• Sunflower4

Akut fråga om ägglossningsspruta/pergotime!!!!

Hej!Fick för nu ca 1,5 månader sedan reda på att jag hade förhöjt FSH - 13. Hade aldrig hört talas om det, men nu är jag i det närmsta fertilitetsexpert. Har ägnat mycket tid åt att googla och undersöka och försöka hålla modet uppe - vad man inte vet om äggblåsor, ägg, akupunktur olika hormoner och behandlingar är inte värt att veta.... Och hur olika man blir bemött av olika läkare (mer om det i anan tråd). Har sedan vi började försöka för 10 månader sedan haft LH-stegring men nu vet man alltså att LH-stegring är ingen garanti för att man ägglossar... bara en sån sak... Går på en fertilitetsklinik och första månaden kollade dom min äggblåsetillväxt ostimulerad. Växte lååångsamt och så sent som dag 22 hade jag en blåsa som var 20mm. Jag tyckte det var märkligt eftersom jag alltsid haft ägglossning ca dag 16. De kollade med ett blodprov och det visade sig att det sannolikt var en tom äggblåsa. Så - nu har jag ätit Pergotime i fem dagar och igår på dag 10 gjorde jag VUL - en äggblåsa på 16x13, slemhinna 8. Blodprov visade på ett värde på 600 (detta vet jag inte vad det är). Sköyterskan vill att jag ska ta spruta ikväll lördag och insemineras imorgon men efter allt jag läst känns det tidigt. Varför inte invänta LH-stegring och sedan ta sprutan? 16x13 mm igår är ju inte stort. Talade med sköterskan idag lördag och hon sa att risken r att om vi väntar till måndag för nytt VUL så har ägget lossat - men på måndag är det ju bara dag 13... Nu lutar jag ändå åt att vänta till på måndag så att äggblåsan ska ha fått växa till ordentligt och så får maken stå beredd med burken... Är ju ganska ny i den här infertilitetsvåndan så tar gärna emot alla tips! Kram på er alla tappra pergotimare och äggblåseräknare

• Svar på tråden Akut fråga om ägglossningsspruta/pergotime!!!!
  • Dollars matte

När du har LH-stegring så är ägglossningen redan igång (teoretiskt i alla fall), och då är det för sent och därmed onödigt att ta sprutan. Äl-sprutor innehåller hormon som liknar kroppens egna LH men i en högre och snabbare dos för att skynda på den sista tillväxten och "tvinga" fram ägglossning. Men av vad jag har förstått så är det väl inte bra att ta dem för tidigt heller för då finns risken att ägget som lossar inte är befruktningsmoget...? Jag har aldrig gjort insemination så jag kan inte riktigt rutinerna kring det. Spontant tycker nog jag också att det låter för tidigt att ta den nu, men de på kliniken borde väl veta vad de gör så jag skulle göra som de säger, åtminstone den här gången och se hur det går. Blåsan kan ju växa upp till 2mm/dag, så visst finns det en liten risk att den lossar av sig självt innan måndag, speciellt eftersom du har tagit pergo denna cykeln.

Svårt beslut. Lycka till, hur du än gör!

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
Svar på tråden Akut fråga om ägglossningsspruta/pergotime!!!!