Linfrö?
Har läst i någon tråd här om att linfrö ska funka bra mot trög mage. Hur gör ni med det? Blandas i maten eller? Jag har fått envisa "Harry hemorrojd" i rumpan och tänkte jaga bort honom med linfröerna
Har läst i någon tråd här om att linfrö ska funka bra mot trög mage. Hur gör ni med det? Blandas i maten eller? Jag har fått envisa "Harry hemorrojd" i rumpan och tänkte jaga bort honom med linfröerna
Linfröna ska blandas i vätska, en matsked i juice funkar bäst tycker jag!
Lycka till!
ZaraÖ: Ska de stå en stund eller är det bara att dricka direkt?
Bara o dricka, annars blir dom lite slemmiga lixom..bläk
Ok tack för tipset!
Annars tar du 2-3 msk linfrö i filmjölk varje morgon så får du en fungerande magen.
Jag brukar lägga c:a 1 msk linfrö i ett glas vatten på kvällen och låta det stå till på morgonen, då dricker jag upp hela klabbet. I vanliga fall funkar det bra efter ett par dagar, men nu när jag är gravid inte lika bra. Men det är ju värt att pröva! Och det är inte så äckligt som det kanske låter.
Har märkt att jag blir väldigt lös i magen om jag käkar persikor, och mkt godare än linfrö också! Börjar med en i sängen direkt så jag inte ska må illa och behöva kräkas och äter säkert två till under dagen, de har gjort susen på min kagge iaf!!
Jag brukar lägga i några matskedar i filen på morgonen och det funkar för mig.
jag äter frukt för att hålla igång magen... och havregryn med linfrön, alltså havregrynsgröt.... lycka till!
Tack för alla tips. Nu ska väl magen bli lite bättre.
De ska ner i vatten och dra lite - fibrer behöver vatten för att fungera bäst. Brukar låta en matsked stå och dra över natten - drick det på morgonen. Har fungerat kanon på min mage - fick till och med bort Harry med detta vid ett tillfälle.
Hej!
Läste just följande i "Vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist (grön/vitrutig bok):
"...När man blötlägger linfrö bildas ett slem som är något laxerande och som verkar gynnsamt vid magkatarr. Vid förstoppning däremot skall fröna ätas torra. Allra effektivast blir de om man krossar eller mal dem. Linfrö anses även ha en smörjande effekt på tarmen samtidigt som slemmet ökar omfånget på tarminnehållet. Hela linfrö går praktiskt taget oförändrade genom kroppen varför innehållet av näringsämnen saknar betydelse....
Krossade och malda linfrö härsknar mycket lätt tack vare den höga halten av fleromättade fettsyror. De bör helst inte förvaras längre än någon vecka i kylskåp. Linfrö innehåller linamarin som med hjälp av ett enzym som finns i fröet kan brytas ned till vätecyanid (blåsyra). Av denna anledning bör man inte äta mer än 30-50 g malda eller krossade linfrö per dag..."
Måste nog slänga mina krossade linfrön som gick ut 6/6.... Tror att det står på paketet att man inte bör käka mer än 2-3 matskedar om dan, så det är nog lugnt det där med vätecyaniden. Jag har också alltid hört att man helst ska äta dom uppblötta i nånting, så jag blev lite komfunderad av att dom skulle ätas torra vid förstoppning (jag käkar två niferex järntabletter om dan... då blir man ordentligt trög i magen...).
/GG
nån som har tips på nåt som e bättre än linfrö?? behöver verkligen få ordning på min mage snarast då jag bara kan sköta den typ 1 gång i veckan o jag har inte ens börjat äta mina järntabletter än....e lite orolig för hur de ska sluta
Tror man kan prova sånt som psylliumfrö (finns också på hälsokosthyllan i affären), vetekli/kruskakli och såna skojiga grejer samt katrinplommon el katrinplommonjuice (tycker jag är uräckligt, men jag ska nog ge det en chans till). Och dricka ordentligt.
Krossade linfrö hjälper bättre än vanliga tycker jag!!!!!
Vill bara tipsa om en sida för er som äter mkt linfrön och solrosfrön och liknande. Jag har själv dragit ner på dessa pga deras innehåll av kadmium (tungmetaller) för att det känns osäkert hur ett foster påverkas av detta, ska själv söka vidare i ämnet men bifogar en länk till en sida som konsumentverket har publicerat som jag själv hittat. Även relativt små intag regelbundet av dessa livsmedel gör att man får förhöjt intag av tungmetaller.
www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tungmetall/vegkadmium.html