Simtävling, vill sluta simma
Hej!
Jag behöver råd..
Min snart sjuåring har alltid älskat att simma. Har simmat i 2½ år nu och har inte en enda gång sagt "idag vill jag inte". Han simmar 2 ggr i veckan och är lika glad varje träning.
Nu i höstas kom simtävlingar upp, det är inte riktiga tävlingar utan klubbens egna "tävla mot dig själv". Men det är ju föräldrar på läktaren och barn och funktionärer överallt.
Han är försiktig som person och gillar inte nya saker. Han ville inte vara med vid första "tävlingen" utan vi åkte ned och tittade. Men redan innan sa han "måste jag tävla så slutar jag".
Nu vill han sluta simma. Helt.
Jag tycker det är så tråkigt för jag vet att han gillar att simma. Men han är rädd för det nya.
Ni som har äldre barn som också är försiktiga. Hur gör ni? Väntar ni ut eller övertalar ni? Jag har sagt att han inte alls behöver tävla, men samtidigt går ju träningarna mer och mer ut på det. De övar starter mm.
Han gillar att tävla, så han saknar inte tävlingsinstinkt. Han är bara rädd för allt "ståhej". Att alla ska titta på honom.
Ska jag övertala honom om att fortsätta träna? Ska jag "tvinga" honom att vara med en tävling så han får se att det inte är så farligt? Eller ska han få sluta? Ni som har lite äldre barn.. hur har ni gjort? (ni som har facit i dag om det var rätt eller fel..)
Imse