoner
    vatten + grönsaksbuljongtärning
    limeblad
    kokosmjölk
    currypasta
    soya,salt och peppar

Servera med ris och en sallad

• hallonbåt

En förrätt som är väldigt god och väldigt enkel är avokado med räkor. Där brukar jag räkna med en avokado per person, dela den och mosa ena halvan tillsammans med lite citron, vitlök, salt och svartpeppar. Fyll på avokadoröran på den "hela halvan" och toppa med skalade räkor. Enkelt och supergott!!

• Sigrid

Oj, magen kurrar när man läser alla förslag. Här kommer ett förslag till förrätt:

LÄTT SALLAD

Ruccolasallad
    Stekt bacor i små bitar
    Soltorkade tomater i små bitar (sådana som ligger i olja)
    Rostade pinjenötter (eller bara vanliga solrosfrön)
    Ringla olivolja över.

Jättegott! Vill man att den ska bli lite matigare kan man servera bröd till.

• totten

Rostat franska med grillad och kryddad kycklingbröst på med hallon-aioli
    (man gör vanlig aioli och tillsätter lite tinad hallon i) och garnera med tomat och gurka.

• totten

Glömde tillägga att man mixar hallonen först och sen tillsätts det i aiolin och vispa lite till så det blir slät smet.

• critan

en förrätt kommer här: mosa avocado, blanda med creme fraiche och hackad rökt skinka, salt och pepper, servera på en rostad macka.

Svar på tråden Tre-rätters middag! Förslag?