• o0 Ior Oo

ljusdecoupage?

Jag skulle vilja göra ljusdecoupage till jul. Och nu vill jag veta allt som har med ljusdecoupage att göra...

Vad behöver man för att börja?
    Vart hittar man det snabbast/smidigast och billigast?

• Svar på tråden ljusdecoupage?
  • Dino78

Vad i herrans namn är det?
    Decoupage med servetter och en kruka vet jag men ljus? Nu kankse man få ett bra tips

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Ha, vilken rolig grej! Måste jag testa, verkar ju som man bara behöver ett ljus, en sked och en servett!
    Lite rolig grej...decupage har jag gjort på krukor och trägrejer bara ännu. Kul med nåt nytt man kan testa!

DIF i själ och hjärta
  • o0 Ior Oo
    Dino78 skrev 2008-11-30 22:48:58 följande:
    Ha, vilken rolig grej! Måste jag testa, verkar ju som man bara behöver ett ljus, en sked och en servett!Lite rolig grej...decupage har jag gjort på krukor och trägrejer bara ännu. Kul med nåt nytt man kan testa!
    Ja men jag har läst på flera olika sidor att man kan göra på olika sätt. Men undra om det går att bränna det ljuset om man använder en servett. Känns brandfarligt.
  • Dino78
    o0 Ior Oo skrev 2008-11-30 22:52:38 följande:
    Ja men jag har läst på flera olika sidor att man kan göra på olika sätt. Men undra om det går att bränna det ljuset om man använder en servett. Känns brandfarligt.
    På sidan du länkade till står det ju att det ska vara ett ljus som brinner i mitten, de tjocka ljus jag har brinner alltid rätt ner så det liksom blir som ett hål men kanterna är intakta.
    Man får köpa dubbel uppsättning och sen elda på med ett av ljusen och se hur de beter sig under eld
    DIF i själ och hjärta
  • Månblommor

Hej på er!
    Decoupage med servetter på ljus går inte, stearinet väller ut.
    Man ska använda sig av tex decoupagepapper eller annat papper, minst 170gr/m2 tjockt!

Det finns ett speciellt decoupagelim som är flamsäkert som man använder till detta.

Vill man göra ett ljus enbart till dekoration, behövs inget lim utan man kan ta en servett med det motivet man vill ha och 2 teskedar som man värmer på en varm spisplatta, tänk på att skedarna blir jättevarma så man tar något att hålla dom i. Lägg sedan servetten på ljuset och ta en av skedarna och stryk den försiktigt över ljuset. på så sätt så smälter ljuset lite och servetten fastnar.

Vill ni veta mer om Decopage på ljus kan jag tips er om en fantastisk sida som handlar om decoupage. design.silverfall.se/decoupage-ljus.html

Lycka till!

/månis

• o0 Ior Oo

Någom som håller på med det här som kan tipsa om VART man hittar grejerna man behöver och VAD man behöver?

Sökt på nätet och hittat hemsidor om det har jag redan gjort så nu vill jag veta mera av någon som håller på med det här själv.

• Månblommor

På den hemsidan jag tipsade om finns allt du behöver, utom ljus..

• o0 Ior Oo
    Månblommor skrev 2008-12-02 21:02:50 följande:
    På den hemsidan jag tipsade om finns allt du behöver, utom ljus..
    Förlåt det hade jag missat. Tack för att du sa till en gång till.
  • Tova1

Hej!
    Har tidigare decoupagat och även testat att värma på silkespapper på blockljus (stämpelmotiv) som jag tycker funkar sådär. Läste nu att man kan ta servetter på, kan man använda flamsäkert decoupagelim då som brinner ner med ljuset s a s?! Nån som testat det, verkar lättare att hantera än att värma fast motiv....?!?!Var köper man flamsäkert decoupagelim, har ett "vanligt" från panduro....vad händer om man använder det!? =)  

Svar på tråden ljusdecoupage?