Inlägg från: fiskbullen |Visa alla inlägg
  • fiskbullen

havandeskapförgiftning?

I morse när jag var hos BM (är i vecka 36+6) visade det sig att mitt blodtryck stigit från ca 110/65 till 140/95 och att jag hade +1 på protein. Dessutom hade magen inte vuxit på två veckor, SF-måttet ligger på 32. I vecka 32 låg mitt SF-mått på 30, så alltså på 5 veckor har livmodern bara vuxit 2 cm.

Detta har gjort mig så orolig!! Fick lämna blodprover och skulle bli uppringd i EM om det var jättedåliga resultat på dem, annars ska jag tillbaka på onsdag.

Får jag huvudvärk, ont i magen, svullnar eller får synförändringar skulle jag åka in akut.

Jag är så orolig över att barnet inte ska må bra. Har varit på extra möten med barnmorskan så hon har mätt magen, men inte gjort något tillväxt-UL.

Någon som varit med om liknande? Måste det vara lätt havandeskapsförgiftning eller kan det vara något annat? Hur slutade det för er?

tack på förhand...

• Svar på tråden havandeskapförgiftning?
  • fiskbullen

tack för ditt svar :) Skönt för dig att de håller koll på bebisen så du vet att den mår bra :) 2850 g i vecka 36 är ju jättebra! Fullgågna bebisar behöver ju inte vara mkt större än så... Önskar jag också visste hur stort barnet var :P Höppas du mår bättre snart...

Mmm känns väldigt skönt att det inte är långt kvar på graviditeten. vad är det som krävs för att man ska bli inlagd? Det var 2 veckor sedan jag var hos BM innan i morse, så vet ju inte hur länge jag haft förhöjt blodtryck och så.

• fiskbullen

mm, får hoppas min BM inte ringer i eftermiddag då. Har för mig att blodproverna hade något med levervärden att göra... Det är så typiskt att man inte kommer på sina frågor när man är där! Då står det helt tomt i huvudet bara.

Ja min lilla bebis i magen rör sig också mkt, så det känns ju skönt. Sparkade på barnmorskan i morse :)

I mitt fall lät det inte på barnmorskan som att det VAR havandeskapsförgiftningen utan att det KUNDE vara det... Hur vet man? Vad skulle det annars vara?

• fiskbullen
    carne skrev 2008-12-01 11:43:09 följande:
    Jag blev inlagd med en gång när jag hade högt blodtryck.
    hur högt var det då? hade du protein i urinen också? Fick du veta vad det berodde på?

många frågor :P
  • fiskbullen

okej, så du vet fortfarande inte om det var havandeskapsförgiftning? Hur slutade det då? blev du igångsatt?

• fiskbullen
    Boman88 skrev 2008-12-01 12:42:53 följande:
    jag har varrt inne hos förlossningen 3 ggr nu på 3 veckor pga att jag har haft symtom om att det kan vara havandeskapsförgiftning men inte haft högt blodtryck eller äggvita i urinen. Dom har velat att jag ska komma in ändå, jag tycker att du ska ringa till förlossningen för dom kommer antagligen vilja att du ska komma på kontroll... Om inte annat känns det fruktansvärt skönt att ha fått svart på vitt att allt är som det ska! Lycka till
    Men var ju ändå på MVC idag och känner inga symtom. Vad mer än blodtryck och protein kan de kolla? och ska ju tillbaka på onsdag...
  • fiskbullen

Nu ringde min BM. Levervärdena var inte så bra tydligen, och hon sa att ett annat värde låg i underkant, men hon sa inte vilket :S
    Hon hade diskuterat med en läkare som sa att vi skulle avvakta. Om jag börjar känna mig dålig, åka in direkt, annars komma igen på onsdag. De hade också skickat en remiss på ett tillväxtUL som jag skulle få gå på i veckan eller senast nästa vecka...

Jag frågade om det var HF och hon sa att det kunde vara början till HF men det kan gå tillbaka... :S

Känner mig inte mindre orolig, längtar tills det där tillväxtultraljudet då man får veta hur det är med barnet!

• fiskbullen
    ELIsa82 skrev 2008-12-02 11:49:44 följande:
    Aha, vad konstigt att det kan vara så olika - men då kanske ni inte hade några blodprover som var påverkade eller?
    Konstigt att det är så olika :S

Har iaf tid för tillväxt-UL på fredag morgon. skönt att jag fick en tid så snart, och i morgon är det MVC igen. BM hade ju diskuterat med någon läkare om hur de skulle göra, och denne tyckte det räckte om jag kom på kontroll i morgon... Får väl lita på dem helt enkelt, de borde ju veta.
  • fiskbullen

Mmm ska bli så skönt att få höra lite mer i morgon :)
    Min sambo kan tyvärr inte följa med, tiden är mitt på dagen och han har nytt jobb osv... Skulle varit skönt med någon mer som kan ställa frågor :P

Har din mage legat bra till på SF-kurvan? Hur högt är ditt blodtryck nu? med tanke på att du inte får komma hem... Tycker jag har tråkigt hemma nu när jag bara ska ta det lugnt, måste ju till och med vara värre på sjukan... Fast skönt att veta att de har koll på dig och bebisen :)

• fiskbullen

Det gick faktiskt rätt bra :) Ingen protein i urinen. Blodtrycket låg på 135/95, hade t.o.m. blivit aningen bättre. Mådde iofs väldigt dåligt igår morse innan jag gick dit, kanske var ett släng matförgiftning eller något, men kändes bättre framåt kvällen.

Ska tillbaka på måndag och lämna nya blodprover, urinprov och mäta blodtrycket.
    Och i morgon är ju ultraljudet. Kommer kännas bra när det är gjort, men tror faktiskt inte bebisen är så himla liten, för den är så stark och sparkar mig så hårt! Den är nog bara lite hårdare "ihopknögglad" ;) Får se i morgon iaf...

• fiskbullen

Fick reda på ultraljudet att bebisen väger 2898g och alltså bara ligger på -6%, alltså helt normalt :) känns så skönt! och bebisen sparkade som sjutton, och vi fick veta att den nästan inte hade något hår alls på huvudet... :P

Svar på tråden havandeskapförgiftning?