• Zeraphia

Vad har jag i adventsljusstaken om inte mossa?

Hej!

Jag har funderat på en sak men inte kommit på någon bra lösning. Insåg givetvis att här på FL finns det säkert någon som har ett bra förslag .

Jag har en röd adventsljusstake (ni vet, en sådan med fyra ljus som man tänder ) med tomtar som kryper över kanten. Den är ruskigt söt och jag gillar den skarpt, men det funkar inte att ha mossa i den. Hur man än gör ser det knasigt ut... Jag har ljus i som är randiga i vitt och rött (underbara handstöpta ljus från Norrlanda Ljus på Gotland) men vad har jag då i om inte mossa? Jag har funderat på polkagrisgodisar men jag har en sambo och minst ett barn som skulle äta upp dem inom loppet om några timmar

Så - någon som har bra tips?

• Svar på tråden Vad har jag i adventsljusstaken om inte mossa?
  • La Lola

Polkagrisar var mitt tips annars.

Nötter funkar, stenar...i nån tråd såg jag att nån använde flingsalt o det lät jättefint! Ingen som vill käka upp det heller...

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • LuMa

Jag brukar ha nötter av olika slag, kanelstänger och torkade limeskivor.

• moonweb

Jag har pyttesmå (ca 2-3cm) granriskvistar i min, med lite fusksnö på, det ser riktigt sött ut. Man kan ju också blanda med nötter eller kanelstänger.

• Zeraphia

Allt det där var ju superbra tips! Vi får se hur vi gör, har ju en kille på snart fyra som pillar på allt och en ettåring som äter allt.

• MINA GOA BARN

Små röda åpplen kanske kan vara något? det är ju ofarligt ifall dina barn skulle råka vilja smaka!

• Marre

Jag hade kaffebönor förra året. Ingen som åt upp dem

• AnnaGBG

Strösocker har jag haft i min. Det blir lite glittrigt och ser ut som snö. Om man kisar.

Men socker är ju gott, så jag vet inte om det får vara ifred?

• AnnaGBG
    framsteg skrev 2008-11-29 11:13:58 följande:
    Polkagrisar! ...fast det lär inte finnas många kvar om ett par dagar
    Alltså, exakt som det stod i TS, ja.

TS, du kan ju doppa dem i ättika eller något annat vidrigt?
  • Zeraphia

Hehe, strösocker lät ju iofs bra utseendemäsigt (och smakmässigt om ni frågar min stora kille). Jag vill gärna hålla det mot de någorlunda vita nyanserna eftersom ljusstaken (eller lådan) är röd. Jag kan ju villigt erkänna att jag ångrar nu att jag inte köpte den i vitt, men då insåg jag ju inte hur rött allt skulle bli och hur svårt det skulle bli att lägga i något och få det snyggt. Nu har vi haft den några år och den hör liksom till, så byta ut den vill jag inte heller

Lite vita stenar kanske funkar, men de får inte vara för små heller - om nu någon vill peta in i munnen.

Tål att kluras på, den får vänta till ikväll iaf .

Men fortsätt gärna komma med tips, jag ska till både julmarknad, affär och skog idag så alla idéer går att lösa under dagen

• Senap

Min mamma har guldull. Set ut som ull men är av någon guldig metalltråd.

My sugar is raw
  • VIXIE

Hela anisstjärnor (fast det luktar lakrits) pinjebark,"glasbitar"finns i olika storlekar de som är ca 3-4 cm är väl lite svåra att svälja,de ser dessutom ut som isbitar,(finns i välsorterade blomsteraffärrer,hela nejlikor.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Trocadero

Det finns fusksnö som ser ut som riktig snö, det ser coolt ut.

Kasta inte yxan i båten förrän du fått på dig flytvästen- Trocadero
  • kixan

pärlband i någon snygg färg. jag har ett i silver i min ljusstake.

• Zeraphia

Tack för alla tips! Ni kan lita på att jag kommer testa dem ett efter ett med tiden...

Det blev faktiskt något på strösockertemat - snö alltså . Jag tog helt enkelt bomull och "fluffade" strödde lite silverglitter över och lade lite silverstjärnor i. Det ser ut som gnistrande snö, så det är faktiskt fint (och inget man vill äta heller ).

• Zeraphia

På bordet i matsalen har jag ett svart ljusfat med röda ljus på och där ska jag ha stjärnanis, kanel och skivor av torkad apelsin. Jag har nämligen lite olika ljusstakar i rummen nere. I köket är det den röda med tomtar (där det nu är "glittrig snö") och i matsalen är det svart/rött. Slutligen i vardagsrummet har jag en zinkkruka med fyra vita blockljus, grön mossa (med svag belysning i) samt zinktags. Det gäller att sprida ut grejerna så man kan ha många olika saker samtidigt

• nachosss
    Svar på #18
    Små kottar skulle se toppen fint ut!!! :)
Svar på tråden Vad har jag i adventsljusstaken om inte mossa?