• anettef

Lussekatter utan ägg?

Hur funkar det att inte ha ägg i lussekatterna? Har en liten äggallergiker här hemma och tänkte inte på ägget i degen förens nu när vi är mitt uppe i allt. Kan man bara plocka bort ägg, vad händer då? Eller kan man ersätta det med nånting?

• Svar på tråden Lussekatter utan ägg?
  • Flaxa1

Jag gjorde det här receptet i veckan, det innehåller inte ägg. Däremot ska man pensla bullarna med ägg. Men det kanske funkar lika bra att pensla med mjölk? Vet att man kan pensla bröd med det. Dock blir ytan inte blank.

www.tasteline.com/recept/tastelines_lussebullar

• anettef

Tack tack! Har dock ingen kesella hemma, det har vi aldrig haft i :) Men hur blir det utan ägg och kesella? Vad gör ägget i degen liksom?

Och tack för tipset med filmjölken :) Läste att man kunde pensla med sockerlag också!

• Snooze

Jag använder receptet som står på baksidan av mjölpaketet, tar bara bort kardemumman och tillsätter saffran istället. Det innehåller inga ägg och till pensling kan man så fort dom kommer ut ur ugnen pensla med kallt vatten istället.
    Jag tycker dom blir supergoda, mjuka och fluffiga och anser att recept med div. tillsatta saker typ kesella inte nödvändigtvis gör det godare.

• anettef

Gjorde en snabb nödlösning och delade upp degen så sonen får en egen deg utan ägg :) Nu måste jag bara se till att forma dom på nåt roligt sätt så jag inte blandar ihop dom med våra äggbullar :)
    Tack för dom snabba svaren iallafall :)

• Flaxa1

Kesellan ska göra brödet saftigare.

• ovebrink

har aldrig haft ägg i lussebullar...sara

Svar på tråden Lussekatter utan ägg?