Stamning hos 2 1/2-åring
Vår dotter stammade jättemycket när hon var yngre. Hon hakade upp sig på början av orden, mest K och T.
Typ kaaa-kaaaa-kaaaaa-kaaaa-kaaaa-kaan du ge mig en kaaaaaaa-kaaaaa-kaaaaa-kaaaa-ka.
Ibland blev det inte sagt något alls p g a detta...
Vi blev remitterade till en logoped, och det var jättebra att få prata med henne.
Hon sa att väldigt tidigt språkutvecklade barn ofta stammar,
just p g a att munnen inte hänger med hjärnan.
Oftast går det över av sig själv på något år, där utvecklingen är att det kommer "toppar" med mera stamning, sedan blir det bättre, för att åter komma en lägre "topp" med mera stamming, o s v.
Detta mönster följde vår dotter exakt, runt ett år efter vi varit på logopedbesöket var stamningen nästan försvunnen. Totalt höll det i sig i kanske ett och ett halvt år.
Nu är hon snart fem, och det kommer någon enstaka hakning ibland när hon är uppstissad, men hon "fastnar" inte alls som hon gjorde förr.
Logopeden tyckte absolut att alla föräldrar till stammande barn skulle få logopedhandledning.
Som förälder till stammande barn är man oftast orolig och vet inte hur man skall hantera det och denna oro smittar av sig på barnet, och det blir en ond cirkel där man t o m kan öka på problemen.
Vi fick rådet att tala lugnt och långsamt, även vuxna emellan, minska ner på stressiga aktiviteter och ha mycket mysig familjetid hemma.
Får man hjälp så minskar oron och man lär sig hantera stamningen.
Problemet är oftast större för föräldrarna än för barnet!
Vi fick höra direkt att hon trodde att det var väldigt stora chanser att stamningen skulle upphöra så som vår situation såg ut och det var väldigt skönt att höra, speciellt min man tyckte att det var jobbigt.
Han stammade själv när han var liten och hade skamfyllda minnen från den tiden.
Lycka till, och du, få en remiss till logoped!
PS; Det är dock en liten andel barn som fortsätter stamma, ofta är det pojkar (har för mig att hon sa att 90% är pojkar.) Om det skulle vara så för er så är det ju bra om ni blir "uppfångade" och får hjälp tidigt!