• hursomhelst

nån som har bra recept till vedeldad stenugn+tips!!

TJO på er..

har flyttat till min mans släkt gård å har den stora äran att vi har en bakugn..

men tyvärr dåligt med bra recpet m.m

nån som har lust att berätta lite för mig??

• Svar på tråden nån som har bra recept till vedeldad stenugn+tips!!
  • Spicy Women

Pizza bakad i vedeldad bakugn är riktigt gott.

• vintjej

Och vanligt matbröd. Lyllo dig!

• hursomhelst

hihi.. ja visst är det lyllo mig
    ja vi tänkte ha pizza kväll här en kväll i goda vänners lag.. alla får göra sin egen pizza sen skjuuuuuss in i ugnen.. krispigt, knaprigt å gott..

men funkar alla matbröd å göra i vedeldad ugn??
    är ju så noga med hur många vedträ´n å allt man ska stoppa i å så jue..

• vintjej
    hursomhelst skrev 2008-11-30 23:14:52 följande:
    hihi.. ja visst är det lyllo mig ja vi tänkte ha pizza kväll här en kväll i goda vänners lag.. alla får göra sin egen pizza sen skjuuuuuss in i ugnen.. krispigt, knaprigt å gott..men funkar alla matbröd å göra i vedeldad ugn?? är ju så noga med hur många vedträ´n å allt man ska stoppa i å så jue..
    Nu har ju inte jag lyckan att ha en vedeldad ugn.;)
    Men jag tror både hlesvenska bröd efter gamla recept som mjuka tunnbröd och limpor t ex blir utmärkta (åtminstone så har man ju sett bilder på hur sådana bakades förr)och mer "medelhavsaktiga" bröd blir bra. En enkel deg med vatten, vetemjöl, salt (inte för lite) och jäst/surdeg borde bli jättebra.
    Nu bakar ju jag rätt mycket efter "no knead"-principen med långjäsning, så jag kanske är bäst på att tipsa om det sistnämnda. Men vet du, kolla in den här bloggen och fråga den här killen:paindemartin.blogspot.com/
    Till skillnad från honom är jag dock mer inne på att det kan vara okomplicerat att baka bröd och att man inte behöver särskilda mjölsorter och sån't:video.nytimes.com/video/2006/11/07/dining/1194817104184/no-knead-bread.html
  • Viewsonic

Tunnbröd mmmmmmmmmmmmm

• hursomhelst

tjo på er

jag har köpt såndär surdeg på påse kanske funkar att ha i degen när man ska baka.. den 13 dec blir premiärbaket sen vi köpte huset.. har dok varit här 2 år innan å bakat så han som bodde här va i livet.. va såååå mysigt när han skötte eldningen å vi kärringar bakade

• vintjej
    Svar på #6
    Jag brukar fuska med min surdeg och låta den turbostarta med lite vatten och socker innan jag har i mjölet. Då brukar det alltid jäsa. Har du bestämt vad det blir för slags bröd då?
    Fast du kan nog baka vad som helst i den där grymma ugnen.:)
  • hursomhelst

vin tjej.. nää inte riktigt bestämt än.. kanske kör det "vanliga", det bröd som alltid bakats i denna ugn..

ska bli spännade å se hur det går nu när inte "mästaren" är i livet längre.. hoppas att det fortfarande kommer vara lika förtrollande

• vintjej
    Svar på #8
    Vad är det "vanliga" brödet då?
    Ja, spännande värre. Kanske inte så lätt första gången. Men det är ju ett kul projekt att lära sig.
  • hursomhelst

hmm, det vanliga brödet... det är gott nämen skämt å sido.. alltid svärmor som gjort degen i detta stora trätråg, stått färdig för utbakning när jag komimt

• vintjej
    Svar på #10
    Jag misstänkte nå'nting sån't. Så ska bröd bakas, på rutin och känn. Det blir allra bäst då. Men vad för typ ungefär? Limpa, kavring, tunnbröd o s v?
  • hursomhelst

det är en limpa, med en totalt utsäkt smak, så perfekt.. gillas av alla, mild smak men ändå kraftfullt.. svårt att förklara

• vintjej

Låter supergott. Mmm, med äkta smör på. Lycka till med förtsa brödbaket!

Svar på tråden nån som har bra recept till vedeldad stenugn+tips!!