• örtagård

Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 2

Dags för en uppfräschning av tråden tycker jag

Tråden skall användas för utbyte av information och stöd och vänder sig till föräldrar som upplever att deras barn har problemen som tråden rör. Det är inte meningen att ifrågasättande och kritiserande. Sådana resonemang får föras annanstans. Här är samlas föräldrar med barn med kronisk förstoppning eller barn med svåra problem med tarmtömning och utbyter erfarenheter av bl.a. just behandlingar och medicinerning men även trådens syfte är också att kunna ventilera sina bekymmer och ev glädjeämnen i övrigt kring våra förstoppade små

Här följer den tidigare ts-beskrivningen
    Jag tänkte att det kunde var intressant med en tråd att samla information, tips, råd och erfarenheter för oss med barn med tröga magar.

Det kan ju röra sig om olika sorters problem men det är ibland svårt att få rätt sorts hjälp så pesonliga erfarenher kan vara värdefulla att få ta del av.

Allt för att bajsande skall gå smidigt !

Vår historia:
    Min dotter är tre och ett halvt. Hon har haft svårt att bajsa sedan spädbarnstiden då hon fortfarande helammades. Då var bajset mjuk men det var ändå svårt för henne att bajsa och hon hade ont och var besvärad av det.

När vi började med smakporttioner blev hon direkt förstoppad.

"Huskurer" och mycket vätska har inte hjälpt.

Vi har dålig erfarenhet av laktulos. Det har gett henne gaser och illamående och hon vägrade till sluta att dricka det. Då var vi uppe i 30-40 ml.

Vi fick till slut utskrivet Movicol Junior Neutral och sedan januari 2008 bajsar hon nästan dagligen och har alltid normal och lagom konsistens på bajset.

Trots Movicol har hon fortfarande svårt att bajsa. Hon är torr dagtid med måste ha blöja när hon skall bajsa. Ibland vill hon själv och det går fort. Ibland behöver hon men har väldigt svårt att få ut det. Vi sätter därför rutinmässigt på en blöja efetr lunch eller mellanmål om hon inte efterfrågar själv. Om rutiner bryts, tex genom en utflykt eller besök, klarar hon inte att bajsa. När hon inte bajsar blir hon irriterad, "krånglig" och tappar matlusten och få så klart lågt blodsocker. När hon var rikigt förstoppad för ett år sedan fick hon vätskebrist och feber när hon inte kunde bajsa för det var så fullt att hon till slut kräktes allt hon åt eller drack.

Vi har haft många smärtsamma stunder innan hon fick movicol. Timmars försök av bajsande. Stenklumpar och blod och gråt för det gör ont. Hon har inte velat gå ut och leka för bajsande varit så svårt. Vi har gett både microlax och klyx. Vi har även fått ge microlax efter hon fått movicol för att hon vägrar bajsa trots det är mjukt.

Vi har fått henne utredd för mjöjlkproteinallergi och gluten men inget har hittats. Tarmröntgen visar att bajs står kvar i tarmen även när hon har mjukt bajs. Läkarens teorin är att hon inte följer sina impulser att bajsa och håller emot så bara det sista kommer ut även nu när det är mjukt.

Jag funderar själv mycket på denna rädsla och kroppens minne av att det gör ont och hur det påverkar henne men också på om det kan vara rent fysiologiskt fel på tarmens funktion och så tänker jag på ärftligheten. Jag var visst trög som barn men hade det itne svårt. Min pappa hade förtstoppning som barn och har nog fortfarande svårt lite och min syster har en mycket svår mage. Min lille son verkar vara trög men har lyckligtvis inte uppvisat samma problem som stora syster.

Välkomna!

Länk till den gamla tråden:

Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm - Familjeliv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 17:46
    Förstoppning hos barn är ofta tillfällig och beror ofta på ändrade kostvanor eller miljöförändringar. Mer information och lite råd finns att läsa i vårdguiden:
    www.vardguiden.se/templates/Article.aspx...
    Vid icke övergående förstoppning rekomenderas ofta laktulos till barn och spädbarn. Se www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.... för mer info.
    För barn äldre än 2år eller där laktulos inte hjälper är Movicol Junior en vanlig medicin, se www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.... för vidare information.

• Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 2
  • flippe

jag känner igen nästan allt du säger
    jag har en åtta årig dotter som har liknande problem..hon blev förstoppad första gången när hon var sex veckor..hon har också fått inkontinens problem troligtvis pga att det trycker på från tarmarna . hon har två påsar movicol dagligen och utöver det så får hon 3-4 klyx i veckan men tömmer inte allt ändå..remiss har skickats till barnkirurgen i lund och vi har fått en köberäftelse så nu väntar vi på att få  åka ner dit..

• jesslin

Kommer med in. Tack och lov bara med den lilla nu. Sofia blir ju bara förstoppad några gånger om året nu, puh.

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf.
  • Tove H

nu e jag här oxå..tack för länken örtagård

♥¸.?°´¯) ♥Theo 050622 å Ronja 070209♥¸.?°´¯) ♥
  • Sanna SDFS
    Har bara läst lite i den tidigare tråden men lägger den bland favoriter för att läsa mer vid ett senare tillfälle. Hoppas på att hitta nått bra tips, känns som vi provat allt. 
    Vi har en liten kille som blir ett i januari, han har sen han slutade amma vid sex månaders ålder varit stenhård i magen. Bajset är hårt & i samma storlek som godiset Polly, inte alltid för ibland kan det vara mer som en tjock massa eller så hårt så att hela blöjan står rakt ut när det kommer. Han gråter inte bara när han bajsar utan han skriker/morrar i panik (får mig att tänka på mina egna krystvärkar) & ser livrädd ut i ögonen, såå hemskt. Vi har testat allt med mkt vätska, päron, katrinlpommonpuré mm utan den minsta verkan. Vart hos barnläkaren som bara rådde oss att ge lactulos vi var uppe i 20ml & visst blev det lösare (ibland) men han kämpar fortfarande för att få ut det fast det är löst. Nu dricker han mild fullkornsvällning & äter bara lite mat, han slutade nästan äta vanlig mat ( äter 6 mån. burkmat någorlunda bra) för ca: en månad sen eller vi fick inte i han så mkt för han spyr efter nån sked, trodde det var pga bitarna men kanske är stopp. Vi testade att dra ner på lactulosen & det funkade bra i drygt en månad men sista veckan är det värre igen. Tidigare fick vi också ge microlax eller klyx, inte ngt han gillade...inget av de löste upp det. Visst ut kom det ju men gjorde ju lika ont fast tog kortare tid. Ska till Bvc om två veckor ska prata med dom igen, känner mig rådlös...är så rädd att detta ska sätta sina spår & att han också ska få problem när han blir äldre med tömningen...
    Vet inte om nån hängde med riktigt om vad jag skrivit, lite stressad...
    Trevlig helg!
  • jordgubbe0812

Tack för länken.

Sanna: Är det bitarna i maten som gör att inte vill äta burkar för äldre barn?
    Isåfall kan jag tipsa om att Hipp visst har helt mald mat högre upp i åldrarna. Då får du med den smak och innehållsändring som burkarna normalt har. 6-månads burkarna smakar ju mest mald potatis.

• Sanna SDFS
    jordgubbe0812 skrev 2008-11-29 15:25:56 följande:
    Tack för länken. Sanna: Är det bitarna i maten som gör att inte vill äta burkar för äldre barn? Isåfall kan jag tipsa om att Hipp visst har helt mald mat högre upp i åldrarna. Då får du med den smak och innehållsändring som burkarna normalt har. 6-månads burkarna smakar ju mest mald potatis.
    Jo jag tror bitarna kan vara problemet, eller att det är blandat med sås för han kan äta bara "rena" bitar ganska bra. Vi testar med jämna mellanrum att ge honom HIPPS 8 månadersburkar & det går ganska bra om man ger honom det väldigt, väldigt långsamt. Ibland spyr han direkt efter två-tre skedar. Han har fortfarande bara två tänder där nere, vet inte om det kan vara jobbigt för honom, att det är därför han spyr för han inte tuggar ordentligt?
  • örtagård

Hej, hej!

Trevligt ni hittade hit!

Här släpps det ut en hel del forsatt, efter våra två veckor men förstoppning och kräkningar !

Skriver mer vid annat tillfälle. Gullungarna har somnat och jag skall få mat nu !

• Mamma S

Tack för länken örtagård!
    Hänger på här såklart, min dotter mår fortfarande SÅ dåligt i sin mage... Vi ska snart på röntgen igen (säkert 10:e gången!) för att se hur det ser ut i tarmen. Dottern mår illa, äter nästan ingenting, är alldeles orkeslös... Har ju stora problem av sin reflux också. Detta är verkligen en never ending
    story!

Örtagård; hur går det för din dotter? Mår hon bättre? Slutat kräkas?

• Trulis78

Mamma S: Jag har också en dotter som lider av reflux, plus att hon är rätt trög/hård i magen. Dock har hon aldrig konstaterats förstoppad men refluxläkarna har ibland diskuterat om det hela kan hänga ihop eftersom förstoppning kan ge upphov till reflux. Har ni fått några förklaringar kring detta? Ses din dotters reflux respektive förstoppning som två helt olika åkommor eller menar läkarna att de hänger ihop?

Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 2