• Little Star

Att jobba som kock

När jag är i tredje månaden ska jag berätta på jobbet att jag är med barn. Jag jobbar som kock, och går och funderar på om det finns mamma-kockbyxor... Undrar hur de löser sånt... Och hur ska jag orka jobba 8-18,30 varje dag med endast 30 min rast/dag?

Det löser sig nog då...

Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Att jobba som kock
  • Ylle

Nä, är inte kock... Men du får nog havandeskapspenning, kockar jobbar ju ofta i väldigt varma och dessutom stressiga miljöer.

Vilka långa dagar du har! Verkar asjobbigt. Å varför ingen riktig lunch, en hel timme alltså?

• Fiffi75

Jobbade tidigare inom restaurangbranschen mina gravida kollegor fick gå hem två månader innan (endel ännu tidigare) arbetsplatsen fårsåg dem med mammakläder.

Lycka till!/Fiffi

• Little Star

Fiffi75: Låter bra! Då behöver jag inte bekymra mig över kläder! =)

Ylle: Javisst är det sjukt långa dagar. Faktum är att vi inte ens har rast, utan något som kallas "måltidsuppehåll". Det innebär att vi har rätt att sitta ner i 30 minuter "när tillfälle ges" och äta. Tyvärr ges det inte alltid tillfälle, och då får man vara utan "rast". Som kompensation dras det ingenting på lönen i form av rastavdrag. Men jag hade hellre kunnat tänka mig att de drar av en timma varje dag så att jag åtminstone får sitta ner en stund...

• tete

Hej!
    Jag jobbar också som kock och funderar med på hur jag ska klara av att jobba. Idag drabbades jag (v 6) av det stora illamåendet. Jippi. Hör gärna av dig och berätta hur du löser din arbetssituation, hur din chef reagerat etc.

• ebben

Mamma kock byxor finns! Har sett i en "jobbklädeskatalog" både för köks-och vårdpersonal att det FINNS. Sen vet jag ju inte om din chef skaffar de åt dig eller hur det är,men prata med de. Typ "hejco" heter väl katalogen tror jag!

• Little Star

Bra att det finns mammakläder. Då ska jag snacka med chefen!

• ahlcec

Japp, det finns kockbrallor till gravida på Johan Skoglund. (www.johanskoglund.com). Jag köpte dem, men använde dem aldrig eftersom passformen inte var den bästa. För mig alltså.

Men du, det verkar ju inte klokt att ni bara får matpauser? Iallafall du måste ju få regelbundna pauser, och en chans att sätta dig ner och gå iväg och ta en frukt och dricka och så.
    Visserligen fick inte jag det på mitt jobb, utan blev sjukskriven istället, men kämpa för din rätt! Det är i n t e kul att gå hemma från v 20!

• Little Star

Oj! Fick du gå hemma från vecka 20??? Hjälp! Du måste blivit lite lätt rastlös va?

• TantG

Hejco har mammabyxor... kolla med din arbetsgivare

• mymlis

Men du MÅSTE ju ha rätt till extra paus!!! I alla fall gå ifrån en stund och sätta dej ner, kanske dricka något och så där.

Jag jobbar inte som kock och har annars inget tungt jobb, men jag har rätt till en extra paus, utöver lunch, så att jag kan gå bort en stund, äta något och tex lägg upp fötterna. jag utnyttjar verkligen den förmånen och den påverkar inte min lön. Tycker att personer med ett tungt jobb absolut måste ha en sådan förmån!!!

• ceha

Jag tror att man har rätt till en viss tids betald rast per arbetad timme. Kontakta facket, det låter jättekonstigt med bara ½timme per arbetsdag!

• ahlcec

LittleStar: Japp, jag håller på att gå åt.
    Det är verkligen aptrist att gå hemma, trots fint väder.

• Isildun

Hejsan Jag jobbar oxå som kock. Är nu i vecka 24 och magen har börjat synas ganska väl. Själv har jag ingen lunchrast utan får sätta mig när det finns tid och finns det inte så...ja då finns det inte! Det är inte speciellt glamoröst att jobba som kock!!! Brukar ha vattenflaska och en påse med frukt med mig varje dag oxå har jag en pall som jag antingen sittstår på eller vilar fötterna på (sväller i fötterna). Funkar än så länge för mig!
    Man får känna efter med vad man orkar. Prata med dem man jobbar åt så de försör en. Själv är jag väldigt självständig och hatar att ta hjälp av andra! Det jag tycker är jobbigast med att jobba i köket och vara gravid är att det blir så jäklans tokvarmt!!!
    Känns ibland som man kokar i kroppen. Viktigt att man dricker mycket tror jag!

Svar på tråden Att jobba som kock