• entjej

Nytt bud hur man räknar veckor efter IVF...

Ringde en barnmorska på v.c (för jag skulle fråga om omega 3). Passade på att fråga om det där med missfallsrisken och att man brukar säga att efter v. 12 så minskar risken markant. Jag frågade är det kvinnans veckor eller fostret? Fostrets veckor är ju två veckor efter kvinnans. Man brukar ju räkna graviditeten från mensens första dag har jag hört.

Då svarade barnmorskan att det gör man tills man kommit på första ultraljudet, sedan så räknar man om från riktiga ägglossningen. Hon sa att för mig som gjort IVF så räknas min graviditet från äggplocket. Så eftersom jag hade äggplock för tre veckor sedan så har jag precis gått in i v. fyra. Har tidigare läst att man kan lägga till två veckor. Men det kunde man inte sa hon och risken är 12 veckor för barnet...Så två veckor till att oroa sig för då.

Är det vad barnmorskorna sagt till er också? Att man räknar graviditeten från äggplock?

• Svar på tråden Nytt bud hur man räknar veckor efter IVF...
  • Lerkorg

Hej,

ja, det är den information jag har fått. Äggplocket räknas som ägglossning och därifrån räknas veckorna.

• Pimpinellan

LÅter märkligt. Visst,ÄP räknas som ÄL,men då är man ju redan i v.2+0 och jag har alltid hört v.12 som riskgräns för m.f-inte FOSTRETS riktiga levnadslängd. Då skulle ju alla gravida räkna v.14 egentligen som gräns och det gör man ju inte.

• Tinelunsen

Pratade med personal på RMC i Linköping idag.
    Frågade just detta eftersom jag skulle boka tid för VUL efter att jag plussat i helgen.
    Hade återförande den 17/11. VUL skulle göras 5 veckor efter återinförandet sa de. Då skulle jag vara i vecka 7 menade dom.
    Man räknar alltså återinförandet som vecka 2+0 om jag förstått rätt.
    Kram Kram

• entjej
    Tinelunsen skrev 2008-12-01 18:48:19 följande:
    Pratade med personal på RMC i Linköping idag.Frågade just detta eftersom jag skulle boka tid för VUL efter att jag plussat i helgen.Hade återförande den 17/11. VUL skulle göras 5 veckor efter återinförandet sa de. Då skulle jag vara i vecka 7 menade dom.Man räknar alltså återinförandet som vecka 2+0 om jag förstått rätt.Kram Kram
    Ja, det är vad alla har sagt här men barnmorskan jag pratade med skrattade nästan åt mig när jag berättade att jag trodde man la till två veckor...
  • entjej
    Tinelunsen skrev 2008-12-01 19:04:54 följande:
    En tjej....Kolla familjelivs graviditetskalender.Verkar ju som att du och jag tänker rätt ändå.www.familjeliv.se/Gravid/Kalender/gravmanad1....
    Ja, där räknar de ju veckorna innan man blir gravid. Har sett det någon annanstans också. Märkligt svar jag fick då av barnmorskan på mödravårdscentralen...
    Lycka till!
  • Skruttefia

Instämmer med Lerkorg och Pimpinellan. ÄP räknas som ÄL och då är man i v2+0. Bebisen kommer alltid att vara två veckor "yngre" än själva graviditeten (precis som bekskrivs i de flesta kalendrar).

Så räknar de på min klinik (Sophiahemmet) och även på MVC (MamaMia i Sthlm). Känner flera som gjort IVF (förutom alla här i trådarna) - samtliga räknar på detta sätt. Det enda som verkar skilja sig något är att en del MVC daterar om graviditeten efter det som UL-säger - även fast det är IVF. Jag har t.ex. fått "dubbla" besked - min BM säger att omdatering kommer göras, men UL-BM säger att det gör man INTE  Den som lever får se...

Det brukar dock diffa på max några dagar För mig diffar det i såfall på ca 3-4 dagar (bebisen är något större än förväntat).

Tips: entjej - be din klinik (CvL?) att skriva ut ett "graviditetsintyg" där de lämnar uppgifter om din IVF-graviditet (t.ex. datum för ÄP, graviditetsberäkning inklusive BF).

Mamma til A 060121 & BF 090606
  • PD77
    entjej skrev 2008-12-01 19:00:24 följande:
    Ja, det är vad alla har sagt här men barnmorskan jag pratade med skrattade nästan åt mig när jag berättade att jag trodde man la till två veckor...
    Men va konstigt. Hon måste ha missuppfattat dig. Man räknar ju alltid ET som 2+0. Varför skulle man först räkna på ett sätt, sen på ett annat. Nej, jag tycker du ska fråga någon annan än den BM:en.
  • Bellis77

okey... lite lätt förvirrad känner jag mig. Så kan ni hjälpa mig.
    Vad ska jag fylla i på grav.räknaren. Jag hade ÄP den 10:e och ET den 12:e.

Ska jag sätta ET som ägglossning?

ღღღ Mamma till underbara Melanie men längtar efter ett syskon ღღღ
  • Skruttefia
    Bellis77 skrev 2008-12-02 09:37:17 följande:
    okey... lite lätt förvirrad känner jag mig. Så kan ni hjälpa mig.Vad ska jag fylla i på grav.räknaren. Jag hade ÄP den 10:e och ET den 12:e.Ska jag sätta ET som ägglossning?
    Nej, ÄP = ägglossningen. När du gjorde ET vad ju äggen redan befruktade
  • Bellis77

okey... tack. Cykeln väljer man som vanligt eller?

ღღღ Mamma till underbara Melanie men längtar efter ett syskon ღღღ
  • PD77
    PD77 skrev 2008-12-02 09:30:32 följande:
    Men va konstigt. Hon måste ha missuppfattat dig. Man räknar ju alltid ET som 2+0. Varför skulle man först räkna på ett sätt, sen på ett annat. Nej, jag tycker du ska fråga någon annan än den BM:en.
    Oj, ursäkta. ÄP = 2+0
  • Skruttefia
    Bellis77 skrev 2008-12-02 09:44:18 följande:
    okey... tack. Cykeln väljer man som vanligt eller?
    Utgå från ÄP och lägg in att du har en "standardcykel" på 28 dagar så blir det rätt
Svar på tråden Nytt bud hur man räknar veckor efter IVF...