• Svar på tråden gott recept på ris a la malta??
  • Snooze

Vi tar bara kall risgrynsgröt, vispad grädde, strösocker och vaniljsocker. Sen klipper vi i apelsiner. Rör om och ät....shit va sugen jag blev Räcka ut tungan

• MajaMaria79

Jag har grymmaste receptet på risgrynsgröt, gör ris a la maltan oemotståndlig. Och väldigt lätt att göra.

1. Smält en klick smör
    2. häll i ca 1,5 dl grötris, bryn dem blanka.
    3. 1 l mjölk kokas nästan, precis när det koker häll i risgrynen och låt småkoka ca 45 min
        (Den ska fortfarande vara tunn, den tjocknar sedan)
    4. Häll i 0,5 dl strösocker.

Det verkar vara pyttelite risgryn i början, men jag lovar att de sväller.

För att göra ris a la malta. Vispa grädde, häll gröten i grädden. 1-2 tsk vaniljsocker.

Jag lovar att det kommer att uppskattas, så mycket godare än köpegröt.

• Foodlover

Jag har ett annorlunda men myckt gott recept på ris a la malta!

Annorlunda ris à la Malta

Tips:
    En gräddig ris à la Malta passar utmärkt att låta stelna i formar och sedan bara stjälpa upp på tallrik vid servering. Har du överblivet ris eller risgrynsgröt så går det att använda här. Extra festligt blir det om man toppar med en sked ljummen hallonröra. Toppa med rostad flagad mandel eller ett blad citronmeliss.

3 dl vatten
    1 msk smör
    ½ tsk salt
    1½ dl rundkornigt ris
    8 dl mjölk
    1 bit kanelstång
    2 msk socker
    1 msk vaniljsocker
    5 blötlagda gelatinblad
    2 dl vispgrädde
    1 paket frysta hallon

Koka upp vatten, smör och salt. Lägg i risgrynen och låt dem koka tills vattnet kokat in. Spä med mjölk, lägg i kanelstången och låt gröten koka på svag värme tills grynen är mjuka, ca 20 minuter. Rör noga och passa så att det inte bränns vid.
    Rör ner socker, vaniljsocker och de blöta gelatinbladen i den varma gröten, låt blandningen svalna. Vispa grädden och vänd ihop gröt och grädde när gröten svalnat.
    Slå upp gröten i vattensköljda formar. Ställ det hela kallt till servering.
    Värm ett paket frysta hallon och sockra efter smak. Lägg en sked hallon ovanpå varje uppstjälpt rispudding.

• isisisis
    Snooze skrev 2008-11-29 19:04:29 följande:
    Vi tar bara kall risgrynsgröt, vispad grädde, strösocker och vaniljsocker. Sen klipper vi i apelsiner. Rör om och ät....shit va sugen jag blev
    Jag gör som Snooze,men jag har saftsås eller körsbärssås till!
  • Lillstrumpa82
    Snooze skrev 2008-11-29 19:04:29 följande:
    Vi tar bara kall risgrynsgröt, vispad grädde, strösocker och vaniljsocker. Sen klipper vi i apelsiner. Rör om och ät....shit va sugen jag blev

Vi gör nästan på samma sätt, skillnaden är att vi kokar bara grötris utan att göra gröt av det.

Hemma hos farmor är det däremot inga apelsiner i, då får vi lite varma hjortron eller hallon till. Sååå gott!

• norgesessan

det finns bara en enda typ ris ala malta för mig...risgröt (gör själv), men viskgrädde..Måste fråga mamma om den ska sockras eller inte, det är hon som gör den..sen har vi hallonsås till (köper ferdig i norge).

Smakade en ris ala malta en jul här i sverige....gröt på rulle med proviva jordgubb på..det var en stor besvikelse, trodde ju det var grädde i!! Det var absolut inget annat i, inte socker, inte vanlijsocker...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • norgesessan

provivan var inte helt fel...men föredrar hallonsåsen.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Snooze
    norgesessan skrev 2008-11-30 09:28:54 följande:
    det finns bara en enda typ ris ala malta för mig...risgröt (gör själv), men viskgrädde..Måste fråga mamma om den ska sockras eller inte, det är hon som gör den..sen har vi hallonsås till (köper ferdig i norge).Smakade en ris ala malta en jul här i sverige....gröt på rulle med proviva jordgubb på..det var en stor besvikelse, trodde ju det var grädde i!! Det var absolut inget annat i, inte socker, inte vanlijsocker...
    Näää.....vilken B-variant

Vi kokar ju också gröten själva, rull-gröt smakar
    Däremot är det intressant att höra om hallonsåsen, den har vi aldrig ens tänkt tanken på eftersom vi anser att i "riktig" Ris ala Malta är det apelsiner i
Svar på tråden gott recept på ris a la malta??