• Anouk

Yersiniainfektion

Någon som haft Yersiniainfektion någon gång?.. Min dotter (1år) hade det i December och är inte bra i sin mage än,, skulle vara intressant att höra om fler haft samma bekymmer, eller hört någon annan som haft detta bekymmer....

• Svar på tråden Yersiniainfektion
  • Anouk

ingen som haft nåt liknande??? (

• Pyris

Jadå..min dotter fick det när hon var ca 2 år. Jätte jobbigt. Efter det blev hon aldrig riktigt bra i sin mage utan bajsade löst..väldigt löst. Jag antar att det var efter bakterierna som ställde till det i hennes lilla mage.

Min son fick i julas kampylobakter..likadant där. Fast nu börjar han bli bättre. Men vi har precis varit på barnkliniken o tagit prover på honom, för han är så stel i sina leder, vilket tydligen kan vara en följdsjukdom utav bakterierna i magen.

• Anouk

Hur lång tid tog det innan din dotter blev bättre i sin mage??.. vilken otur ni haft som drabbats..

• Pyris

Det tog lång tid...Lite mer än ett år tror jag..

Bakterierna ställer tydligen till med en himla oreda i magen. Vi fick rådet med båda barnen att testa Pro viva..Dom kan bli känsliga mot gluten efteråt.

Har du tagit upp det med bvc??? Vi gjorde nya test o på pojken gjorde vi ett blodprov också för att kolla.

• Anouk

*suck* det verkar besvärligt... Har pratat med BVC och dom har inte så mycket att komma med... *har en jättevirrig Bvc sköterska* Jag krävde nytt avföringsprov i juni och det visade sig vara helt ok... *frustrerad* men funkade Pro Viva för er???...

• Pyris

Lite bättre blev det...men inte helt.

Be om en tid till barnläkaren på bvc.
    Kanske du skulle be om att få ta ett glutenprov.

• Anouk

Är barnen helt bra i nuläget??....Jag föreslog laktos och glutenintolerans som möjliga orsaker till Anouk's dåliga mage, men läkaren på BVC var så "svävande" i sin diskussion om problemet.. så jag fick inget vettigt svar..

• Pyris

Ja..Den stora flickan är bra..nu. Det var ju 4 år sedan ungefär. Men jag kommer ihåg va jobbigt det var. Ett blöjpaket på 2 dagar ungefär. Och det tog tid innan någon tog oss på allvar. Det var bara virus i magen fick vi höra...till slut tog dom ett avföringsprov på henne.
    Sen fick vi börja kämpa med hennes mage efteråt. Ingen ville kolla eller hjälpa oss. Istället för att ta ett blodprov på henne och kolla gluten fick själva utesluta det i maten, vilket var jätte svårt, när man inte visste...Och sen uteslöt vi lactos. Då blev hon lite bättre. Men fortfarande väldigt lös. Men det var väldigt dåligt med information o hjälp.

Nu när min son fick det i julas fick vi mer hjälp. Vi ringde tillbaka till läkaren när hans mage fortfarande inte efter 4 månader hade återhämtat sig. Hon berättade då för oss att dom kan bli typ som glutenintoleranta efter dom har haft bakterier i magen och att man då skulle försöka undvika det i några veckor och sen se hur det blev. Vi gav honom Pro viva yohurt och blåbärssoppa. Och försökte undvika gluten. Så han blev lite bättre iallafall. Sen såg dom i maj att han inte hade gått upp i vikt sen i mars så då tog vi ett nytt avföringsprov, och ett glutenprov, som inte visade något.
    Men läkaren sa att bakterierna (dom dåliga) ändrar bakteriefloran i tarmarna och det tar lång tid innan det återhämtar sig.

Sen märkte vi ju det här med hans leder och blev mäkta förvånad när läkaren berättade att bakterierna kan sätta sig på lederna och sitta kvar där så lång tid efteråt...

• Anouk

okej... tråkigt att höra att ni drabbats så hårt.... men tack för att du tagit dig tid att betätta hur ni haft det....

Svar på tråden Yersiniainfektion