• bullpappan

När lever man över sina tillgångar?

Jag läste en ganska rolig tråd här.. På några ställen angavs det att trådskaparen levde över sina tillgångar..

När lever man över sina tillgångar egentligen?

När man går plus minus noll varje månad?

När man går minus?

När man inte månadssparar?

Vad tycker ni gott folk?

• Svar på tråden När lever man över sina tillgångar?
  • modestyonly

Definitivt när man går minus, men om man går plus minus noll i en period i sitt liv, kan ju vara ett medvetet val!!

Sen kan det ju vara så att man inte har tillgångar som lever upp till en vettig standard, men där kan man ju tolka in en massa olika saker också!!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • sarx

borde ju va när man går minus tycker då ja =) om man har skulder, handlar på kredit, köper saker man egentligen inte har råd med. När det är för många dagar kvar på månaden när pengarna har tatt slut kanske =)

• Licens To Kiss

Jag har inga skulder, har minst 100:- kvar på kontot när nästa månad med inkomster kommer men jag lever nog på plus minus noll då jag inte har nåt sparande.

• Licens To Kiss

När man inte har pengar kvar hela månaden till annat än mat lever man över sina tillgångar och plus går man då man har pengar täckande över månaden + buffert.

• Ilonasmamma

när man går minus.

• tvål

när man använder kreditkort istället för sin lön..
    när man gå +/- noll
    eller går minus..

• Anonym

När man som regel spenderar lånade pengar lever man över sina tillgångar (till stora köp som hus (och bil kanske) som man måste ha lån till ska man ha räknat med ränteuppgång så man vet att man klarar det). Resten bör ske med sparade pengar eller så har man inte råd just då. Det där med att spara till något man vill köpa verkar en del ha missat utan ser krediter som "egna" pengar och det är ju där det lätt kan gå snett. Sen så kan det ju komma upp oförutsedda utgifter såklart fast dessa bör man ha en buffert för (så en del sparande bör man nog ha)... Kanske låter präktigt men om man inte ser alltför långt tillbaka i tiden så var det så man levde då...

• tvål
    Anonym skrev 2008-12-01 00:10:20 följande:
    När man som regel spenderar lånade pengar lever man över sina tillgångar (till stora köp som hus (och bil kanske) som man måste ha lån till ska man ha räknat med ränteuppgång så man vet att man klarar det). Resten bör ske med sparade pengar eller så har man inte råd just då. Det där med att spara till något man vill köpa verkar en del ha missat utan ser krediter som "egna" pengar och det är ju där det lätt kan gå snett. Sen så kan det ju komma upp oförutsedda utgifter såklart fast dessa bör man ha en buffert för (så en del sparande bör man nog ha)... Kanske låter präktigt men om man inte ser alltför långt tillbaka i tiden så var det så man levde då...
    underbart i8nlägg,det är precis så vi lever..
  • fruis

Att gå plus minus noll och samtidigt ha ett högt konsumtionstempo är att leva över sina tillgångar för mig. I en familj där båda föräldrarna jobbar finns det ingen anledning att gå plus minus noll. Gör man det lever man över sina tillgångar (om man inte har sex barn och båda arbetar halvtid på McD typ förstås)

Att medelinkomsttagare och mer förmögna människor inte har en buffert och aktivt sparar pengar tycker jag är att leva ganska oansvarigt.

• Pormoicheia

För mig är det att leva över sina tillgångar när det utåt sett ser bättre ut än vad det egentligen är.

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Butterscotch

När man går minus. Klarar man av sina räkningar varje månad har man inte levt över sina tillgångar, jag tycker att definitionen är solklar.

• Kjell2

För privat ekonomi skulle jag nog säga att man lever över sina tillgångar när de riktiga intäckterna, lön, bidrag, räntor, är större än utgifterna under en period.

Sen tycker jag det är helt ok att under en kort period t ex en månad gå minus och ta av sparkapitalet för att sen bygga bygga på sparkapitalet igen.

Att långsiktigt leva över sin tillgångar leder för eller senare till krasch och personli konkurs.

/Kjell

Svar på tråden När lever man över sina tillgångar?