• dae

vit marsipan

är ute efter vit marsipan... finns de o köpa färdigt...
     eller hur får ja annars toppen vit..

• Svar på tråden vit marsipan
  • emelasmamma
    gravid skrev 2008-11-29 11:12:12 följande:
    sugerpasten e nöt o mandel fri.
    Bäst nog att du inte svarar, du verkar inte ha koll..
  • Frila2
    gravid skrev 2008-11-29 11:12:12 följande:
    sugerpasten e nöt o mandel fri.
    Jo, jag vet men du skrev att det negativa med sugerpaste var att den innehöll mandel och andra nötter. Tyckte att det var lite förvirrande, därför frågade jag igen.
    Mini beräknas titta ut 11 mars -09
  • Grålle

När jag skulle göra en Hello Kitty tårta så ville jag ha den vit, hade oxå lite funderingar på hur det skulle gå till . Jag gjorde då MMF som blev en underbar massa att jobba med. Den var lätt att kavla oc var mycket hållbar, rekommenderar den. Jag har använt mig av marsipan förut, men tycker att den är med svårjobbad och ömtålig.
    MMF:en går bra att färga med karamellfärg, använder man flytande måste man blanda i mer florsocker.

Marsmallowsfondat (MMF)

200g marsmallows

2msk vatten

2 msk cocosfett

500g florsocker

Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) mickra med två msk vatten tills de smält. Smörj en större bunke med cocosfett. sikta ner florsockret gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en trä/plastslev eller knåda som vanlig deg...låt vila minst en timme. Förvaras i rumstemperatur.

Kan användas både till modellering och att täcka tårtor med.

När man arbetar med mmf:en är det bra om man anväder lite florsocker (kan bli lite kladdigt annars) och så kan man även smörja underlaget man arbetar på med cocosfett om man tycker att det behövs.

MMF:en Håller sig i ca 3 veckor inplastat i plastfolie och plastpåse.

• MINA GOA BARN

Vilken helt underbar hemsida! Jag har redan beställt muffinsformar o lite annat smått o gått för 362 kr.

• gravid
    emelasmamma skrev 2008-11-29 11:20:45 följande:
    Duverkar ju ha noll koll på hur man INTE får sugarpaste att smälta.. säker på att du jobbar med det?
    Oftast har man grädde högst upp på tårtan där locket ska vara, visst kan man använda smörkräm för att förhindra att den ska smälta. men vet inte många tårtor som har smörkräm högst upp istället för grädde.. sen e det ju smaksak
  • emelasmamma

Jag brukar med ha grädde..men då måste man fodra locket!
    Det gör man genom att pensla på smör, vilket inte kommer smaka något sen.
    Jobbar man på ett bageri lärman veta sånt.
    Min mamma blandade jag bara in därför att jag ringde och frågade henne en extra gång så att jag inte gav fel information till TS.
    Man ska ju inte svara på någons inlägg om man inte har en aning om vad man pratar om.

• MINA GOA BARN

Nu är jag inte konditor, men när jag jobbade på café så gjorde vi mycket tårtor. Vi hade ofta i lite vaniljkrämspulver i grädden när den skulle vispas. Dels blev det ju god vaniljsmak och dessutom stadgade pulvret grädden.
    Till Princesstårtan var den väldigt lämpligt under marsipanlocket.
    Men så klart inte som dekoration av tårtan eftersom grädden blir ju något vaniljig i färgen.

Tråkigt att det ska bli tjafs mellan några här där det ska vara så roligt!
    Skit i tjafset hörrni och fokusera på tråden istället!

• Frila2
    gravid skrev 2008-11-29 11:06:40 följande:
    skrev fel..Det negativa med sugerpasten är att den innehåller mandel o nötter
    gravid: var snäll och läs igenom det inlägg du skrivit som jag citerat precis ovanför. Inlägg 6, skriven idag 29/11 kl. 11:06:40 för att förtydliga. Om du läser vad du skrivit där så förstår du också varför jag och emelasmamma ifrågasatte informationen du gav. Snälla. Innan du är otrevlig kanske du kan dubbelkolla att du verkligen vet vad du skrivit. 
    Det är möjligt att du jobbar med detta men du har ändå ändrat din information vilket gör oss, som inte jobbar med det, en aning förvirrade. När man sedan frågar så är du otrevlig. Nice, verkligen.   
    Mini beräknas titta ut 11 mars -09
  • dae

men var kan ja få tag på vit marsipan då.. o vff e den såå dyr på nätet när rosa eller grön marsipan kostar ca 50 kr på hemköp typ

• gravid
    dae skrev 2008-11-29 20:33:16 följande:
    men var kan ja få tag på vit marsipan då.. o vff e den såå dyr på nätet när rosa eller grön marsipan kostar ca 50 kr på hemköp typ
    gå till ditt lokala konditori, dem brukar sälja marsipan!
  • dae
    gravid skrev 2008-11-30 00:13:34 följande:
    gå till ditt lokala konditori, dem brukar sälja marsipan!
    asså oki.. hoppas de inte e så himlans dyrt bara
  • gravid
    dae skrev 2008-11-30 07:30:30 följande:
    asså oki.. hoppas de inte e så himlans dyrt bara
    på vårt konditori tar vi ca 90:-/kg
  • dae
    gravid skrev 2008-11-30 14:08:06 följande:
    på vårt konditori tar vi ca 90:-/kg
    ok.. vet ej hur mycket ja behöver men de ska typ räcka till en prinsesstårta..
  • gravid
    dae skrev 2008-11-30 14:27:20 följande:
    ok.. vet ej hur mycket ja behöver men de ska typ räcka till en prinsesstårta..
    säger du det till dem på konditoriet så vet dem ju hur stor den är så det fixar dem till dig. Fråga om dem vill kavla den till dig oxå så slipper du det själv!!
Svar på tråden vit marsipan