• underverket 06

Hur ska jag klä /bädda mitt barn i vagnen nu, ca 5 +?

Vår son föddes i tisdags och nu ska vi ut på vår första promenad. Vi bor i Stockholm och ute är det ca 4-5+. Hur ska bädda i vagnen? Svärmor bäddade vår vagn när vi var på BB, men jag tror hon bäddade för varmt. Hon har lagt en tjock filt under madrassen. Sedan ska vår son ha på sig byxor och bodys, tröja? och sedan en fleeceoverall med huva och mössa under. Sedan ligger han i åkpåsen + har själva "locket" på sig ovanpå. Svärmor har även lagt en filt i åkpåsen, men den tog jag bort. Blir det inte för varmt med allt detta? Behöver han verkligen ligga i åkpåse?Räcker det inte med overallen och sjäva locket+ ev tröja under overallen?

• Svar på tråden Hur ska jag klä /bädda mitt barn i vagnen nu, ca 5 +?
  • vidarsmamma

Om det är en tjock vinteråkpåse kan det kanske bli för varmt, men om det är en fleeceåkpåse så kan du nog ha både åkpåse och overall. Eftersom bebisarna sitter still hela tiden behöver de ju ha på sig mer än vi. Känn om han blir svettig i nacken, blir han inte det så har han lagom på sig!

/Sanna www.vidar.babyblogg.se

• CarlHerman

Det låter som att svärmor har bäddat för varmt ja. Vi har lammskinn under bebis, sen filt och lock ovanpå. Bebisen har vanliga kläder (ingen extra tröja), overall och mössa. Funkar bra även när det är minugrader. Både åkpåse och overall och en massa filtar känns lite överdrivet när det är 4-5 grader.
    Tror äldre har en tendens att vilja klä/bädda alldeles för varmt, min mamma är lite sån också...

• drummelfjollan

jag skulle ta bort åkpåse oc ha overall filt eller täcke och lock långärmad body räcker!!

• drummelfjollan

mössa såklart

• Bagel
    Svar på #4
    Det finns en tumregel att barnet ska ha ett lager mer kläder än vad du själv har. Så om du har vanlig tröja och dunjacka så ska barnet ha t.ex. tröja, dunjacka och åkpåse.. Och mössa!!
  • mandelblomma
    Bagel skrev 2008-12-01 23:35:36 följande:
    Svar på #4Det finns en tumregel att barnet ska ha ett lager mer kläder än vad du själv har. Så om du har vanlig tröja och dunjacka så ska barnet ha t.ex. tröja, dunjacka och åkpåse.. Och mössa!!
    men dunjacka och åkpåse lät väl varmt en vanlig dag med fem grader...barnet ligger ju helt nedbäddat och har ofta också "locket på vagnen överst också.
  • drummelfjollan

JAg har hört att barnet ska ha ett plagg mindre! eftersom vagnen skyddar!! men det bästa är att känna sig fram använda det sunda förnuftet...

• dalgici

det e ju viktigt att oxå tänka på att bebisen ligger där i vagnen och rör inte på sig, långsam blodcirkulation ---> det blir kallt snabbt. Vi rör ju på oss när vi går me vagnen.

• evelgen

Så hade jag nog klätt mitt barn vid minusgrader + kanske en tröja vid riktigt kallt.

Jag tar på min dotter fleeceoverall och mössa och så ligger hon i en åkpåse som var med vagnen och har en fleecefilt under sig. Är det lite kallare tar jag en extra tröja.
    Har hört att man nästan alltid klär på sina barn för mycket kläder. De är rätt varma av sig själva.

• Vår stora lillbebis

Hej!

Jag tycker att det låter alldeles för varmt men vår son är jättevarm av sig. Jag hade tagit bort åkpåsen innan det iallafall är minusgrader. Vår son har vanliga kläder och sedan en stickad dräkt och mössa, vantar och sockar när det är plusgrader och sen tjockare overall när det är minus.

• Singoalla

Hej och grattis till den lilla! :)

När vår lilla tjej kom till jorden så visade hon sig vara en väldigt varm tjej! Jag vaktade henne som en hök när vi var ute och jag kände på henne hela tiden, och hon var väldigt varm av sig, trots det fick jag en massa kommentarer att "stackars hon som får frysa" - Det sista man låter sin bebis göra tror jag är frysa, så känna på henne ( i nacken och framme på bröstet ) och lyssna till dig själv- lyssna inte på vår äldre generation där, för de vill bädda alldeles för varmt tror jag! Dessutom är det väl så att har de för varmt är det större risk för plötslig spädbarnsdöd?

Svar på tråden Hur ska jag klä /bädda mitt barn i vagnen nu, ca 5 +?