• Flissi

Behålla SGI om man säger upp sig?

Om man säger upp sig från sitt jobb nör man är föräldraledig, hur funkar det då med SGI? Får man behålla den man har eller räknas den ner? Hur blir det med A.kassa? Är karensen sen när man varit föräldraledig?

• Svar på tråden Behålla SGI om man säger upp sig?
  • Alexi

Du behåller din SGI så länge du skyddar den på något sätt. Genom föräldrapenning 5 dagr/vecka (efter barnets ettårsdag), genom sjukpenning, genom aktivt arbetssökande (och uppfyller alla kriterier kring det) osv. Det finns också en tremånadersregel efter att man slutar arbeta då ens SGI är skyddad men är du redan föräldraledig arbetar du ju inte.

• Flissi

Så om man säger upp sig när man går hem för föräldraledigheten när man får barn så gäller den SGI beräknad på den lön man hade, inte på den A-kassa man skulle fått om man sagt upp sig är man inte är föräldraledig?

• Billabong

Varför inte vänta att säga upp dig tills slutet av föräldraledigheten istället?

• Flissi

Det är inte jag som funderar på det, jag trivs kalasbra med mitt jobb!
    Det är en kompis som frågade om det.
    Man har ju längre tid på sig att hitta ett nytt jobb om man säger upp sig direkt & arbetsgivaren kan ju anställa en ny direkt. Men hon funderade på om SGI blev annan, men vad jag förstår så blir det samma...

• Alexi

A-kassa grundar inte SGI utan det som sker om man har a-kassa (och uppfyller övriga krav) är att man skyddar sin SGI man hade på senaste jobbet. Dvs har man en gång förlorar sin SGI eller fått den sänkt kan inte a-kassa göra att man får någon ny.

• Idrial

Bättre att hon säger upp sig från jobbet efter FP eftersom man får betalda semesterdagar från arbetsgivaren då man är föräldraledig .

• Carisma95
    Flissi skrev 2008-12-01 13:43:41 följande:
    Det är inte jag som funderar på det, jag trivs kalasbra med mitt jobb! Det är en kompis som frågade om det. Man har ju längre tid på sig att hitta ett nytt jobb om man säger upp sig direkt & arbetsgivaren kan ju anställa en ny direkt. Men hon funderade på om SGI blev annan, men vad jag förstår så blir det samma...
    Oavsett om det är din kompis, så tjänar hon väl inget på att säga upp sig i "förtid"? Det bästa är väl att hon söker jobb under föräldraledigheten (och när hon fortfarande är anställd) så kan hon säga upp sig först när hon fått ett nytt...
  • Flissi

Ja söka under tiden vore ju kanske det bästa, men tror hon ville ge dem chansen att anställa en ny. Tror inte hon tänkt på det där med semesterdagarna.
    Det är möjligt hon får en anställning direkt fast hin är föräldraledig så isåfall är det ju det bästa då får hon ju semesterdagar igen & hennes gamla arbetsgivare kan anställa en ny.
    Ska vidarebefodra denna tråd till henne så kan hon ju kika själv. Osäker på om hon är medlem här.

• Evve81

Jag har hört att man slipper karensen om man säger upp sig när man är föräldraledig. Men jag är inte säker!

Mina gullungar Tuva 05 Agaton 08!
Svar på tråden Behålla SGI om man säger upp sig?