• Yo gabba gabba

Svensk-Amerikanska familjer i Sverige

Hej alla ni svensk-amerikanska familjer som bor i Sverige!

Här kan vi som bor med/är gifta med en amerikan/amerikanska babbla på lite om saker som kan uppkomma i våra situation såsom tvåspråkighet eller hur man firar både amerikansk och svensk jul.

Min man kommer från San Diego, Kalifornien men har bott i Sverige i 14 år nu.

Så småningom kanske vi tar ett år i USA för lite omväxling, men just nu känns det lämpligast att bara invänta våra tvillingar som är beräknade till mars 2009. Vi har även en dotter på 2 år, Zoe.

• Svar på tråden Svensk-Amerikanska familjer i Sverige
  • Skorpan2

Min man kommer också från San Diego, Kalifornien. Vi har nu bott i Sverige i nästan 6 år. Vi har en som som är 17 mån.

• Yo gabba gabba
    Svar på #1
    Kul! Bor ni i stockholm kanske, som vi gör?
    Skorpan2 skrev 2008-12-01 10:54:04 följande:
    Min man kommer också från San Diego, Kalifornien. Vi har nu bott i Sverige i nästan 6 år. Vi har en som som är 17 mån.
  • Mamasnest

Ansluter mig med min kanadensiske man som bodde 14 år i Arizona innan han flyttade till mig i Sverige!

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag måste få berätta...
    I somras gifte jag och min man oss i Kanada. När väl äktenskapsbeviset kom hade de skrivit fel personnummer på mig och vägrade rätta till det. Utan ett korrekt äktenskapsbevis kunde vi inte få äktenskapet registrerat i Sverige...
    Efter turer till advokater, massor av besök hos Skatteverket samt intyg efter intyg som bevittnats från Skatteverket kom äntligen pappren idag. Nu är vi äntligen lagligt gifta i Sverige.

Förra månaden blev min man svensk medborgare så det kändes skumt att få ett intyg där det stod att jag var gift och detta med en svensk medborgare.

Trebarnsmamma på heltid
  • Snöa
    Svar på #4
    Hej!

Gift med en en man från NY, vi bor norr om Sthlm. Vi har bott i Sverige i 10 år nu ( vart har åren tagit vägen??)och har två barn, en dotter på 15 mån och en son på 3,5 år.

Funderar på att sv. flytta tillbaka till USA för ett tag men tiderna är ju inte de bästa..

Take Care! Snöa
  • Yo gabba gabba

Tjejer,
    jag har lite frågor ang julfirandet...ni som har lite större barn...

Min dotter är ju knappt 2 år och detta blir hennes första riktiga jul. Firar ni jul både den 24 och den 25e? Och kommer då tomten först på svenskt vis på julafton och sedan ställer man kakor och mjölk till tomten så kommer han tillbaka med ännu mer persenter dagen efter.. och då är kakorna och mjölken borta förstås...

Tänkte försöka få ihop svenskt och amerikanskt firande på bästa sätt....

• SaraHeleneBirgitta

Tjingeling.. Helene heter jag. 21 år och sambo med en amerikansk medborgare ;) Min sambo bodde i texas under sin barndom men flyttade sedan hit med sin familj till sverige. Hans mamma är amerikan och hans pappa är svensk. Men stor del av släkten bor kvar i texas.

Vi firar jul både den 24:e och 25:e. 24:e svensk jul och sedan blir det lite annat den 25:e med kalkon och annat som jag inte är direkt van vid.. Men tomten har vi än så länge bara den 24:e. Frågan är ju om sonen kommer tycka att det blir konstigt sedan om tomten kommer flra ggr under julhelgen..

• Yo gabba gabba

Ja, det där med tomten är svårt.. Jag gillar ju det där med milk and cookies for Santa. Tycker det är bättre att han glider förbi och äter kakor och inte visar sig än att man enl svenskt vis har nån som är utklädd.. som barnen ändå känner igen när de är några år..

• Mamasnest

Vi firar bara den 24:e, men firar Thanksgivning, Halloween, Canada Day osv.

Trebarnsmamma på heltid
  • Skorpan2

Sweetpie: Nej, vi bor inte i Stockholm, utan har hamnat i min hemstad. En småstad i Småland. Har planer på att flytta nån annanstans, men det verkar som om vi aldrig kommer härifrån.

Jag tycker det är svårt att hålla liv i de amerikanska traditionrna här i Sverige, eftersom min man som är den som borde känna till dem bäst inte har så stort intresse av dem. Vi firar jul på traditionelt svensktvis och maken trivs väldigt bra med det. Men jag tycker det är viktigt för vår son att få båda kulturerna, så jag tar gärna emot tips och idéer på amerikanska traditioner som vi kan införa i vår familj.

Svar på tråden Svensk-Amerikanska familjer i Sverige