Stamning hos 2 1/2-åring
Min 2 1/2-åring har nu stammat periodvis i sju månader och i helgen var det värre än någonsin. Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av det här som kan stötta oss lite och berätta hur ni har gjort.
En av våra förskolepedagoger har ett barn som gjorde likadant som min son och hon säger att hon tror attd et kommer att gå över och attd et inte är något att oroa sig för, men nu har han hållit på så länge att jag tycker det är dags att ta reda på mer. Vi har inget förtroende för vår BVC-sköterska och på barnmottagningen på sjukhuset vill de inte låta mig prat ens på telefon med en logoped för at ställa några generella frågor.
Vår son är mycket tidig med talet och det är det som vår förskolepedagog tror är anledningen till stamningen - han får inte fram orden snabbt nog utan fastnar och börjar stamma.
Vissa veckor stammar han nästan inte alls och ibland stammar han så mycket att han inte ens kan få fram en mening på tre ord utan att det tar välsigt lång tid.
Vi har inte hittat något mönster i stamningen, han kan fastna på vilken ordklass och vilket ljud som helst. Inte heller spelar det någon roll var i meningen stamningen hamnar, det kan vara i början eller i mitten. Lite mer sällan i slutet.
Jag tycker så synd om honom och vill inte att folk slutar lyssna när han pratar, vilket jag har märkt att barn gör. De orkar ju inte vänta.